شناسه خبر : 31410 لینک کوتاه

قاچاق کودک به ایران، سیاستگذاری شده است

تساوی دیه زن و مرد در تصادفات مربوط به حکم شرعی نیست

قاچاق کودک به ایران، سیاستگذاری شده است

تساوی دیه زن و مرد موضوع خبری بااهمیتی بود که هفته گذشته ذهن خبرنگاران و فعالان اجتماعی را به خود جلب کرد اما بعد از انتشار خبر اعلام شد که تساوی دیه زن و مرد در تصادفات به هیچ‌وجه مربوط به حکم شرعی نیست. سخنگوی قوه قضائیه گفت: مسائلی که در خصوص تساوی دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی مطرح شده که به هیچ‌وجه مربوط به حکم شرعی نبوده و صرفاً ناشی از قرارداد میان بیمه‌گذار و بیمه‌گر شکل می‌گیرد. غلامحسین اسماعیلی گفت: شبهاتی از طریق برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر پیرامون ماده ۴۷ آیین‌نامه نحوه اجرای حدود، قصاص و... مطرح شده که به هیچ عنوان واقعیت ندارد و صرفاً ناشی از برداشت‌های ناآگاهانه است یا مسائلی که در خصوص تساوی دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی مطرح شده که به هیچ‌وجه مربوط به حکم شرعی نبوده و صرفاً در قرارداد میان بیمه‌گذار و بیمه‌گر شکل می‌گیرد. اما در رسانه‌ها به نحو دیگری مطرح می‌شود و لذا چنانچه در این خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصلاح امور گام‌هایی مثبت بردارد، به‌طور قطع دیگر شاهد چنین برداشت‌های غیرواقع نخواهیم بود. ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان عالی قوه قضائیه بر همکاری سایر رسانه‌ها با این قوه برای ارائه تصویری مناسب و هنرمندانه از اقدامات صورت‌گرفته تاکید فرمودند.

جمع‌آوری ۱۸۹ هزار کودک کار خارجی در تهران

استاندار تهران با اشاره به جمع‌آوری ۱۸۹ هزار کودک کار از اتباع خارجی در سطح استان تهران گفت: متاسفانه قاچاق کودک از برخی کشورهای همسایه به تهران سیاستگذاری شده است. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران به حضور ۵۵۰ هزار نفر اتباع مجاز و دو برابر این میزان اتباع غیرمجاز در استان تهران اشاره و اظهار کرد: ۲۲ خرداد نسبت به جمع‌آوری کودکان کار اقدام کردیم که از ۲۴۹ هزار کودک کار ۱۸۹ هزار نفر اتباع خارجی بودند. متاسفانه می‌توان گفت که قاچاق کودک از برخی کشورهای همسایه به تهران سیاستگذاری شده است.

«پراید» و «آردی» نباید در جاده‌ها تردد کنند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی شدیداً انتقاد کرد. سردار سیدکمال هادیانفر با انتقاد از وضعیت ایمنی برخی خودروها اظهار کرد: برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، آردی و پراید نباید در جاده‌ها تردد کنند و باید خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای امن بروند. هادیانفر با تاکید بر اینکه کاهش تلفات و جانباختگان حوادث رانندگی یک اصل مهم و هدف اصلی پلیس راهور است، اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها علاوه بر پلیس نیز باید پای کار آمده و به وظایف خود در این خصوص عمل کنند. وی با اشاره به گشت‌های نامحسوس پلیس راهور برای برخورد با تخلفات ترافیکی گفت:‌ طرح‌های عملیاتی پلیس در این حوزه بر استفاده از بازرسان و گشت‌های نامحسوس است، بعضی از رانندگان شرطی شده و با دیدن ماموران پلیس و خودرو گشت تخلف نمی‌کنند اما اگر گشت‌ها نباشند دست به تخلف می‌زنند که گشت‌های نامحسوس در این مورد بسیار موثر است. به گفته وی، گشت‌های جدید کنترل نامحسوس برای ۱۰ استان هدف که بیش از ۵۶ درصد تصادفات ما را به خود اختصاص داده است به‌کارگیری خواهند شد و علاوه بر آن از پهپادها، جایروپلن‌ها و بالگردهای ناجا نیز در کنار گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس راهور استفاده خواهد شد.

انسان، عامل حدود ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته که حدود ۹۵ درصد علت آنها عامل انسانی بوده است. سرهنگ علی عباس‌نژاد افزود: در دو ماه نخست سال جاری به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی زیادی نداشتیم اما در خردادماه آمار آتش‌سوزی‌ها افزایش یافت به‌طوری که در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش‌سوزی گزارش شد. وی در ادامه اظهار کرد: بر اثر آتش‌سوزی در خردادماه امسال به‌رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد و برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند. عباس‌نژاد سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و کنترل نکردن آتش را از دیگر عوامل آتش‌سوزی در اراضی طبیعی عنوان کرد و گفت: برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز عمدی است و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد. وی در ادامه اظهارکرد: امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است و در خردادماه سال جاری، بیشترین آتش‌سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

یک‌پنجم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تعداد حاشیه‌نشینان در کشور را طبق آمار رسمی حدود ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمار واقعی خیلی بیشتر است و امروز ۱۶ میلیون معادل یک‌پنجم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند. سعیدرضا جندقیان گفت: این آمار از حاشیه‌نشینی، حاصل برنامه‌های ناکارآمد و بی‌تدبیری است که در روستاها اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه ما امروز دچار تحول درونی در روستاها هستیم، گفت: امروز آینده روستاها را به سه واژه توسعه، تغییر رویکرد و اشتغال روستایی گره زده‌اند و از آن به تحول درونی در روستاها نام برده می‌شود، مقوله اشتغال روستایی تکرار مکررات است و تکرار زیاد آن بی‌فایده شده است. این همه بودجه را روانه اشتغال روستایی کردیم، اما آخر چه شد؟ معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها اضافه کرد: ما امروز در نظام برنامه‌ریزی دچار بیماری شدیم، برنامه‌های ما شکل اجناس داخل انباری کارخانه را پیدا کرده است. خیلی از برنامه‌های داخل انباری منقضی شده است و ما فقط از آخرین برنامه‌هایی که ارائه شده است صحبت می‌کنیم. با هر برنامه‌ای که به داخل انباری می‌گذاریم، برنامه‌های قبلی را منقضی می‌کنیم.

شهرداری بیشتر آلاینده هواست تا خودروهای شخصی!

عضو شورای شهر تهران گفت: مطالعات نشان می‌دهد بیشترین آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای سنگین و پس از آن موتورها و سپس ماشین‌های سواری است. در نتیجه مشخص است که بیشتر خود شهرداری آلاینده هواست تا خودروهای شخصی! حسن خلیل‌آبادی (عضو شورای شهر تهران) در خصوص گزارش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهر در پی اجرای طرح ترافیک جدید گفت: آقای پورسیدآقایی به عنوان مدیر زحمت‌کش و دلسوز در تلاش است تا نوآوری‌هایی را برای حل مساله ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران ابداع کند که مفید باشد، اما مشکل اساسی در شهر تهران حمل‌ونقل عمومی آن است که دچار معضل است. وی افزود: تا زمانی که حمل‌ونقل عمومی را سامان ندهیم، مساله ترافیک و آلودگی هوا حل نمی‌شود. برای حل ریشه‌ای این مساله حتماً باید بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم. خلیل‌آبادی با بیان اینکه این طرح‌ها حالت مسکن برای شهر دارند و پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: طرح ترافیک اقدام اساسی نیست. اقدام اساسی این است که به توسعه حمل‌ونقل عمومی بپردازیم و مردم را تشویق کنیم تا از این سیستم استفاده کنند. باید یارانه بنزین را به صورت یکجا در توسعه حمل‌ونقل عمومی خرج کنیم تا مردم از وسایل شخصی استفاده نکنند.

اطلاعیه سازمان زندان‌ها درباره تعداد زندانیان کشور

در پی انتشار خبری با عنوان «زندانیان هر روز بیشتر از دیروز» در یکی از روزنامه‌های کشور روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ضمن تکذیب این خبر، اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: یکی از روزنامه‌ها در حالی گزارش اشتباه و کذبی را منتشر کرده که خرسندیم با اجرای دستورالعمل‌ها و تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه نتایج مطلوب طرح کاهش جمعیت کیفری به ثمر رسیده است و ارائه بدون تحقیق و بررسی این‌گونه مطالب کذب که آمار زندانیان کشور را با درصد قابل توجهی متفاوت از واقعیت‌ها نشان می‌دهد نشان‌دهنده عدم آگاهی بوده و موجب تشویش اذهان عمومی است. با نگاه مقایسه‌ای به تعداد زندانیان کشور و روند کاهش جمعیت کیفری آمار حال حاضر زندانیان با زمان مشابه در سال گذشته نه‌تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش ۲۰ درصدی نیز روبه‌رو شده است. به‌طوری که برای اولین بار در طول ۹ سال گذشته آمار زندانیان به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. لذا لازم به ذکر است این امر نتیجه تلاش مجموعه قوه قضائیه در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه است.

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش تا یک ماه آینده

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم آزمون استخدامی آموزش و پرورش اواسط مرداد یا اول شهریور امسال برگزار شود. سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا با سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب نیرو در این وزارتخانه به توافق رسیده‌اید؟»، اظهار کرد: بله، توافق انجام شده است. وی ادامه داد: معمولاً آزمون‌های استخدامی در اوایل شهریور یا اواسط مرداد برگزار می‌شود که ما هم تلاش می‌کنیم انجام آزمون استخدامی در این زمان اتفاق بیفتد. حسینی تصریح کرد: امسال ۲۵ هزار نفر از طریق دوره چهارساله یعنی کنکور سراسری و ۱۲ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ یعنی آزمون استخدامی در آموزش و پرورش جذب می‌شوند.

توقف مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر مهاجرت به سمت کلانشهرها متوقف شده است. تلاش می‌کنیم مهاجرت معکوس داشته باشیم تا افراد به شهرها و روستاهای خودشان بازگردند. مهدی جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در سازمان دهیاری‌ها و وزارت کشور اقدامات بسیار زیادی در راستای کاهش مهاجرت به کلانشهرها صورت گرفته است. وی افزود: تاکنون مجوز تاسیس ۳۷ هزار و ۵۹ دهیاری از سوی وزارت کشور صادر شده است و بر همین اساس تاکنون ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند و دهیاری‌ها به حدود ۱۹ میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهند. رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به توزیع اعتبارات بین دهیاری‌ها گفت: از سال ۱۳۸۲ (سال راه‌اندازی دهیاری‌ها) تا پایان سال ۱۳۹۷، در مجموع حدود ۱۸ میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان اعتبارات متمرکز (ملی و استانی) بین دهیاری‌ها توزیع شده که حدود ۸۱ درصد آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم بین دهیاری‌ها توزیع شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها