شناسه خبر : 28728 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بـریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

ولخرجی عراقی‌ها در ایران

ایسنا به نقل از مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری نوشت: جمعیت مسافران ورودی در مدت زمان مشابه سال گذشته دو میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۸۲ نفر بوده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال ۹۵ حدود یک درصد رشد منفی داشته است. عراقی‌ها با یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر در صدر جدول گردشگران ورودی به ایران در این پنج ماه قرار دارند. جمهوری آذربایجان، افغانستان و ترکیه به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر در جنوب غرب آسیا ۱۳۴۰ دلار است. برخی گردشگران مثل آلمانی‌ها ولخرج‌تر و برخی مثل فرانسوی‌ها بسیار صرفه‌جو هستند. عراقی‌های مسافر در ایران به مراتب از چینی‌ها ولخرج‌تر شده‌اند.

کتاب 300هزارتومانی یک بازیگر

کیهان نوشت: پس از فروش تابلوهای نقاشی یک سینماگر به قیمت 20 میلیون تومان، یک بازیگر هم کتابی را با قیمت 300 هزار تومان روانه بازار کرد. هفته گذشته نمایشگاه تابلوهای نقاشی تهمینه میلانی برگزار شد و به دلیل اعتراض هنرمندان خیلی زود به کار خود پایان داد. علاوه بر حضور دو تابلوی کپی از سوی این فیلمساز، قیمت نجومی تعیین‌شده برای هر تابلوی نقاشی (20 میلیون تومان) نیز مورد اعتراض بود. رسانه‌ها اعلام کردند که صابر ابر نیز اخیراً کتابی را منتشر کرده که قیمتی نامتعارف دارد. این کتاب که از قضا دست اول هم نیست و آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند شامل مطالب صفحه این بازیگر در فضای مجازی است، 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

ایران نوزدهمین کشور پرجمعیت

فارس نوشت: سازمان ملل متحد در گزارش توسعه انسانی 2018 اعلام کرد: جمعیت ایران در سال 2017 به 2 /81 میلیون نفر رسیده است. این نهاد در گزارش توسعه انسانی 2016 جمعیت 5 /88 میلیون‌نفری را برای ایران در سال 2030 پیش‌بینی کرده بود. این رقم در گزارش کنونی به 9 /88 میلیون نفر رسیده. ایران نوزدهمین کشور پرجمعیت جهان است که در سال‌های 2013 و 2014 جایگاه هفدهم را داشت. این گزارش متوسط رشد جمعیت ایران در سال‌های 2005 تا 2010 را 1 /1 درصد اعلام و پیش‌بینی کرده متوسط رشد جمعیت ایران در سال‌های 2015 تا 2020 به یک درصد برسد. متوسط رشد جمعیت جهان در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 نیز 2 /1 درصد پیش‌بینی شده است.

روستای سرطانی

ایران نوشت: مردم روستای کزاز شازند در محاصره لوله‌های سر به فلک کشیده پالایشگاه نفت، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی گیر افتاده‌اند. پیشرفتی که برای آنها چیزی جز سرطان، ناراحتی‌های پوستی عجیب و غریب، جنین‌های بدون قلب و نازایی به ارمغان نیاورده است. این روستای 1900نفری در ۲۰ کیلومتری اراک بوی زندگی نمی‌دهد. به قول عبدالله از اهالی کزاز: «اگر باور نمی‌کنید که پالایشگاه این بلا را سر ما آورده و ما دروغ می‌گوییم، یک‌بار یونجه و چند شاخه انگور ببرید آزمایش تا بفهمید چرا زنان ما نازا شده‌اند و جوانان ما سرطان می‌گیرند. اینجا ۸۰ درصد مردم سرطان دارند. پسر چهارساله‌ام ناراحتی پوستی گرفته اما صدای ما که به گوش کسی نمی‌رسد.»

دراین پرونده بخوانید ...