شناسه خبر : 32696 لینک کوتاه

احتمال ریزش دارالفنون

دوراندیشی در تعیین مکان‌های امن برگزاری اجتماعات و ضرورت شنیدن اعتراض‌های مدنی

احتمال ریزش دارالفنون

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی گفت: دولت در تصویب‌‌نامه تعیین مکان‌های امن برای برگزاری اجتماعات دوراندیشی داشت. لعیا جنیدی افزود: هدف دولت از این تصویب‌نامه این بود که امنیت تجمعات اعتراضی و مدنی تامین شود اما متاسفانه این تصویب‌نامه در دیوان عدالت اداری ابطال شد و ما اعتراض‌هایی به ابطال آن مطرح کردیم. وی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی افزود: این اصل قانونی به‌طور کلی حق برپایی تجمعات را پذیرفته است و دو قید برای آن ذکر شده است؛ اینکه مخل اسلام و حمل سلاح نباشد و در صورتی که این دو قید رعایت شود این آزادی شناخته شده است. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در عمل همیشه برای تحقق این اصل قانونی چالش وجود داشته و مهم‌ترین چالش این است که زمانی که اعتراض‌هایی اتفاق می‌افتد باید همه مسائل ساماندهی شود تا هم حقوق اجتماع‌کنندگان حفظ شود و هم مردم دیگری که نمی‌خواهند در این تجمع باشند، گرفتار نشوند. جنیدی اضافه کرد: در این راستا وزارت کشور پیش‌نویسی داده بود و من پیگیر شدم تا هیات وزیران تصویب‌نامه‌ای برای تعیین مکان‌هایی معین در تهران برای برگزاری اجتماعات معرفی کرد، همچنین در شهرهای دیگر نیز بسته به میزان اندازه مکان‌هایی در نظر گرفته بود تا محلی برای انجام اجتماع‌ها و بیان اعتراض‌ها باشد.

لزوم تعیین محلی برای اعتراضات توسط نمایندگان مجلس

همچنین عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران بر لزوم پیگیری مجلس شورای اسلامی برای تعیین محلی برای اعتراضات احتمالی مردم تاکید کرد. زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پس از گران شدن بنزین اعتراضاتی از سوی برخی مردم در شهرهای بزرگ و کوچک به وجود آمد که با توجه به محترم بودن حق اعتراض از سوی شهروندان نسبت به موارد تخلف، لازم است تا طرح ارائه‌شده از سوی دولت بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: امروزه برای تفکیک وقایع دور از انتظار نسبت به تخریب اموال عمومی و خصوصی و حتی خسارت بدنی و جراحت به برخی شهروندان لازم است طرح دولت مورد توجه قرار گیرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص راهکارهای حقوقی مبتنی بر قانون اساسی را طراحی کنند. وی با بیان اینکه در گذشته شورای شهر «خیابان مردم» در مقابل مجلس شورای اسلامی را برای بیان اعتراضات پیشنهاد داده بود اما متاسفانه با عدم پذیرش روبه‌رو شد، ادامه داد: یادآور می‌شوم فارغ از انتقاداتی که به فرآیند اقدام در خصوص افزایش نرخ بنزین وجود دارد، لازم است از سوی مدیریت شهری توجه جدی نسبت به حمل‌ونقل عمومی شود.

عماد افروغ: باید اعتراض‌های مدنی مردم را شنید

استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است، باید اعتراض‌های مدنی و قانونی مردم را شنید و به حقوق شهروندی و انسانی آحاد جامعه احترام گذاشت. عماد افروغ به ایرنا گفت: اعتراض‌های مدنی در جامعه در یک شرایط خاص صورت می‌پذیرد. وی ادامه داد: اگر شرایط به منظور بروز اعتراض‌های مدنی فراهم نباشد، جامعه به اعتراض غیرمدنی (غیرحقوقی) رو می‌آورد. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولتمردان باید معرف قدرت اجتماعی باشند و اگر با خواست و نیازهای جامعه حرکت نکنند و اعتراض‌های اجتماعی را به رسمیت نشناسند، بی‌تردید اعتراض‌های غیرمدنی در کشور بروز می‌کند و این امر از منظر حیات اجتماعی یک واقعیت جامعه‌شناختی است. افروغ ادامه داد: بیان نظرات اجتماعی باید برای افراد جامعه فراهم باشد و درخواست‌ها با رویکرد گشایشی بررسی و به منظور برگزاری تظاهرات و اعتراض‌ها برخی مکان‌ها تعیین و تجهیز شود. این جامعه‌شناس تاکید کرد: در واقع تعیین و تجهیز این مکان‌ها باید با هدف آگاهی جامعه از بیان نظرات اجتماعی فراهم شود. به گفته وی، متصدیان قدرت نیز نباید بی‌اعتنا از خواست‌های مردم گذر کنند و باید نظرات را بشنوند و با استدلال و منطق شهروندان جامعه را قانع کنند.

۷۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده آواربرداری شد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان ‌شرقی گفت: کار آواربرداری ۷۰۰ واحد مسکونی تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب از سوی این بنیاد انجام شد. حافظ باباپور افزود: هم‌اکنون ماشین‌آلات این بنیاد مشغول آواربرداری سایر خانه‌های تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده هستند و پیش‌بینی می‌شود این عملیات تا یک ماه آینده پایان یابد. وی با بیان اینکه در این عملیات از ماشین‌آلات استان‌های همجوار زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی و سایر دستگاه‌ها و شهرداری‌ها نیز استفاده می‌شود، اظهار داشت: در کنار این عملیات کار آواربرداری واحدهای دامی و انباری مناطق زلزله‌زده که حجم آنها از واحدهای مسکونی بیشتر است، انجام می‌شود و این واحدها در اسرع وقت احداث می‌شوند. مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: دولت برای اسکان موقت زلزله‌زدگانی که نزد بستگان خود اسکان یافته‌اند ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند و در این راستا قسط اول به مبلغ ۳۰ میلیون ریال برای بیش از ۶۵۰ سرپرست خانواده پرداخت شده است. ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 9 /5 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان‌های میانه و سراب در آذربایجان شرقی را لرزاند. بر اثر وقوع این زمین‌لرزه ۵۸۴ نفر مصدوم شدند و تعداد پنج نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. در حدود پنج هزار واحد مسکونی هم بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

احتمال تخریب بخشی از «دارالفنون» به دنبال بارندگی‌های اخیر

رئیس مدرسه تاریخی دارالفنون با بیان اینکه اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که مدرسه تاریخی دارالفنون در حال تبدیل به یک مجتمع فرهنگی، تربیتی و هویتی بر بستر تاریخی است و اکنون در این مسیر هستیم، گفت: پیگیر بهبود بودجه و اعتبارات هستیم. به گزارش ایسنا، مسعو بهرامی در حاشیه جلسه مشترک رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه تاریخی دارالفنون یادگار امیرکبیر است که مجموعه‌ای از اولین اتفاقات تعلیم و تربیتی ما در اینجا رخ داده و اولین مدرسه بعد از مکتبخانه است. وی افزود: امروز جلسه‌ای در این مدرسه میان تیم پشتیبانی سازمان پژوهش و معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه برگزار شد و سه محور اعتبارات فعلی، اعتبارات سال آینده برای مرمت، بازسازی و فعالیت‌های مدرسه و نحوه جلب مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی برای مرمت و بازسازی مدرسه مورد بحث قرار گرفت. به گفته رئیس مدرسه تاریخی دارالفنون اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که این مدرسه در حال تبدیل به یک مجتمع فرهنگی، تربیتی و هویتی بر بستر تاریخی است و اکنون در این مسیر هستیم. یکی از نیازها و ضرورت‌های فعلی ما ترمیم بخش غربی ساختمان مدرسه است. همچنین پیگیر بهبود بودجه و اعتبارات هستیم. علی الهیارترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در این نشست مشترک گفت: اگر امروز به شاخص‌های علمی و فناوری خود می‌بالیم این مهم روی بستر دارالفنون شکل گرفته است. دارالفنون گنجینه‌ای ارزشمند است و آماده همکاری با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم. حجت‌الاسلام ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز بر لزوم توجه به دارالفنون به عنوان یک مکان تاریخی برای توجه به گردشگران تاکید کرد.

نگاه ما به محیط ‌زیست فانتزی است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با این وضعیت چرم‌شهر از نظر قانون نباید حتی یک ساعت به کار ادامه دهد. عیسی کلانتری، در کارگروه احیای کشف‌رود که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص عدم توجه به مسائل محیط ‌زیستی در حوزه اقتصاد اظهار کرد: ما محیط‌ زیست را فانتزی تلقی کردیم و ضوابط محیط زیست را تا جایی که ممکن بود زیر پا گذاشته‌ایم و به نوعی پیشگیری را انجام نداده‌ایم و با هزینه چندین برابر باید درمان صورت بگیرد. وی ادامه داد: من از استاندار خراسان رضوی می‌خواهم که حتماً در موازات توسعه استان مسائل زیست‌محیطی در نظر گرفته شود و همچنین با کسانی که زندگی مردم را با آلوده کردن محیط ‌زیست به تمسخر می‌گیرند، برخورد جدی شود؛ یعنی از زندگی مردم کوتاه نیایند و به بهای تولید صد متر مربع چرم اضافی یا در کارخانه‌های دیگر اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. ما اجازه نداریم به بهانه تولید اقتصادی زندگی مردم را با خطر روبه‌رو کنیم. رئیس سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت چرم‌شهر و ورود فاضلاب آن به کشف‌رود، تصریح کرد: امروز که دادستان و رئیس دادگستری خراسان رضوی دستور توقف کار چرم‌شهر را نمی‌دهند فقط برای این است که تعدادی شاغل بیکار نشوند. با این وضعیت چرم‌شهر از نظر قانون نباید حتی یک ساعت به کار ادامه دهد.

۳۵ درصد مردان ایرانی مجردند

در حالی که حدود ۴۰ میلیون مرد در ایران زندگی می‌کنند، آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ۱۰ میلیون نفر از مردان ایران «جوان» هستند. شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، با استناد به آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران به ایسنا گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون‌نفری ایران را جمعیت مردان تشکیل می‌دهند که از این میان ۳۳ میلیون نفر از آنها ۱۰ سال به بالا و هفت میلیون نفر از آنها کمتر از ۱۰ سال سن دارند. وی با تاکید بر اینکه بالاترین ضریب جمعیتی را چه در مردان و چه در زنان گروه سنی ۲۹ تا ۲۵ سال شامل می‌شود، اظهار کرد: جمعیت جوانان به سه گروه سنی ۱9-۱5، ۲4-۲0 و ۲9-۲5ساله تقسیم می‌شود. این جامعه‌شناس با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون نفر از مردان، جوان هستند، یادآور شد: تعداد مردان 19-15ساله دو میلیون و ۷۸۰ هزار نفر، تعداد مردان ۲4-۲0ساله سه میلیون و ۲۴۰ هزار نفر و تعداد مردان ۲9-۲5ساله چهار میلیون و ۱۴۰ هزار نفر است. علت تفاوت آماری در سه گروه سنی جوانان ناشی از کاهش باروری در ایران است. تا سال ۱۴۰۰، جوانان ۲9-۲5ساله در گروه سنی میانسالان قرار می‌گیرند. به گفته کاظمی‌پور، ۷۱ درصد از جمعیت مردان جوان در گروه سنی ۱9-۱5ساله، ۳۲ درصد از جمعیت ۲4-۲0ساله و ۱۱ درصد از جمعیت ۲9-۲5ساله محصل هستند، این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه همه مردان جوان ۱9-۱5ساله و ۸۰ درصد از جوانان 24-20ساله در حال تحصیل هستند.

پرداخت کمک حمایت معیشتی دولت به مردم تا 2 آذر

کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسی‌های انجام‌شده تا 2 آذر به حدود 60 میلیون نفر پرداخت می‌شود. به گزارش فارس، بر اساس اطلاعیه ستاد «شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی»، کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسی‌های انجام‌شده به حدود 60 میلیون نفر پرداخت می‌شود. پرداخت به این تعداد که بالغ بر 70 درصد جمعیت کشور را دربر می‌گیرد تا پایان روز شنبه 2 آذر 1398 به مشمولان ادامه خواهد داشت. پس از تاریخ مذکور، کسانی که مشمول این طرح نشده‌اند می‌توانند مراتب استحقاق خود را با ارسال شماره ملی سرپرست خانوار از طریق شماره‌گیری #6369* اعلام کنند. تاکید می‌شود که شماره تلفن همراه، باید به نام سرپرست خانوار باشد. پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی افراد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مذکور صورت خواهد گرفت. در صورتی ‌که استحقاق متقاضیان تایید شود، مبلغ کمک حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها