شناسه خبر : 30025 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خوزستان گرفتار سیل شد

مواجهه ۴۷ درصد جمعیت کشور با خشکسالی شدید

خوزستان گرفتار سیل شد

بارش‌های زمستانی هفته گذشته برای مردم بسیاری از مناطق درگیر خشکسالی خوشحال‌کننده بود، اما در چند استان به سیلاب منجر شد و خسارت‌های شدیدی به بار آورد. خوزستان، لرستان و چند استان دیگر دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند و در برخی مناطق منازل مسکونی، راه‌های ارتباطی و تاسیسات زیرساختی دچار خسارت شدند. شدت خسارت‌ها به حدی بود که رئیس‌جمهوری پس از اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت استان‌های سیل‌زده جنوبی و غربی کشور به وزیر کشور دستور داد همه امکانات لازم را برای مدیریت مشکلات، کاهش خسارات و کمک به سیل‌زدگان بسیج کند.

از روز هفتم تا بامداد روز دهم بهمن در مجموع بیش از هفت هزار نفر از سیل و آب‌گرفتگی، طوفان، برف و کولاک در 116 شهر، روستا و محور کوهستانی متاثر شدند. به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، طی این سه روز استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، البرز، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و یزد درگیر برف و کولاک، سیل و آب‌گرفتگی و طوفان بوده‌اند و مردم را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌اند. آن‌طور که ایرنا گزارش داده، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که طی این سه روز «453 دستگاه خودرو از برف و 14 دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند، به علاوه هزار و شش نفر از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند، 22 نفر به مناطق امن منتقل و 10 مصدوم نیز به مراکز درمانی اعزام و 12 نفر دیگر در محل درمان سرپایی شدند».

وقوع سیل به‌ ویژه در استان خوزستان بیش از هر چیز به زمین‌های کشاورزی خسارت زده است. آن‌طور که روزنامه ایران گزارش داده، اهالی برخی از روستاها با ایجاد بند تلاش کردند حادثه را کم‌هزینه‌تر کنند و همچنین سعی کردند دام‌ها را از حادثه سیل بگذرانند و به‌جای امنی برسانند. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «باز شدن دریچه‌های سد دز و افزایش دبی رودخانه، هم زمین‌های کشاورزی 22 روستای شعیبیه شوشتر را غرق و بسیاری از خانه‌ها را خالی از سکنه کرده! اهالی می‌گویند خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی نه به سرعت سیل می‌رسد نه از پس وسعت و بزرگی آن برمی‌آید! سیل در شهر دزفول هم دو چهره متفاوت پیدا کرده است. معابر شهری را در برخی از نقاط از شهروندان گرفته اما با جاری شدن در رودخانه دزفول، شهروندان بسیاری را به تماشای ساحل رودخانه پرآب شهر کشانده! محاصره منطقه رُفیع، سیل اعتراضات اهالی آن را به سمت غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان که به رُفیع در دشت آزادگان آمده بود، برد. آنها بیش از هر چیزی معترضند چرا برای حفاظت از «بند»ها تجهیزات لازم وجود ندارد. در نهایت هم مردم دشت آزادگان جمع شدند تا با مرمت بند از خسارت بیشتر جلوگیری کنند. بارندگی در دشت آزادگان به تخریب دو سیل بند منجر شد. حمیدرضا خدابخشی، کارشناس آب نیروی خوزستان، عدم رسیدگی به آب‌بندها را مهم‌ترین دلیل سیل خسارت‌بار در خوزستان می‌داند. بخشی از اداره پارک ملی دز هم زیر آب رفت و وسایل آن با کمک اسب تخلیه شد.»

بارش‌ها در خوزستان پنج برابر شده است

وزیر نیرو دهم بهمن‌ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به انتقادات گفت: از هفته‌های پیش برای تسکین سیلاب‌هایی که وارد مخازن سدهای بزرگ می‌شود، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. ورودی آب به مخزن سد کرخه شش هزار و ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده است. این رقم برای سد دز پنج هزار و ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه است. اگر برنامه‌ریزی‌ها صورت نمی‌گرفت روند تسکین دادن سیل به خوبی انجام نمی‌گرفت. البته در پایین‌دست خساراتی بابت سیل پیش‌بینی شده است اما اگر این پیش‌بینی‌ها نبود خسارت مالی وسیع یا احیاناً خسارت جانی داشتیم، ولی خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

رضا اردکانیان درباره بارش‌های امسال نیز عنوان کرد: سال آبی خوبی داشته‌ایم، اما عمده بارش‌ها در استان خوزستان است و تقریباً تاکنون پنج برابر سال گذشته در این استان بارش داشته‌ایم.

97 درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی

۹۷ درصد مساحت ایران و ۲۷ درصد جمعیت کشور تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت قرار دارد. به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، 2 /14 درصد جمعیت ایران با خشکسالی بسیار شدید بلندمدت مواجه هستند. همچنین ۴۷ درصد جمعیت کشور با خشکسالی شدید، 7 /30 درصد جمعیت با خشکسالی متوسط و 1 /5 درصد جمعیت با خشکسالی خفیف دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، صادق ضیائیان اعلام کرده است: بررسی داده‌های ۱۰ساله خشکسالی بیانگر آن است که ۹۷ درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت است. از این مقدار 6 /53 درصد مساحت کشور با خشکسالی شدید، 7 /12 درصد با خشکسالی بسیار شدید، 8 /24 درصد مساحت با خشکسالی متوسط و 9 /5 درصد مساحت با خشکسالی خفیف مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی درباره وضعیت خشکسالی در یک‌سال گذشته نیز با بیان اینکه نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره یک‌ساله گذشته تا پایان دی‌ماه ۹۷، 2 /72 درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بوده است، گفت: 7 /22 درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف، 7 /17 درصد جمعیت با خشکسالی متوسط، ۱۳ درصد جمعیت با خشکسالی شدید و 7 /28 درصد جمعیت با خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده است. به گفته ضیائیان، در این دوره همچنین ۱۹ درصد مساحت ایران از خشکسالی بسیار شدید، 5 /10 درصد از خشکسالی شدید، 3 /23 درصد از خشکسالی متوسط و 9 /20 درصد مساحت از خشکسالی خفیف تاثیر پذیرفته است.

 تعجب ابتکار از موضع قوه قضائیه درباره خشونت علیه زنان

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از موضع‌گیری قوه قضائیه درباره لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت ابراز تعجب کرد. براساس گزارش باشگاه خبرنگاران، پیشتر محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اظهار کرده بود که لایحه مقابله با خشونت علیه زنان دچار مشکلات عدیده‌ای است و به اصلاحات بسیار زیادی نیاز دارد. اژه‌ای همچنین اعلام کرده بود که ممکن است لایحه فعلی قابل اصلاح نباشد و شاید لازم باشد لایحه دیگری در دولت یا قوه قضائیه تهیه شود. هفته گذشته ابتکار در واکنش به این سخنان، اظهار کرد: از این موضع‌گیری تعجب کردیم چون در یک‌سال گذشته به صورت تخصصی و خیلی تنگاتنگ با معاونان، قضات، دادستان‌ها و صاحب‌نظران و کارشناسان قوه قضائیه جلسات تخصصی زیادی برگزار شده است و رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. انتظارمان این بود که لایحه‌ای که حامی خانواده و صیانت از خانواده است در نشستی که آقای لاریجانی با معاونانشان داشتند تصویب شود. اکنون هم ناامید نیستیم و امیدواریم که لایحه تامین امنیت زنان به چرخه‌های طولانی بازنگری برنگردد. از نظر کارشناسان حقوقی که با ما همکاری دارند، چنانچه لازم باشد این لایحه قابل اصلاح است.

لایحه‌ای برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین از یک گام جدید در جهت ممنوعیت ازدواج کودکان خبر داد. او در یک نشست خبری با رسانه‌های خارجی عنوان کرد: آمار کودک‌همسری در ایران خیلی بالا نیست و عدد آن پایین است اما از نظر ما بسیار اهمیت دارد. ابتکار در ادامه مساله کودک‌همسری را دارای دو بعد حقوقی و فرهنگی توصیف کرد و گفت: در زمینه قانونی و حقوقی دولت لایحه‌ای تنظیم کرده است. درخواست ما ممنوعیت کامل ازدواج دختران زیر 13 سال است و لایحه آن به‌زودی به دولت تقدیم می‌شود. مجلس نیز روی این موضوع ورود کرده است. آمار ما نسبت به بحث کودک‌همسری بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و مرزی و مربوط به مسائل قومیتی است. آن‌طور که ایرنا گزارش داده، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در ادامه درباره مشکلات فرهنگی گفت: یکی از رویکردهای جدی دولت و مجلس بحث بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل دختران است که پیشرفت بزرگی در کشور اتفاق افتاده است. زیر سه درصد دختران بازمانده از تحصیل و بیشتر در مناطق مرزی هستند. برای آن برنامه‌ریزی‌شده است و دو مدرسه خاص دختران بازمانده از تحصیل در دو روستای سیستان‌وبلوچستان از طریق معاونت زنان ریاست ‌جمهوری و وزارت آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده است.

شناسایی منشأ بوی بد تهران

استاندار تهران اعلام کرد که منشأ بوی نامطبوعی که 12 دی‌ماه از ساعت 16 تا 20 عصر در سطح شهر تهران احساس شد پیدا شده است. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران، در خصوص بوی نامطبوع تهران گفت: در مورد این مساله تحقیقات زیادی صورت گرفت و ما همان لحظه بررسی در بخش گاز استان تهران را در دستور کار داشتیم که در منطقه یافت‌آباد شاهد افزایش این بو بودیم. تنها موردی که بیشتر ما را مجاب کرد بوی مواد مرکاپتان بوده که این مواد در برخی از صنایع پلاستیک‌سازی استفاده می‌شود. در هر صورت نسبت دادن این بو به مواد شیمیایی مرکاپتان بیشتر بوده و ریزش یک بشکه 200لیتری آن می‌تواند پنج تا شش ساعت یک منطقه را درگیر کند. از این‌رو همه موارد در خصوص بوی بد تهران رد شدند. آن‌طور که ایلنا گزارش داده، استاندار تهران در ادامه اظهار کرد: ما در حال حاضر بیشتر نگران بوی نامطبوع مسیر حرم امام خمینی تا فرودگاه امام(ره) هستیم. در مسیر شمال این اتوبان کشتارگاه‌هایی داریم که پساب آنها بوی نامطبوعی تولید می‌کند. همچنین وجود کارخانه‌های لبنی و چرم‌سازی‌ها در تشدید این بو بی‌تاثیر نیستند. علاوه بر اینها در پایین‌دست اتوبان ما آرادکوه را داریم که جایگاه زباله‌هاست. باید در رفع پسماندهای آرادکوه در تهران یک فکر علمی صورت بگیرد از آنجا که این منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است 70 میلیارد تومان برای این کار اعتبار در نظر گرفتیم که تاکنون 50 درصد آن تخصیص پیدا کرده است تا بتوانیم از این طریق یک کار علمی مفید برای رفع بوی نامطبوع پیدا کنیم.

خداحافظی فوتبال ایران با جام

تیم ملی فوتبال ایران هشتم بهمن‌ماه در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا شکست سختی از تیم ملی ژاپن خورد و با نتیجه سه بر صفر با هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا خداحافظی کرد. پس از این شکست تلخ بحث‌های بسیاری درباره عملکرد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران که قرارداد همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران به پایان رسیده، در گرفت. یک روز بعد از شکست ایران در برابر ژاپن، درحالی‌که هنوز هیچ خبر رسمی درباره سرنوشت مربی تیم ملی اعلام نشده بود، مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش، در توئیتی از مذاکره با مربیان بزرگی مثل زیدان، مورینیو و کلینزمن برای جانشینی کی‌روش خبر داد و نوشت: «باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم! بزرگان مربیگری فوتبال جهان در صف مذاکره برای فوتبال ایران. زیدان. کلینزمن. مورینیو.» این ادعا بلافاصله دستمایه شوخی و طنز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها