شناسه خبر : 31808 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قتل عدالت آموزشی به دست کنکور

محمدعلی نجفی بخشیده شد؛ احتمال سه سال حبس برای شهردار سابق

قتل عدالت آموزشی به دست کنکور

وکیل اولیای دم میترا استاد، همسر مقتول محمدعلی نجفی، موضوع بخشیده شدن محمدعلی ‌نجفی شهردار سابق تهران را تایید کرد. محمود حاجیلویی گفت: اولیای دم میترا استاد، نجفی را که بر اساس حکم دادگاه به قصاص نفس به خاطر قتل همسر دومش محکوم شده بود بخشیدند. مسعود استاد برادر میترا استاد در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از نجفی خبر داد و با اشاره به آیه ۱۳۴ سوره آل‌عمران که گذشت را یکی از صفات افراد پرهیزکار می‌داند، نوشت: و اما در مورد خودم که روزی سردار گمنام و روزی سردار سپاه نام گرفتم، می‌گویم که الان نه شغلی دارم و نه رسمی که از کسی گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده‌ای به نام کاکابرار از دیار کرمانشاهانم. محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران هفتم خردادماه امسال، میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت‌آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن آیین‌ دادرسی مدنی ایران از احتمال سه سال حبس برای قاتل عفوشده (محمدعلی نجفی) خبر داد. احمد محمدی‌سهروردی به فارس در رابطه با اعلام رضایت و بخشش نسبت به محمدعلی نجفی به عنوان فردی که مرتکب قتل عمد شده گفت: احتمال سه سال حبس برای قاتل عفوشده می‌رود. وی ادامه داد: چنانچه قاتل با رضایت اولیای دم مواجه شود و رضایت هم از سوی اولیای دم داده شود از بابت بازدارندگی ارتکاب جرم در جامعه، قاضی می‌تواند تا سه سال حکم حبس برای مجرم تعیین کند. محمدی گفت: حکم قصاص برای زمانی است که فردی که مرتکب جنایت شده و قتل نفس کرده، احساس نکند که ممکن است در ازای این عمل نادرست خود، امنیت داشته و مجازاتی برایش نباشد.

تعویق جایگزینی مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز

رئیس شورای شهر شیراز طی نامه‌ای به فرماندار شیراز درخواست کرد مراسم معارفه عضو جایگزین مهدی حاجتی به تعویق بیفتد. سیداحمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز در نامه‌ای به فرمانداری شیراز اعلام کرد که غیبت مهدی حاجتی، عضو این شورا هنوز به دو ماه نرسیده و بر همین اساس جلسه معارفه محمدتقی تذروی، عضو علی‌البدل شورا بایستی به عقب بیفتد. دستغیب در این نامه نوشته که بر اساس قانون، در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت عضو اصلی شورای شهر، عضو علی‌البدل می‌تواند جایگزین عضو اصلی شود، اما در خصوص آقای حاجتی هیچ یک از این سه مورد رخ نداده است. رئیس شورای شهر خواهان تعویق جلسه معارفه تذروی تا تعیین تکلیف این موارد شده است. مهدی حاجتی ۱۳ خردادماه امسال از سوی دادگاه صالحه به تحمل یک‌سال زندان و دو سال تبعید به طبس محکوم شده است. مهدی حاجتی متولد ۱۳۵۸ از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و عضو کمیسیون حقوق شهروندی دوره پنجم شورای شهر شیراز است.

خط تولید پراید از سال ۹۹ متوقف می‌شود

رئیس پلیس راهور گفت: با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام‌شده از سال ۹۹ خط تولید پراید متوقف می‌شود. سردار سیدکمال هادیانفر افزود: به خودروسازها اعلام شده که قیمت خودروهای ایمن را پایین آورده یا خودرو ایمن دیگری جایگزین کنند تا مردم توان خرید داشته باشند. رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا ۲۲ مردادماه جاری، شش هزار و ۵۳۴ نفر در شهرها و جاده‌ها جان باختند. روزانه ۴۶ نفر و هر ساعت دو نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند و شش و نیم نفر مجروح می‌شوند. وی گفت: پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که سه هزار و ۲۰۰ نقطه از آن در جاده‌های برون‌شهری است. اگر ۲۵۱ نقطه در اولویت اصلاح قرار گیرد، ۲۶ درصد و اگر هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شود، ۵۶ درصد تصادفات کاهش می‌یابد. رئیس پلیس راهور گفت: ۶۲ درصد فوتی‌ها در ۳۰کیلومتری حریم شهرها بوده است. پلیس راهور به صورت کتبی مختصات نقاط حادثه‌خیز را به وزارت راه اعلام کرده است و اگر نمی‌توانند شیب و پیچ‌های قوس‌دار را درست کنند، علائم هشداردهنده در ۱۰۰ کیلومتر جلوتر قرار دهند تا رانندگان متوجه شوند که این نقاط حادثه‌خیز هستند.

اجازه نمی‌دهیم مافیای دارو مشکلی در تولید داخلی ایجاد کند

وزیر بهداشت اظهار کرد: قطعاً اجازه نمی‌دهیم مافیا در زمینه تولید داخلی دارو مشکلی ایجاد کند و نباید هم خیلی روی این جریان حساب باز کنیم. سعید نمکی در پاسخ به پرسشی درباره عدم کاهش قیمت داروها با وجود کاهش نرخ ارز، با رد این موضوع اظهار کرد: قیمت داروها معمولاً با دلار تعیین نمی‌شود و روند قیمت‌گذاری داروها به‌صورت سالانه و بر اساس تورم انجام می‌گیرد. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شرکت‌هایی که به عنوان مافیای دارو معروف‌اند، تصریح کرد: قطعاً اجازه نمی‌دهیم تا آنها مشکلی در زمینه تولید داخلی کشور ایجاد کنند و نباید هم خیلی روی این جریان حساب باز کنیم. اراده مقام معظم رهبری و نظام بر این است که در برابر این جریان و مافیا بایستیم و ما نیز محکم ایستاده‌ایم و آقای رئیس‌جمهور در این عرصه حمایت ویژه‌ای می‌کنند و قطعاً در این عرصه موفق خواهیم شد.

کنکور قتلگاه عدالت آموزشی است

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با انتقاد از وضعیت فعلی آموزشی ورود به دانشگاه‌ها، روند فعلی را مغایر با عدالت آموزشی دانست و گفت: آمار و تحلیل‌ها نشان از عدم موفقیت نسبی دانش‌آموزان مدارس دولتی در آزمون سراسری نسبت به دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی می‌دهد که این موضوع جای تحلیل جدی دارد. حسین تاریخی، در این باره اظهار کرد: وقتی از میان برگزیدگان رشته‌های مختلف، قریب به اتفاق ایشان فارغ‌التحصیل مدارس ویژه یا غیردولتی هستند و دانش‌آموزان مدارس دولتی جایی در این بین ندارند، واضح است که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش و پرورش عمومی جدی‌تر از سال‌های قبل شده و باید فکری به حال وضع عدالت در میان اقشار مختلف جامعه کرد. صراحتاً باید بگوییم وضعیت فعلی کنکور، قتلگاه عدالت آموزشی است و اختلافات آموزشی فعلی در میان دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی گواه این موضوع است. وی افزود: اختلاف سطح علمی دانش‌آموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی هر سال در حال افزایش است و این واقعیت تلخ کتمان‌ناپذیر است و مسوولان امر باید نسبت به اصلاح این روند فکر جدی کنند.

نابودی نیمی از حیات‌وحش جهان ظرف ۴۰ سال

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که در مدت ۴۰ سال بیش از نیمی از حیات‌وحش جهان در جنگل‌ها از بین رفته است. به گزارش ایسنا، گروهی از فعالان محیط زیست دریافتند گستردگی و وسعت حیات‌وحش در جنگل‌های جهان تنها در مدت ۴۰ سال حدود ۵۳ درصد کاهش داشته است. بشر در حال نابود کردن جنگل‌هاست و این در حالی است که این اکوسیستم ارزشمند، بزرگ‌ترین متحد طبیعی زمین برای مقابله با پدیده سوء «تخریب اقلیم» است. بر همین اساس کارشناسان زیست‌محیطی از رهبران جهان درخواست کرده‌اند تا وضعیت اضطراری اعلام کرده و به توافقی جدید برای طبیعت و مردم دست پیدا کنند تا پدیده تخریب اقلیم متوقف شده، طبیعت حفظ شود و سیستم تامین مواد غذایی ثابت باقی بماند. ارزیابی‌های جهانی از تنوع زیستی جنگل‌ها نشان می‌دهد که از بین رفتن زیستگاه‌ها و فرسایش آن که عمدتاً ناشی از فعالیت‌های بشر است ۶۰ درصد از تهدیدهای پیش‌روی جنگل‌ها و گونه‌های جنگلی را شامل می‌شود. در این گزارش آمده است که کاهش تعداد جمعیت حیوانات وحشی و پرندگان در جنگل‌های استوایی از قبیل آمازون بیشترین میزان بوده است. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، طبق اعلام صندوق جهانی طبیعت، جنگل‌ها زیستگاه بیش از نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی در نواحی خشکی جهان هستند که برای سلامت کره زمین ضروری بوده و گازهای گلخانه‌ای مخرب را جذب می‌کنند.

خلأ تربیت جنسی در مدارس کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام بررسی طرح تربیت جنسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عموم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید کردند که کشور در زمینه آموزش تربیت جنسی در مدارس دچار خلأ است. حمیدرضا طیبی به ایلنا، درباره ارائه طرح تربیت جنسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی آموزش و پرورش مطرح شده است، گفت: تا جایی که به یاد دارم این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛ عموم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید کردند که کشور در این زمینه دچار خلأ است. در واقع کشور چه از لحاظ آموزشی و چه به لحاظ مکتوب خلأهایی در زمینه تربیت جنسی دارد که حتماً باید روی آن کار شود. وی ادامه داد: در همه مقاطع از پیش‌دبستان گرفته تا دبستان و دبیرستان باید روی مساله تربیت جنسی کار کنند. از این‌رو قرار شد کارگروهی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط تشکیل شود تا به‌طور کاملاً جدی روی این موضوع کار کنند. فکر نمی‌کنم نتیجه کار این کارگروه به شورا آمده باشد، ولی کلیت بحث را همه قبول دارند. در واقع همه تایید کردند که باید در این خصوص در سطح کشور کارهای خوبی انجام و همچنین آموزش لازم به فرزندان در مقاطع مختلف داده شود. طیبی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که طی این سال‌ها جهاد دانشگاهی با آن مواجه بوده است، گفت: با دو سه چالش مهم و اساسی در جهاد دانشگاهی مواجه هستیم، نخست اینکه در اثبات قابلیت‌های خود با مشکل مواجه‌ایم، یعنی زمان زیادی باید سپری شود تا قابلیت‌های ما به صاحبان صنایع اثبات شود.

چرا گوشت قربانی حجاج ایرانی به کشور برنگشت؟

رئیس سازمان حج و زیارت درباره عدم بازگشت گوشت قربانی حجاج ایرانی به کشور توضیح داد. علیرضا رشیدیان اظهار کرد: امسال همزمان با روز دهم و یازدهم ذیحجه ۸۶ هزار راس گوسفند از سوی حجاج ایرانی قربانی شد که کار ذبح همه آنها توسط ذابحین ایرانی ستاد حج و زیارت و با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری انجام شد. رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است، گفت: همان ابتدای پیگیری مباحث حج امسال، نظرمان را برای انتقال گوشت‌های قربانی به داخل مطرح کردیم و حین مذاکرات مربوط به حج قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوطه با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که «این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آنها بدهید». وی اظهار کرد: به آنها توضیح دادیم که این گوشت‌ها با پول حجاح ایرانی خریداری و در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها قربانی می‌شود و گوشتی خوب بوده و از بعد برکت و تبرک به کشور منتقل و در اختیار بخشی از خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما زمانی‌که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌ها باید استانداردهای مربوط به این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفندها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال کاملاً نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران بدهند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها