شناسه خبر : 31093 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

خاطرات یک گیشا

شهروند نوشت: نامش از «کیشا» می‌آید؛ شرکت عمرانی که ۵۵ سال پیش دو مهندس به نام‌های «کی‌ن‍ژاد و شاپوریان» تاسیس و با حروف ابتدایی فامیلی‌های خود، نام شرکت را ثبت کردند. کیشا در گذر زمان گیشا خوانده شد و حدود  ۱۰ سال بعد هم پلی فلزی به همین نام رویش قرار گرفت؛ پلی باشکوه و جلال که این روزها، چیزی از آن باقی نمانده جز یک سازه فلزی فرسوده. می‌گویند قرار نبود پل گیشا، این‌همه زنده باشد، کاربردش موقتی بود. «غلا‌مرضا نیک‌پی» شهردار وقت پایتخت همان سال‌ها، قبل از برگزاری مهم‌ترین اتفاق ورزشی قاره کهن در ایران به دنبال راهکاری برای ترافیک کاروان‌های ورزشی از هتل تا ورزشگاه آزادی کنونی بود که ساخت چندین پل فلزی بخشی از این راهکار بود.

علت ناکامی ثبت جهانی بادگیرهای یزد

ایسنا نوشت: مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی یزد با اشاره به ناکامی در ثبت جهانی بادگیرهای این استان اظهار کرد: «۱۰ سال از تلاش برای ثبت جهانی بادگیرها با عنوان «ثبت فناوری ساخت بادگیر» می‌گذرد ولی به‌رغم ارسال پرونده مذکور به یونسکو، به دلیل مداخله و اعتراض نمایندگان کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی تاکنون محقق نشده است.» او به پژوهش‌های متعدد صورت‌گرفته در این رابطه، از تلاش برای طرح مجدد پرونده ثبت جهانی بادگیرهای یزد در یونسکو خبر داد و خاطرنشان کرد: به دلیل تعدد پرونده‌های در نوبت جمهوری اسلامی ایران به یونسکو، این طرح با تعلل مواجه شده ولی در عین حال بارها برای همکاری جهت تکمیل و به جریان افتادن این پرونده اعلام آمادگی کرده‌ایم.

توبیخ شادی در مدارس

همشهری نوشت: ماجرا از یک کلیپ شروع شد؛ پسربچه‌هایی که جدیدترین آهنگ ساسی‌مانکن، خواننده آن ور آبی را در حیاط مدرسه با هم می‌خواندند و بالا و پایین می‌پریدند. اول عده‌ای در توئیتر به پخش آهنگ‌های این سبکی در مدارس اعتراض کردند، دست آخر هم علی مطهری، وزیر آموزش و پرورش را بازخواست کرد: اینکه در برخی مدارس ما ترانه‌ای که محتوای سخیفی دارد و با ساز و آواز و بزن و بکوب اجرا می‌کنند قابل‌ قبول نیست. حالا خبر رسیده که در آخرین روزهای وزارت بطحایی، بخشنامه‌ای محرمانه به مدارس ارسال شده که در آن پخش هرگونه موسیقی در این محیط ممنوع شده است و مدیری که از این بخشنامه سر باز زند، متخلف خواهد بود.

جلوگیری از قاچاق خاک قانونی شد

ایران نوشت: شورای نگهبان بالاخره مهر تایید را به «لایحه حفاظت از خاک» زد تا ایران بعد از 14 سال انتظار و برای اولین‌بار صاحب «قانون تخصصی حفاظت از خاک» شود. «حمیدرضا سلیمانی» عضو شورای عالی جنگل و مرتع سازمان جنگل‌ها، تهیه «نقشه خاک» را مهم‌ترین گام برای اجرای قانون حفاظت از خاک می‌داند. تایید لایحه حفاظت از خاک که بارها از بهارستان به شورای نگهبان رفت بالاخره تاییدیه خود را گرفت. این اتفاق با واکنش مثبت کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی روبه‌رو شد. بر اساس آمارها، کشور سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک دارد. یک میلیارد آن در دل سدها رسوب می‌شود و یک میلیارد آن هم به ریزگردهای کشنده تبدیل می‌شود و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها