شناسه خبر : 30183 لینک کوتاه

انکار و تردید (اجتماعی)

تشدید اختلاف قالیباف و شورای شهر بر سر بدهی‌های شهرداری

انکار و تردید (اجتماعی)

هفته گذشته اختلافات شهرداری پیشین تهران با اعضای شورای شهر شدت گرفت و ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرد. محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، بدهی 54 هزار میلیاردتومانی شهرداری در دوران مدیریت خود را انکار کرد و آن را یک دروغ بزرگ نامید، آن هم در شرایطی که به تعبیر روزنامه «همشهری»، «هنوز جای مهر حکم دادگاه علیه سیدمحمود میرلوحی، عضو کنونی شورای شهر تهران به خاطر شکایت قالیباف از او خشک نشده است و صدالبته که هنوز در مورد ابلاغ حکم حبس و شلاق تعزیری برای میرلوحی ابهامات فراوانی وجود دارد.» خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات این ماجرا نوشت: «محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، میزان بدهی شهرداری تهران را ۵۴ هزار میلیارد عنوان و تهمت‌هایی به مدیریت سابق وارد کرد. محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق، شکایت کرد و در نهایت میرلوحی در دادگاه محکوم شد و نتوانست ۵۴ هزار میلیارد بدهی شهرداری را اثبات کند. محمدباقر قالیباف در برنامه تلویزیونی بدون توقف حضور پیدا کرد و گفت: ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری یک دروغ بزرگ است و من آن را تکذیب می‌کنم، متاسفانه وقتی افراد کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند پس باید دروغ بگویند، ذلت بپذیرند و زد و بند کنند. به گفته شهردار اسبق تهران، وقتی شورای شهر چهارم تمام شد، گزارش دارایی‌ها و بدهی‌ها را در شورا مصوب کرده و این مصوبات را تحویل شورای پنجم داده و مصوبه علنی شورای شهر است. وی گفت: جالب است بدانید که بدهی‌های ما حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که ۱۴ هزار میلیارد در دوره آقای نجفی خودشان تایید کردند که طلب قطعی از دولت است، غیر از آن یک میلیارددلاری که دولت دهم به ما نداد که مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که باز هم آن را ندادند که خود آنها گفتند ۲۵ هزار میلیارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌های آینده است، مگر پروژه آینده جزو دیون است؟ دیون به پولی گفته می‌شود که کاری انجام شده و پرداخت نشده است.»

هاشمی: صداوسیما باید فرصت پاسخ بدهد

رئیس شورای شهر تهران یک روز پس از اظهارات قالیباف در برنامه تلویزیونی، در جلسه علنی شورای شهر، اظهارات قالیباف را ظلم به شهرداری و شورا توصیف کرد. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، هاشمی گفت: «متاسفانه در روزهای اخیر برای شورا اتفاقات غیرمنصفانه رخ داد. دو عضو محترم شورا میرلوحی و خانم خداکرمی نتوانستند از خود دفاع کنند و حکم اشد مجازات برای میرلوحی صادر شد که امیدواریم در واخواهی و تجدیدنظر این مشکل حل شود. همچنین بخشی از اظهارات اخیر قالیباف شهردار اسبق تهران در صداوسیما، غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورای شهر بود که انتظار داریم ایشان اظهارات خود را اصلاح و صداوسیما فرصت پاسخگویی را فراهم کند.»

رقم بدهی شهرداری ۵۶ هزار میلیارد تومان است

محمود میرلوحی در واکنش به سخنان قالیباف در برنامه تلویزیونی گفت: «لازم است صدا و سیما به شورا و شهرداری فعلی وقت پاسخگویی دهد.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، این عضو شورای شهر اظهار کرد: متاسفانه شهردار قبلی تهران مجدداً ادعاهای قبلی خود را تکرار کرده و نه‌تنها منکر بدهی شده بلکه تهمت هم زده است. او همچنین گفت:‌ ما در شرایطی هستیم که سیاست مدیریت شهری این است که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دعوت کند و حتی می‌خواهیم اوراق مشارکت منتشر کنیم و ممکن است اعلام مداوم بدهی‌ها بر روی سطح همکاری‌ها اثرگذار باشد، اما متاسفانه رقبا و مدیریت قبلی شهری از این مبحث بهره‌برداری غیرصحیح می‌کنند. شش، هفت ماه است گزارش رسمی مالی با امضای پنج نفر روی میزم است. ارائه آن به روزنامه‌ها کاری ندارد، اما به نظرم درست نیست این کار را انجام دهیم. مدیریت شهری فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد، باید بخشی از بدهی‌هایمان را بدهیم تا آنها به خط شش مترو پول تزریق کنند. بر اساس گزارشی که معاون سابق مالی شهرداری اعلام کرده، رقم بدهی شهرداری ۵۶ هزار میلیارد تومان است که شامل بدهی به بانک‌ها، پیمانکاران و احکام قضایی است. در دوره گذشته آنها مرتباً وام می‌گرفتند، حتی برای پرداخت حقوق پرسنل وام می‌گرفتند. حناچی باید لیست پیمانکاران را بدهد تا مشخص شود میزان بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها چقدر است.

اکتفای حناچی به رنگ رخساره قالیباف

واکنش پیروز حناچی به این ماجراها کوتاه بود و نمایانگر اینکه شهردار تهران نمی‌خواهد به سرنوشت نجفی و افشانی مبتلا شود که پس از قالیباف و پیش از حناچی هر یک فقط چند ماه در شهرداری باقی ماندند. حناچی ترجیح می‌دهد به کار خود ادامه دهد. او در آیین بازپیرایی باغ وثوق‌الدوله و تبدیل آن به یک فضای عمومی و شهری، با حضور در جمع خبرنگاران درباره اظهارات قالیباف، تنها به خواندن یک بیت شعر اکتفا کرد و گفت: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر ضمیر». ایسنا نوشت: «شهردار تهران در پاسخ به این سوال که عضو شورای شهر از شما خواسته است که بدون در نظر گرفتن ملاحظات لیست بدهی‌ها را منتشر کنید، گفت: ما ترجیح می‌دهیم به کار خود ادامه دهیم.»

تهران این روزها حال خوبی ندارد

پیروز حناچی صبح روز دوشنبه ۲۹ بهمن با حضور در منطقه ۲ از پروژه بازآفرینی باغ عبقری بازدید کرد. بنیاد مستضعفان این باغ را برای تبدیل شدن به فضای شهری به شهرداری تهران تحویل داد. شهردار تهران در جریان این بازدید گفت: «شهرمان این روزها حال خوبی ندارد، کاری که درباره باغ‌ها از دستمان برمی‌آید، این است که آنچه باقی‌مانده را حفظ کنیم. در مورد باغ وثوق‌الدوله و باغ عبقری با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام دادیم و بر اساس حساب و کتاب‌های کلانی که بین شهرداری و بنیاد وجود دارد، توافق کردیم تا این باغ‌های تاریخی برای حفظ و احیا و استفاده عموم به شهرداری محول شوند.»

واگذاری باغ‌های بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران

محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، نیز در حاشیه مراسم طرح بازآفرینی باغ وثوق‌الدوله (باغ بزرگ‌آقا) اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵ باغ در اختیار بنیاد مستضعفان است که دارای متراژهای مختلفی است، سیاست بنیاد مستضعفان این است که این باغات را در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری هم به طور طبیعی آنها را به فضای سبز شهری و گردشگری تبدیل کند. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، سعیدی‌کیا گفت: «ما چنین سیاستی نداریم که در ابتدا باغ را در اختیار شهرداری قرار داده و بعد از آنکه آباد شد آن را پس بگیریم و در سال‌های اخیر تدبیر بین شهرداری و بنیاد مستضعفان این بود که به تدریج باغات را به شهرداری تحویل دهیم که در ابتدا باغ وثوق‌الدوله به متراژ دو هکتار و باغ عبقری به متراژ یک هکتار به شهرداری واگذار می‌شود.» او افزود: «اکنون برای واگذاری تعداد 15 باغ دیگر به شهرداری تهران که در اختیار بنیاد مستضعفان است، در حال مذاکره هستیم.»

درگیری مردم با گشت ارشاد و شلیک هوایی

اخیراً فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد هنگام تذکر ماموران گشت امنیت اخلاقی به بانوان بدحجاب، تعدادی از شهروندان نیز به محل این رویداد می‌آیند و با ماموران درگیر می‌شوند. در این فیلم صدای شلیک هوایی نیز به گوش می‌رسد. خبرگزاری ایرنا در گزارشی درباره این ماجرا نوشت: «محل وقوع این رویداد در منطقه نارمک واقع در شرق تهران گزارش شده است. در این فیلم یک دقیقه‌ای که با گوشی تلفن همراه گرفته شده، شهروندی می‌گوید که در نتیجه درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی، درِ خودرو ون از جا کنده می‌شود. خبرنگار ایرنا به دنبال این موضوع با مسوولان واحد اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت تماس گرفت که این رویداد را تایید و زمان آن را دیشب (جمعه شب) اعلام کردند. یکی از متولیان انتظامی توضیح داد: ماموران گشت امنیت اخلاقی به دو خانم جوان که پوشش و حجاب مناسبی نداشتند تذکر دادند که بعد از چند دقیقه تعدادی از شهروندان دور آنان جمع شدند تا مانع انتقال آن دو خانم شوند. به گفته وی در این میان چند جوان در کار پلیس اخلال ایجاد کردند و ماموران نیز برای متفرق کردن افراد، مجبور به شلیک هوایی شدند. وی همچنین کنده شدن در خودرو ون را نیز تایید کرد و توضیح داد: با پیاده شدن دو خانم از خودرو، مردم نیز متفرق شدند و موضوع خاتمه پیدا کرد.»

کمرنگ کردن فردوسی‌پور در تلویزیون

هفته گذشته در خلال پخش زنده مسابقه پرسپولیس و پدیده اسامی مجریان برتر شبکه ۳ سیما به صورت زیرنویس پخش می‌شد تا مردم به مجری محبوب‌شان رای بدهند. اما خبری از عادل نبود. روزنامه «خبر ورزشی» روز سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه نوشت: به نظر می‌رسد بعضی از مدیران شبکه ۳ سیما هنوز دلخوری‌شان بابت اتفاقات جام جهانی و مهمان ویژه‌برنامه «بیست هجده» را از یاد نبرده‌اند؛ آنجا که عادل فردوسی‌پور با دعوت از «کارلس پویول» پیش از دیدار مقابل اسپانیا قصد داشت بازیکن باسابقه باشگاه بارسا و تیم ملی اسپانیا را به داخل استودیو ببرد ولی بنا به صلاحدید مسوولان سازمان، موفق به این کار نشد. پس از آن ماجرا، به‌نوعی پروژه کمرنگ کردن عادل فردوسی‌پور در شبکه ۳ کلید خورد و در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا که شش ماه پس از جام جهانی برگزار می‌شد مجری‌گری ویژه‌برنامه این رقابت‌ها به محمدحسین میثاقی سپرده شد. در آن مدت عادل فردوسی‌پور که در این سال‌ها همواره جزو برترین مجریان شبکه ۳ سیما در نظرسنجی‌های مردمی بوده، کمترین نقش را در تهیه این برنامه داشت؛ تنها یکی، دو بازی غیر از تیم ملی را گزارش کرد. روز گذشته و در خلال پخش زنده مسابقه پرسپولیس و پدیده اسامی مجریان برتر شبکه ۳ سیما به صورت زیرنویس پخش می‌شد تا مردم به مجری محبوب‌شان رای بدهند، اما خبری از عادل نبود. گرچه برنامه عادل فردوسی‌پور (۹۰) بین کاندیداهای برنامه‌های برتر سال ۱۳۹۷ شبکه ۳ قرار گرفته است. البته رضا رشیدپور به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه حالا خورشید در هر دو بخش کاندیدای برترین مجری و بهترین برنامه است.

شهاب حسینی هستم؛ یک آشغال دوست‌داشتنی!

فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی و با نقش‌آفرینی شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر و شهاب حسینی، پس از شش سال انتظار و بعد از به پایان رسیدن آخرین دوره جشنواره فیلم فجر، به اکران عمومی رسید. تهیه‌کننده این فیلم از سال ۱۳۹۲ به دنبال نمایش اثرش در جشنواره فجر یا اکران عمومی بود اما به نتیجه نرسیده بود. فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با نمایش برهه‌ای از حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در قالب داستان زندگی یک زن مسن که با قاب عکس‌های همسر، برادر و پسرانش حرف می‌زند، به دنبال گفت‌وگو درباره وقایع اجتماعی و سیاسی چند دهه اخیر ایران است. آن‌طور که خبرآنلاین گزارش داده، در اکران مردمی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» شهاب حسینی در میان مردم حاضر شد و گفت: در شرایطی هستیم که فیلم‌های بنده حقیر را لایق حضور در جشنواره فجر نمی‌دانند. من شهاب حسینی هستم؛ یک آشغال دوست‌داشتنی!

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها