شناسه خبر : 31643 لینک کوتاه

اجبار کارت‌خوان برای پزشکان

امکان مذاکره برای جلب رضایت اولیای دم در پرونده شهردار سابق تهران

اجبار کارت‌خوان برای پزشکان

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام حکم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، گفت: دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم کرد و قتل عمد را محرز دانست و حکم به قصاص صادر کرده است. غلامحسین اسماعیلی درباره حکم پرونده میترا استاد همسر مقتوله محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، اظهار داشت: رای صادر شده و به وکلای اولیای دم و متهم ابلاغ شده است.

وی گفت: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، سه عنوان اتهامی نجفی بود که دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم کرده است. اسماعیلی افزود: دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم حکم به قصاص صادر کرده است و دادگاه در مورد اتهام صدمه غیرموثر در قتل، چون معتقد به انجام فعل واحد بوده، رای برائت داده است. همچنین در مورد نگهداری سلاح غیرمجاز متهم به دو سال حبس محکوم شده است. سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حکم صادره غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و در صورت اعتراض از ناحیه متهم یا وکلای متهم رسیدگی می‌شود.

محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران، در تاریخ ۷ خردادماه امسال، میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت‌آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

فقط خدا را در نظر می‌گیریم

برادر میترا استاد درباره احتمال رضایت گفت: اگر رضایت دهیم یک عده شیطنت می‌کنند و می‌گویند که برای پول این کار را کرده است. اگر حکم قصاص بخواهیم می‌گویند که ماجرا امنیتی بوده و به هدف خود رسیده‌اند. اما برای من این حرف‌ها مهم نیست. مهم نظر خداست. من بدون توجه به این مسائل، در این پرونده فقط خدا را در نظر می‌گیرم. همچنین یکی از وکلای اولیای دم میترا استاد با اشاره به صدور حکم قصاص و حبس محمدعلی نجفی گفت: تلاش خواهیم کرد که باب مذاکره باز شود و در هر صورت تصمیم‌گیرنده نهایی اولیای دم هستند. محمود حاجلوئی در واکنش به صدور حکم قصاص برای محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد و احتمال سازش در این پرونده اظهار کرد: قبلاً هم عنوان شد که شرایط روحی و روانی خانواده استاد خوب نیست و باید کمی زمان به ایشان بدهیم. وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد که باب مذاکره باز شود ولی شرایط صددرصدی وجود ندارد و خانواده استاد نسبت به تصمیم مهمی که می‌گیرند، مخیر هستند. این وکیل دادگستری گفت: احساس می‌کنیم که بعد از صدور حکم قصاص، شرایط بیشتر از قبل برای مذاکره فراهم شود و قطعاً آنها درخواستشان قصاص است ولی ان‌شاءالله از نزدیک با آنها ملاقات و صحبت می‌کنیم.

استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان اجباری شد

بر اساس توافق به عمل آمده بین سازمان نظام پزشکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دامپزشکی، استفاده از کارت‌خوان برای افرادی که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول فعالیت هستند، الزامی اعلام شد. محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که جامعه پزشکی همواره از قانون تبعیت کرده است، گفت: با توافق سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به منظور ثبت نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروش دعوت به عمل آمده است. وی افزود: تمامی افراد شاغل در حرفه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی، می‌بایست تا ۲۳ مرداد ۹۸ نسبت به تهیه دستگاه کارت‌خوان و استفاده از آن اقدام کنند. محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، درباره ضرب‌الاجل سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر دریافت کارت‌خوان تا بیست‌وسوم مردادماه از سوی پزشکان، گفت: طبق بند «ی» تبصره 6 قانون بودجه سال ۱۳۹۸، تمام مشاغل و حِرف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوزهایشان از سوی سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ارائه می‌شود، باید نسبت به راه‌اندازی و استفاده از سامانه فروش اقدام کنند.

توضیحاتی درباره بهره‌مندی «سربازان امریه» از کسر خدمت

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد سربازان امریه نیز می‌توانند از کسر خدمت‌های سربازی استفاده کنند. سردار موسی کمالی درباره بهره‌مندی سربازان امریه از کسر خدمت‌های سربازی گفت: تمام شرایط برای سربازان امریه با دیگر سربازان برابر بوده و آنان از نظر حقوق، مزایا و مرخصی و... مانند یکدیگر هستند، تنها تفاوت در طول مدت خدمت این سربازان است و تمامی سربازان امریه به استثنای سربازان امریه یگان‌های حفاظت باید ۲۴ ماه خدمت کنند. کمالی با تاکید بر اینکه قوانین برای تمام سربازان یکسان است، خاطرنشان کرد: کسر خدمت نیز جزو قوانینی است که برای همه سربازان اجرا می‌شود و در همین راستا سربازان امریه نیز در صورتی که دارای کسر خدمت باشند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و سازمان‌های به‌کارگیرنده حق ندارند آنها را از استفاده از این تسهیلات منع کنند. وی با بیان اینکه سازمان‌های دارای سهمیه سرباز امریه معمولاً سعی می‌کنند افراد بدون کسر خدمت را انتخاب کنند، گفت: با توجه به اینکه هر سازمان هزینه‌هایی را برای دوران آموزشی سربازان امریه پرداخت می‌کند بنابراین عمدتاً این سازمان‌ها سربازانی را انتخاب می‌کنند که مدت زمان بیشتری بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند، به همین دلیل ممکن است در فرآیند جذب سربازان امریه، افراد فاقد کسر خدمت را انتخاب کرده یا جزو اولویت قرار دهند، اما اگر این سازمان‌ها سرباز دارای کسر خدمت را جذب کنند، نمی‌توانند مانع از بهره‌مندی‌اش از کسر خدمت شوند. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه ممکن است برخی افراد قبل از انتخاب به عنوان سرباز امریه، مدعی شوند که کسر خدمت نداشته و پس از جذب خواستار استفاده از آن شوند، گفت: برای پیشگیری از این مساله نیز اگر مشخص شود که کسی به دروغ مدعی نداشتن کسر خدمت شده است، باید به سازمان به‌کار‌گیرنده خسارت داده و از کسر خدمتش استفاده کند. مبلغ پرداختی این خسارات نیز بسته به هزینه‌های آموزشی سازمان‌ها متفاوت است.

دو علت اصلی فوت تهرانی‌ها در بهار

بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دستگاه تنفسی از دلایل اصلی مرگ‌و میر تهرانی‌ها در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ بود. ثبت ‌احوال استان تهران در گزارشی از سه‌ماهه نخست سال ۹۸ اعلام کرد: در بهار سال جاری ۱۴ هزار و ۱۲ نفر در استان تهران به دلایل مختلف فوت کردند که آمار دقیق آن به تفکیک در فروردین ۴۴۴۵ نفر، در اردیبهشت ۴۹۲۶ نفر و خرداد ۴۶۴۱ نفر بوده است. بیشترین عامل مرگ‌ومیر در استان تهران بیماری‌های قلبی و عروقی با سهم حدود ۴۳ درصد در ماه‌های مختلف با اندکی کاهش یا افزایش و بیماری‌های دستگاه تنفسی با حدود ۱۴ درصد در ماه‌های مختلف با اندکی کاهش و افزایش همراه بود. در جایگاه سوم و چهارم این رتبه‌بندی، بیماری‌های عفونی و انگلی و سرطان و تومورها با سهم درصدی حدود ۱۰ درصد با اندکی کاهش و افزایش در ماه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در این گزارش آمده است که عوامل دیگری مانند حوادث غیرعمدی، بیماری دستگاه ادراری و تناسلی، ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری‌های دوران تولد، بیماری‌های خون‌ساز و دستگاه ایمنی، بیماری‌های غدد، تغذیه و متابولیک، بیماری‌های روانی و اختلال رفتاری، بیماری‌های سیستم عصبی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، علائم و حالا بد تعریف شده و سایر موارد نیز از دلایل مرگ‌ومیر تهرانی‌ها بوده است.

ورود «مجرمان عادی» به زندان باید کمتر شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بیشترین آسیب را از تکرار جرائم زندانیان می‌بینیم، گفت: امیدواریم افرادی که واجد شرایط استفاده از مجازات‌های جایگزین هستند، بیشتر بتوانند از این شرایط استفاده کرده و مجرمان عادی را کمتر وارد زندان کنیم. محمدباقر الفت (معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) درباره اقدامات موثر در خصوص کاهش جمعیت زندانیان گفت: وظیفه اصلاح و تربیت در قانون جدید شورای عالی پیشگیری به عهده شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم گذاشته شده است، یعنی در واقع یک وظیفه همگانی برای ۲۲ دستگاه مختلف که عضو شورای پیشگیری هستند، تعریف شده است. وی ادامه داد: قطعاً در دستور کار جلسات بعدی شورای عالی پیشگیری بحث اصلاح و تربیت زندانیان را حتماً مد نظر قرار می‌دهیم و امیدواریم افرادی که وارد زندان می‌شوند، مجدداً مرتکب تکرار جرم نشوند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین آسیب را از تکرار جرائم زندانیان می‌بینیم. الفت در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی می‌تواند باعث کاهش ورود زندانیان جرائم غیرعمد به زندان‌ها شود، تصریح کرد: می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس در خصوص این دسته از زندانیان استفاده کرد، این مجازات‌ها ظرفیت جدیدی است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ به آنها اشاره کرده است.

آلودگی هوای تهران ناشی از پیش‌سازهای ازون است نه خورشید!

تنها دو هفته از اجرای طرح ترافیک جدید در تهران گذشته بود که معاون شهرداری تهران برای ارائه گزارشی در این خصوص در صحن شورای شهر حاضر شد. محسن پورسیدآقایی با ارائه یک نسخه آماری از کاهش محسوس بار ترافیکی در محدوده مرکزی شهر سخن گفت. اما یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح، کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران بود و به همین دلیل در نامگذاری جدید، نام آن از طرح زوج و فرد به طرح کاهش آلودگی هوا تغییر نام یافت. هدفی که حداقل در یک ماهی که از اجرای این طرح می‌گذرد چندان محقق نشده و آلودگی ازون موجود در پایتخت، نام این طرح را برای مردم و بسیاری از صاحب‌نظران از رسمیت انداخته است. اگرچه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است؛ آلودگی امسال هوای تهران که ناشی از آلاینده ازون است، ربطی به گازهای خروجی از اگزوز خودروها ندارد و هرچه تابش خورشید بیشتر باشد، میزان گاز ازون افزایش پیدا می‌کند. در این گزارش نظر جمعی از مدیران و متخصصان حوزه محیط زیست و آلودگی درباره منشأ و علت آلایندگی ازون بررسی شده است. صدرالدین علی‌پور (مدیرکل سابق محیط‌زیست شهرداری تهران) معتقد است؛ منبع ازون بیشتر از خودروهاست و پیشگیری از گسترش آن با اصل تردد ارتباط دارد، اگرچه نقش جایگاه‌های سوخت را نیز در ایجاد ازون نباید نادیده گرفت. اما وی دلیل رشد آلایندگی ازون در سال‌های اخیر را افزایش دقت دستگاه‌های اندازه‌گیری می‌داند و می‌گوید: طی دو سال گذشته ناکس با دقت بیشتری اندازه‌گیری شده است، در نتیجه به تازگی متوجه این آلاینده شده‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها