شناسه خبر : 30553 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خسارت‌های 35 هزار میلیاردتومانی سیل

رئیس‌جمهوری از اجازه رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داد

چهار هفته از وقوع سیل در 25 استان کشور می‌گذرد. زندگی مردم در بسیاری از مناطق سیل‌زده هنوز به حالت عادی بازنگشته و ارزیابی خسارت‌ها نشان می‌دهد که تا برقراری حالت عادی در این مناطق راه دشواری در پیش است. سازمان پزشکی قانونی تا 25 فروردین تعداد قربانیان این سیل مرگبار را 76 نفر اعلام کرده است. وزارت کشور نیز حجم خسارت‌های سیل را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی 25 فروردین در جلسه علنی مجلس گفت: این سیل منجر شد که ۲۵ استان درگیر مشکلات بسیار از جمله آب‌گرفتگی، تخریب منازل، واحدهای تولیدی، پل‌ها و جاده‌ها و خسارت‌های بسیار دیگری شوند. با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت‌های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دادیم و با جابه‌جایی جمعیت در بیش از ۲۵۰ روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارت‌های جانی را به حداقل رساندیم. وزیر کشور با اعلام اینکه سیل امسال ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده، گفت: نیازمند حمایت مجلس برای جبران خسارت‌ها هستیم.

خسارت 15 هزار میلیاردتومانی در بخش کشاورزی

«بخش کشاورزی بزرگ‌ترین قربانی سیلاب‌های اخیر است که 60 درصد خسارات را به خود اختصاص داده و معیشت یک میلیون نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر این بلای طبیعی قرار گرفته است. در حالی که پیش از این خسارت وارده به بخش کشاورزی شش هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده بود، رئیس دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از خسارت ۱۵ هزار میلیاردتومانی سیل به کشاورزی در 26 استان کشور خبر داده است.» روزنامه ایران در ادامه گزارش خسارت‌های سیل نوشت: «بر اساس گفته‌های سیدمحمد موسوی 75 درصد این خسارت‌ها به چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران اختصاص دارد و 50 درصد این خسارات در خوزستان رخ داده است. 30 درصد اراضی کشاورزی در این مناطق به ‌طور صددرصدی تخریب شده است. همچنین 159 هکتار گلخانه، 1400 دامداری روستایی، 52 هزار کلونی زنبورداری، 1300 واحد آبزی‌پروری خسارت دیده و 27 هزار راس دام تلف شده ضمن اینکه به 10 هزار کیلومتر شبکه فرعی آبیاری و دو هزار ایستگاه پمپاژ رودخانه به اراضی کشاورزی آسیب وارد شده است. وزیر راه و شهرسازی ایران نیز، خسارت سیلاب اخیر به زیرساخت‌های کشور را برآورد کرده که تاکنون سه هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشور خسارت وارد شده است. به گفته محمد اسلامی، این خسارت‌ها مربوط به تخریب کامل جاده‌ها، از بین رفتن پل‌ها، رانش سطح راه‌ها و بخش‌های مختلف زیرساختی است. برخی از این آسیب‌ها به فوریت برطرف می‌شود و برخی از طرح‌ها نیز تا یک سال زمان می‌برد... رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز درباره خسارات به بخش صنعت اعلام کرده است که 2000 میلیارد تومان خسارت به واحدهای صنعتی وارد شده است. علاوه بر آن، 25 شهرک صنعتی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. 300 واحد صنعتی آسیب دیده‌اند و 9 هزار واحد صنفی دچار آب‌گرفتگی و خسارت 20 تا 90درصدی شده‌اند. تمام اینها در شرایطی است که هنوز خسارت واحدهای صنعتی استان خوزستان به آن اضافه نشده است. سیلاب‌ها تمام بخش‌های اقتصادی را درگیر کرده‌اند. شبکه گاز نیز 167 میلیارد تومان خسارت دیده که بیشترین آن در چهار استان گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان بوده است.»

موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، جدیت دستگاه‌های مسوول در پیگیری و جبران خسارت‌های مالی سنگین سیل به‌ویژه خسارت‌های وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل‌های قانونی موجود، سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تایید خواهد بود. دو روز پس از انتشار متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی، حسن روحانی از موافقت رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت سیل‌های اخیر در یک دیدار حضوری خبر داد. رئیس‌جمهوری در جلسه روز چهارشنبه (28 فروردین) هیات دولت با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود. رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: مردم مناطق سیل‌زده، به هیچ وجه نباید نسبت به جبران خسارات نگرانی داشته باشند. دولت با افتخار در این مسیر تلاش خواهد کرد و با کمک هم، خرابی‌ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت. طبق گزارش ایسنا، روحانی در جلسه هیات دولت گفت: اعتبارات صندوق توسعه ملی به واسطه تلاش‌ها و خدمات وزارت امور خارجه و وزارت نفت حاصل شده است. اگر تلاش‌های وزارت امور خارجه نبود و از سال 95 تولید و صادرات نفت، گاز و میعانات کشور افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز اعتبارات چندانی در صندوق توسعه ملی وجود نداشت. بخش بزرگی از جبران خسارات ناشی از سیل در توان بودجه دولت قرار ندارد و باید صندوق به کمک بیاید.

حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل‌زدگان دریافت نکرده‌ایم

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، 24 فروردین‌ماه اعلام کرد که هلال‌احمر حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل دریافت نکرده است. او گفت: به دنبال بسته بودن حساب سوئیفت و حساب ارزی هلال‌احمر در اثر تحریم‌ها، با وجود اعلام عددها و ارقام، مبلغی به حساب هلال‌احمر ایران واریز نشده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر از تصویب رقم ۵۰۰ هزار یورویی کمک صلیب سرخ جهانی به ایران خبر داد و افزود: تحریم‌های خارجی و بسته بودن حساب سوئیفت ما را از کمک ایرانیان خارج از کشور محروم کرده است. او همچنین گفت: در عین حال کشورهای دیگر نیز ابراز علاقه‌مندی برای کمک به ایران کردند البته تاکنون مبلغی به حساب ایران واریز نشده است. با وجود تصویب پرداخت مبالغی از سوی اتحادیه اروپا تاکنون ایران مبلغی را دریافت نکرده است. از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کردیم از هر طریقی که صلاح می‌دانند مسیر ارسال کمک‌ها به ایران را هموار کنند. طبق گزارش ایسنا، رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه از دست دادن حتی یک انسان دردآور و رنج‌آور است، گفت: با توجه به گستردگی سیل از دست دادن ۷۰ نفر تلفات خیلی بالایی نیست و فدراسیون جهانی صلیب سرخ و گزارشگران نیز اذعان داشتند که این تعداد تلفات حاکی از عملکرد خوب تیم‌های امدادی است. تخلیه منازل و سرعت بالای امدادرسانی در گام اول باعث شد تا تعداد تلفات بالا نباشد. همچنین از بین این ۷۰ نفر حدود ۲۰ نفر در حادثه ناگهانی سیل شیراز جانشان را از دست دادند که در صورتی که این اتفاق نمی‌افتاد این رقم نیز کاهش پیدا می‌کرد.

گزینش نام «کوروش» ممنوع نشده است

روز دوشنبه هفته گذشته خبر ممنوع شدن برگزیدن نام «کوروش» برای فرزندان تازه متولدشده منتشر شد. شهروندان با مراجعه به بخش درخواست نام سامانه ثبت‌احوال کشور و وارد کردن نام «کوروش» با این پیام مواجه می‌شدند که «امکان درخواست این نام وجود ندارد». حذف نام «کوروش» از سامانه ثبت‌احوال کشور به واکنش‌های انتقادی وسیعی منجر شد. در پی این واکنش‌ها، سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال اعلام کرد: «هیچ مشکلی در خصوص انتخاب نام کوروش وجود ندارد و اینکه انتخاب این نام با ممانعت همراه است، تکذیب می‌شود.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، وی درباره نبود امکان انتخاب نام کوروش از بخش انتخاب نام سازمان ثبت‌احوال ادعا کرد: «اختلال سایت هم به دلیل هجوم کاربران بوده است که در حال رفع این اختلال هستیم.» نکته جالب این بود که در جریان این «اختلال» کاربران تنها برای انتخاب نام «کوروش» با مشکل مواجه می‌شدند و سامانه ثبت‌احوال هنگام انتخاب اسامی دیگری مانند «اسکندر» و «تیمور» اختلالی نداشت. در نهایت سازمان ثبت‌احوال با انتشار اطلاعیه‌ای ممنوعیت گزینش نام کوروش را از اساس تکذیب کرد. آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش داده، در این اطلاعیه آمده است: «گزینش این نام کما‌فی‌السابق برای متقاضیان میسر و امکان‌پذیر است.» در حال حاضر در سامانه انتخاب نام سازمان ثبت‌احوال با وارد کردن نام «کوروش» مجدداً این پیام ظاهر می‌شود که: «این نام در فهرست نام‌های سازمان ثبت‌احوال وجود دارد. برای انتخاب آن می‌توانید به هر یک از ادارات ثبت‌احوال مراجعه فرمایید.»

نام و سردیس هنرمندان در معابر تهران

با تصویب اعضای شورای شهر تهران اسامی چندین خیابان، معبر و میدان شهر به نام اهالی بزرگ فرهنگ و هنر تغییر کرد. به این ترتیب نام محمدرضا شجریان، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، هوشنگ ابتهاج، علی حاتمی، سیمین دانشور، علی معلم، اخوان ثالت، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری، غلامحسین امیرخانی و منوچهر آتشی برای نخستین بار به تابلوی خیابان‌های شهر تهران می‌آید. روزنامه ایران در گزارشی از این موضوع نوشت: «خیابان سپند در محدوده اقدسیه به نام عزت‌الله انتظامی، فلامک جنوبی و شمالی در شهرک قدس به اسم استاد محمدرضا شجریان، خیابان معارف در محدوده اوین به نام داوود رشیدی، خیابان ۲۴متری در سعادت‌آباد به نام محمدعلی کشاورز، خیابان کوکب در محدوده شهرآرا به نام غلامحسین امیرخانی و خیابان نیلوفر در محدوده اختیاریه به نام علی نصیریان نامگذاری شد. همچنین خیابان‌هایی از جمله ارغوان به نام هوشنگ ابتهاج، میدان بی‌نام در منطقه 6 به نام علی حاتمی، کوچه رهبری به نام سیمین دانشور، کوچه‌ای به نام علی معلم، معبری در منطقه ۳ محدوده شهید کلاهدوز به نام منوچهر آتشی، عمران صلاحی، محمد قهرمانی، بیژن ترقی، اسماعیل شاهرودی، پروین دولت‌آبادی، یحیی مافی، اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری، محمدعلی سپانلو، سیدکریم امیری فیروزی کوهی شد.» قرار است اشعار معروف شاعران نیز در کنار سردیس یا نام کوچه و خیابان‌ها قید شود.

تخریب خانه سایه به خاطر سیاست؟

خانه مادری هوشنگ ابتهاج (هـ.. ا. سایه) در رشت پس از دو سال تعلل برای ثبت ملی آن، روز جمعه ۲۳ فروردین به صورت کامل تخریب شد. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا یکی از علل تخریب و رد ثبت خانه مادری هوشنگ ابتهاج را عقاید سیاسی این شاعر اعلام کرد. او گفت: این خانه به کسی فروخته شده بود. میراث فرهنگی زمانی می‌تواند یک خانه را ثبت کند که مالک شخصی آن رضایت داشته باشد. این مشکلی بود که برای ثبت این خانه داشتیم. این مقام مسوول درباره مجوز تخریب این بنا توضیح داد: همکارانم که برای متوقف کردن عملیات تخریب رفته بودند، مالک مجوز تخریب را ارائه کرده بود که شهرداری آن را به او داده است. به گفته همکارانم این مجوز ۲۷ اسفندماه در شلوغی آخر سال از طرف شهرداری صادر شده است. او در عین حال اذعان کرد: «این را هم بگویم که به خاطر گرایش‌های سیاسی آقای ابتهاج دست ما بسته بود. نباید همه تقصیرها را هم به گردن شهرداری انداخت. آن‌طور که به ما گزارش داده‌اند، گفته‌اند آقای ابتهاج در آخرین اظهاراتش هم گفته و پافشاری کرده که «من کمونیست هستم و سر ایده‌هایم هم هستم.» گفتند کسی که کمونیست است چطور می‌خواهید آثارش را ثبت کنید؟ ما حتی مجوز سردیس او را هم نتوانستیم بگیریم تا در میراث روستایی‌مان بگذاریم. این حرف نهایی‌شان بود که حتی اگر شهرداری هم خانه را می‌خرید این گیر وجود داشت.»

دراین پرونده بخوانید ...