شناسه خبر : 31238 لینک کوتاه

حواشی پارک پلیس

۳۰ ضربه چاقو به زندانی فشافویه در کمتر از ۹۰ ثانیه

حواشی پارک پلیس

ماجرای قتل یک زندانی سیاسی به دست یک قاتل در زندان فشافویه ابهامات زیادی را برای جامعه به وجود آورد و بهت و حیرت فعالان اجتماعی را به دنبال داشت که یک زندانی سیاسی و امنیتی در دسترس یک قاتل و جانی در زندان تحت حفاظت قرار بگیرد و چنین فاجعه‌ای رخ دهد. قتل غم‌انگیزی که واکنش جامعه، خانواده این مقتول و رئیس قوه قضائیه را نیز به دنبال داشت. خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت: رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور درباره حمله و مجروح کردن شیرمحمدعلی زندانی فشافویه گفته است که این قتل در ۹۰ ثانیه رخ داد و ماموران زندان بلافاصله بدن مجروح او را به درمانگاه منتقل کردند. اصغر جهانگیر گفت: در کمتر از دو دقیقه این درگیری به وجود آمده و زندانیان با سرامیک شکسته به آن مرحوم حمله کردند و این حمله به قدری سریع بوده که تا رسیدن مسوولان زندان او را مجروح کردند. او افزود: البته ماموران زندان بلافاصله او را به بهداری معرفی می‌کنند و تحت درمان‌های اولیه قرار می‌گیرد و سپس به بیمارستان اعزام می‌شود ولی به دلیل شدت خون‌ریزی فوت می‌کند. جهانگیر با اشاره به تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری موضوع قتل فشافویه گفت: مسوولان سازمان زندان‌ها به نمایندگی از ریاست قوه قضائیه به خانواده آن مرحوم سرکشی کرده و مراتب تسلیت خود را اعلام کرده و پیگیر این موضوع هستند و ما اجازه نمی‌دهیم حقوق این فرد تضییع شود. بر اساس این گزارش، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی ۲۱ساله، در زندان فشافویه مورد حمله دو قاتل سابقه‌دار قرار گرفت و با ۳۰ ضربه مجروح شد. کیفرخواست متهمان پرونده قتل عمدی «علیرضا شیرمحمدعلی» ۲۲ خردادماه صادر شد. اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، ۲۷ خردادماه با تشریح جزئیات مضروب و به قتل رساندن مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی، از دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی ماموران خبر داد.

دو دستور متفاوت فرمانده پلیس تهران در یک روز

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، در حاشیه طرح رعد درباره حواشی پارک پلیس گفت: در این رابطه دو همکار که یکی از آنها جانشین کلانتری است از مسوولیت عزل شده و در بازداشت هستند.

ساعاتی بعد از انتشار رسمی این خبر، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در بیانیه‌ای تاکید کرد که دستور رئیس پلیس پایتخت در خصوص حادثه پارک پلیس متوقف شد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ اعلام کرد: به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فاتب، سردار حسین رحیمی دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد. پیش از آن رئیس پلیس تهران تاکید کرده بود: افراد در این پارک به طور کامل کشف حجاب کرده بودند و همچنان در بازداشت هستند. جرم این افراد نیز کشف حجاب، هنجارشکنی و توهین به پلیس است. رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: بر اساس تماسی که جمعی از شهروندان در پارک پلیس با مرکز فوریت‌های پلیس 110 داشتند حدود ساعت 4 و 30 دقیقه روز شنبه اول تیرماه اعلام می‌کنند که عده‌ای جوان در این پارک حضور دارند که رفتارهای ناشایست و هنجارشکنانه انجام می‌دهند و به شدت هنجارها را زیر پا گذاشته‌اند. رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه ماموران مرکز فوریت‌های 110 در این محل حاضر می‌شوند، گفت:‌ با حضور ماموران در این محل مشاهده می‌شود تعدادی جوان رفتار ناشایست می‌کنند و رفتارهایی را انجام می‌دهند که باعث ناراحتی مردم شده است. در گام اول جانشین کلانتری محترمانه و دوستانه به این افراد تذکر می‌دهد و مردم نیز شاهد این ماجرا بودند اما بلافاصله این افراد شروع به توهین و فحاشی و حمله به پلیس می‌کنند. در ادامه همکاران من قصد انتقال این افراد به کلانتری را دارند که آن اتفاق رخ می‌دهد.

دو متهم پرونده کودک‌آزاری شهر بوشهر دستگیر شدند

دادستان بوشهر گفت: دو تن از افرادی که متهم به دست داشتن در پرونده کودک‌آزاری اخیر در شهر بوشهر هستند، شناسایی و با قرار تامین بازداشت شدند. علی حسن‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته هشت‌ساله و از دو ماه پیش از طریق والدین خود در این کارواش رها شده بود. وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده کودک‌آزاری از یک ماه پیش شروع شده و بنا به اظهارات متهمان این اقدام آنها به دلیل شیطنت‌های این کودک رخ داده است. دادستان بوشهر اضافه کرد: با وجود این تحقیقات لازم درباره انگیزه اصلی این کودک‌آزاری در دست پیگیری است. وی ادامه داد: همچنین دستور لازم برای پلمب کارواش صادر شده و به‌زودی اجرا می‌شود. حسن‌پور درباره وضعیت جسمی کودکی که مورد آزار قرار گرفته است، گفت: با توجه به رسیدگی‌های صورت‌گرفته شرایط فیزیکی این کودک روبه بهبودی است.

وی ادامه داد: قاضی پرونده کودک‌آزاری با حضور مسوولان بهزیستی و نیروی انتظامی در بیمارستان حاضر شده و ضمن دلجویی از کودک یادشده از او تحقیق به عمل آمد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: از لحظه انتشار خبر کودک‌آزاری اقدامات لازم انجام و در شورای تامین نیز مطرح شده است. مجید خورشیدی با اشاره به ورود دادستانی افزود: به جامعه قول می‌دهیم اتفاقی که خواهد افتاد سبب درس عبرت همه کسانی خواهد شد که از وظیفه اجتماعی خود تخطی کرده‌اند. بر اساس گزارش رسیده به مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مبنی بر یک مورد کودک‌آزاری در یک کارواش در شهر بوشهر، نیروهای اورژانس با گرفتن مجوز قضایی و با همراهی نیروی انتظامی به محل مورد نظر مراجعه و با کودکی که مورد اذیت و آزار جسمی و روانی قرار گرفته بود روبه‌رو شدند که بلافاصله کودک به بهزیستی ارجاع و در بیمارستان بستری شد.

تخلفات شهری را نباید با اخذ جریمه قانونی کنیم

شهردار تهران در جمع مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهرها گفت: شایسته نیست قانونی بگذاریم و اگر کسی از آن تخلف کرد با گرفتن جریمه آن تخلف را قانونی کنیم. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی گفت: در قانون اساسی جایگاه شوراها و شورای عالی استان‌ها در ظرفیت یک قوه دیده شده است؛ استناد من برای این حرف این است که در قانون اساسی به دولت و به نظر برخی به قوه قضائیه و شورای عالی استان‌ها اجازه ارائه لایحه به مجلس داده شده است. البته ما از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم شاید به این دلیل که عقبه حقوقی منسجمی نداشتیم. ما باید این جایگاه را حفظ کنیم و از این ظرفیت به درستی برای حل مشکلات نظام مدیریت شهری استفاده کنیم. وی افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌هایی در قوانین عمومی دیده شده است؛ به طور مثال در مواد 99 و 100 قانون شهرداری‌ها، بخشی از وظایف در حاکمیت محلی تعریف می‌شود. وضعیت مالی شهرداری‌ها باعث شده تلاشی برای تحقق این وظایف صورت نگیرد. به طور نمونه، ما در کلانشهرها وظیفه حفظ و کنترل حریم را داریم و قانون شهرداری‌ها ما را در این زمینه موظف کرده است. امروزه اما به دلایل مختلف این ماموریت از سوی حاکمیت و شهرداری‌ها ضعیف‌تر اعمال می‌شود. عوامل دیگری همچون کمیسیون ماده 100 وجود دارد که به هر حال همه ما به درآمدهای این کمیسیون چشمداشتی داریم.

توضیحات آذری‌جهرمی درباره خودسوزی یک پیمانکار

وزیر ارتباطات توضیحاتی را درباره خودسوزی یک پیمانکار در وزارت ارتباطات ارائه کرد. به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در جلسه مشترک وزرای ارتباطات آسیا اقیانوسیه با رئیس‌جمهور محترم سنگاپور بودم که خبر رسید فردی مقابل وزارت ارتباطات اقدام به خودسوزی کرده است. اما ماجرا چیست؟ چندی قبل و در ملاقات‌های مردمی، ایشان به بنده مراجعه کرد. می‌گفت که یکی از شرکت‌های خصوصی اینترنتی با او بدعهدی کرده و او که تولیدکننده کابینت‌های فیبر نوری منازل است، ضرر زیادی کرده است. پرسیدم شکایت کردی؟ گفت قرارداد فی‌مابین حق را به شرکت اینترنتی می‌دهد اما در حرف قرار ما با آن شرکت چیز دیگری بوده است.  به جهت دادخواهی ایشان همان موقع و در حضور ایشان با مدیرعامل آن شرکت اینترنتی تماس گرفتم. ایشان گفت داوری بنده را قبول دارد. وقتی طرفین به داوری بنده رضایت دادند، به جهت بررسی تخصصی، موضوع را به جناب آقای مهندس رستگار، رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی، که از قدمای صنعت ارتباطات هستند ارجاع دادم و ایشان هم لطف کردند و این حکمیت را پذیرفتند. طرفین در جلساتی مستندات را به حَکَم ارائه کرده و در نهایت نظر ایشان به‌ صورت مکتوب ارائه شد. به طرفین اعلام شد نظر داوری وزیر همین است که آقای رستگار گفته‌اند و مطابق آنچه عهد کردید؛ عمل کنید.  متاسفانه آنچه را در ابتدا عهد کردند عمل نکردند و به نظر می‌رسد تخلف از عهد از سوی شرکت اینترنتی صورت گرفته باشد.  انصافاً توان این تولیدکننده در حد این ضرر نبود؛ صادقانه در عرصه تولید وارد شده بود و عدم رعایت اصول اولیه حقوقی و عدم آشنایی با مذاکرات تجاری در قراردادش و بسنده کردن به مذاکرات شفاهی نیز حاکی از همین موضوع بود.  مطابق قانون؛ وزارت ارتباطات شأنیت حقوقی برای ورود به این نوع اختلافات را ندارد و آنچه تلاش شد از باب ریش‌سفیدی و حل اختلاف بود.  مدیر شرکت تولیدکننده که حتماً تحت استرس و فشار اقتصادی بوده امروز به وزارتخانه مراجعه کرده است، با برهم زدن محیط متاسفانه اقدام به خودسوزی کرده است. با هوشیاری نگهبانان ساختمان آتش سریعاً خاموش می‌شود و به وی آسیبی نمی‌رسد. با توجه به عدم اطلاع نگهبانان از ماجرای ایشان و تصور اقدام ضدامنیتی، وی تحویل نیروی انتظامی شده است. با اطلاع از موضوع؛ طی تماس سریع با تهران، یکی از مدیران وزارتخانه را مامور کردم تا ابتدا نسبت به هماهنگی با نیروی انتظامی برای رفع بازداشت وی اقدام کنند؛ ثانیاً با توجه به اتفاقات روی‌داده از شرکت اینترنتی بخواهند با نظر صادرشده توسط حَکَم نسبت به رفع این اختلاف اقدام کنند.»

بحران ازون در پایتخت

خردادماه امسال رکورد آلودگی ازون در پایتخت شکست. شروع فصل گرما معمولاً خبر خوبی برای تهرانی‌ها به همراه داشت، پایان دوره آلودگی هوا. اما حالا اقدامات ما این وضعیت را تغییر داده است. به گزارش خبرآنلاین، خرداد امسال، کیفیت تهران برای هفت روز برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار گرفت و عامل اصلی این آلودگی تابستانی هم افزایش غلظت آلاینده ازون است. آمارها نشان می‌دهند تابستان به تابستان غلظت این آلاینده در شهر تهران افزایش پیدا کرده و به نوعی این آلاینده به عامل اصلی آلودگی هوای تهران در فصول گرم تبدیل شده است. بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا با وجود اینکه در مقایسه با سال گذشته در خردادماه امسال غلظت دیگر آلاینده‌های تهران کاهش پیدا کرده، اما خرداد امسال این شهر با بیشترین روزهای آلوده به ازون از سال ۱۳۸۱ تاکنون روبه‌رو بوده است. البته روند آلودگی هوای تابستانی تهران از سه سال پیش آغاز شده و سال به سال این وضعیت بدتر شده است؛ سال گذشته حدود ۱۵ روز هوای تهران به آلاینده ازون آلوده بود. در سال‌های قبلی این آمار بسیار کمتر از این بود. حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در رابطه با ادامه این وضعیت در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: با توجه به وضعیت به وجود آمده انتظار داریم که تعداد آلودگی‌های ازون در کشور امسال هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها