شناسه خبر : 27991 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد

آمادگی همایون شجریان برای اجرای بدون انتفاع کنسرت خیابانی

در شرایطی که تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا، التهاب بازارها و بی‌ثباتی اقتصادی به نگرانی مردم دامن زده است، همایون شجریان هفته گذشته اعلام آمادگی کرد که حاضر است بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده‌ای برای بهتر کردن حال مردم اجرا کند.

شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد

در شرایطی که تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا، التهاب بازارها و بی‌ثباتی اقتصادی به نگرانی مردم دامن زده است، همایون شجریان هفته گذشته اعلام آمادگی کرد که حاضر است بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده‌ای برای بهتر کردن حال مردم اجرا کند. فرزند محمدرضا شجریان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود. چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد. دوستان مهربانم، در پاسخ به پیگیری شما عزیزان به اطلاع‌تان می‌رسانم از اجرای کنسرت «ایران من» در سال گذشته که نیت کرده بودیم به قسمتی از درد و رنج زلزله‌زدگان کرمانشاه بپردازیم، چنین مقرر شد مجموعاً 400 یخچال و کولر تهیه و به خانواده‌های مصیبت‌دیده اهدا شود. باشد که این ناقابل مقبول درگاه معشوق قرار گیرد.» روزنامه «شرق» نوشت: بلافاصله پس از اعلام آمادگی این خواننده کشورمان، حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای برگزاری این کنسرت به کار خواهد گرفت. او همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: معتقدیم فعالیت‌های اینچنینی از سوی هنرمندان می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند و به همین دلیل شخصاً تلاش خواهم کرد تا شجریان مجوزهای لازم را دریافت کند تا افراد بیشتری از این فضا در پی برگزاری کنسرت بهره ببرند. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای صدور مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از جامعه و مردم اعلام آمادگی کرد. محمدعلی کریمی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، نیز با اعلام اینکه در صورت صدور مجوزهای لازم، شهرداری امکان برگزاری این کنسرت را فراهم می‌کند، گفت: ما آمادگی داریم در برگزاری این کنسرت خیابانی در کنار آقای شجریان باشیم تا در نقاط مختلف شهر از شمال تا جنوب تهران و همچنین بوستان‌های مختلف، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری کنسرت انجام شود منوط بر اینکه مجوزهای لازم، مخصوصاً مجوز وزارت کشور و شورای تامین برای برگزاری کنسرت صادر شود.

تصویب طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران

دشوار شدن دسترسی به آب سالم در زمان‌های بحرانی به ‌ویژه پس از وقوع زمین‌لرزه احتمالی پایتخت یکی از نگرانی‌های مردم این کلانشهر است. در پاسخ به این نگرانی هفته گذشته کلیات لایحه «طرح تامین آبرسانی اضطراری شهر تهران» به تصویب شورای شهر رسید. بر اساس این لایحه، مخازنی در محدوده حریم شهر و نقاط مخصوصی تعبیه خواهد شد تا در زمان‌های بحرانی به ‌ویژه پس از رخداد زلزله، بتوانند حدود سه روز آب لازم برای رفع نیازهای حیاتی را تامین کنند. زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره این لایحه گفت: «تامین آب اضطراری پایه برای شرب شهروندان با هدف حفظ حیات شهروندان پس از زلزله و بحران، تامین آب اضطراری پایه برای خاموش کردن آتش با هدف محافظت از شهر در برابر آتش‌سوزی‌های پس از زلزله و بحران و تامین آب اضطراری پایه برای مراکز خدمات درمانی اضطراری و بیمارستان‌ها با هدف کاهش تلفات مصدومان پس از زلزله و بحران از اهداف این طرح است.» آن‌طور که روزنامه «همشهری» گزارش داده، در حین بررسی این لایحه، برخی از اعضای شورا نسبت به جزئیاتی که مطرح می‌شد، واکنش نشان دادند و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد: فقط کلیات لایحه به رای گذاشته می‌شود و سپس در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط درباره جزئیات تصمیم‌گیری شده و برای تصویب به صحن اصلی می‌آید. ازجمله جزئیاتی که حسابی پرسروصدا شد، در نظر گرفتن مبلغ هزار تومان آبونمان به ازای هر مشترک مصرفی تهران برای تامین هزینه‌های لازم‌الاجرا بود. در این زمینه محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با بیان اینکه ورودی‌های آب تهران در مقابل زلزله مقاوم هستند، گفت: لازم است 374 مخزن آب در تهران نصب شود که می‌توانیم با افزایش 1000 تومان در آبونمان هر شهروند، ماهانه هزینه ایجاد 30 مخزن را به دست آوریم اما نیاز به مصوبه شورای شهر دارد. هاشمی پیشنهاد داد از آنجا که افزایش نرخ آب‌بها در این لایحه دیده شده است، مسوولان شرکت آب لایحه‌ای دیگر را صرفاً در خصوص بودجه این مساله به شورای شهر بیاورند.

افزایش قیمت آب در تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هفته گذشته از افزایش قیمت آب برای مشترکان خانگی نیز خبر داد. به گفته محمدرضا بختیاری پیشنهاد این شرکت برای افزایش قیمت ۱۵ درصد بوده ولی شورای شهر تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش را برای مشترکان پرمصرف و شش تا هفت درصد را برای مشترکان کم‌مصرف لحاظ کرده است. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه این مصوبه باید به تایید فرمانداری نیز برسد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که اجرای این برنامه در ماه‌های آینده باشد، اما باید به این مساله توجه کرد که قیمت آب در تهران منطقی نیست. هر بطری آب معدنی ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود، در حالی که برای هر لیتر آب تنها شش ریال از مشترکان دریافت می‌شود و این در شرایطی است که کیفیت آب شرب تهران به مراتب از آب معدنی بالاتر است. قیمت تمام‌شده آب در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ تومان است در حالی که به طور میانگین ۶۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شود که در مناطق پایین‌شهر ۴۰۰ تومان و در مناطق شمال تهران این عدد ۹۰۰ تومان است. بختیاری مشترکانی را که بالای ۳۰ مترمکعب در ماه آب مصرف می‌کنند مشترکان پرمصرف خواند و ادامه داد: ۸۰ درصد مردم زیر ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند. به گفته این مقام مسوول، بر اساس مصوبه شورای شهر، قیمت آب برای مشترکانی که زیر ۳۰ مترمکعب در ماه آب مصرف می‌کنند بین شش تا هفت درصد افزایش خواهد یافت.

مستی راننده 206 جان پنج کارگر شهرداری را گرفت

برخورد یک دستگاه پژو ۲۰۶ در بزرگراه شهید بابایی به جان باختن پنج نفر از کارگران پیمانکار فضای سبز شهرداری منطقه یک تهران منتهی شد. خبرگزاری فارس درباره جزئیات این حادثه به نقل از محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نوشت: ساعت 6:40 صبح روز شنبه ششم مردادماه یک دستگاه خودرو 206 که در مسیر غرب به شرق بزرگراه بابایی در حال حرکت بوده، در روی پل از مسیر خود منحرف می‌شود و به گاردریل کنار بزرگراه برخورد می‌کند. متاسفانه در این حادثه خودرو یادشده با شش نفر از کارگران فضای سبز شهرداری برخورد می‌کند که منتظر سرویس خود برای جابه‌جایی بوده و در فضای حاشیه بزرگراه نشسته بودند. در اثر این برخورد سه نفر در دم جان خود را از دست می‌دهند و سه نفر نیز به بیمارستان منتقل می‌شوند که دو نفر از آنها نیز در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. شدت ضربه تا حدی بوده که دو نفر از این افراد در اثر برخورد با خودرو به فضای سبز اطراف پرتاب می‌شوند. در تستی که از راننده و سرنشینان این خودرو به عمل آمد مشخص شد که سه نفر از این افراد حالت طبیعی نداشته و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند. عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت اصلی حادثه بوده اما راننده هم خواب‌آلوده بوده و استفاده از مشروبات الکلی نیز در بروز این سانحه موثر بوده است.

بدحجابی شرعی 70 درصد جامعه

مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد سیاست‌های حجاب گزارشی منتشر کرد که در رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این گزارش که دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «عوامل موثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» منتشر کرده، 70 درصد جامعه دارای بدحجابی شرعی هستند و محتمل‌ترین سناریویی که در وضعیت فعلی جواب می‌دهد «تغافل» است، چون سناریوهای دیگری مانند جرم‌زدایی یا سختگیری بیشتر درباره حجاب، هر دو ممکن است به افزایش بدحجابی منجر شود. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، در بخش اول گزارش، دو پارامترِ «نگرش مردم نسبت به موضوع حجاب» و «رفتار پوششی» آنها بررسی شده است و نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجاب شرعی برای ۳۵ درصد از افراد جامعه ارزشمند است و تقریباً ۵۵ درصد از زنان حجاب عرفی را ارزشمند دانسته‌اند. خبرآنلاین نیز جزئیات دیگری از این گزارش را منعکس کرده است: «در این گزارش با تفاوت بین دو مفهوم حجاب شرعی و حجاب عرفی از حجاب عرفی به عنوان بدحجابی شرعی یاد شده و عنوان شده است 60 تا 70 درصد زنان جامعه با تعریف شرعی بدحجاب محسوب می‌شوند که از این تعداد، 10 تا 15 درصد بدحجاب با وضعیت حاد یا به عبارتی بدحجاب هنجارشکن محسوب می‌شوند. این گزارش می‌گوید تنها 13 درصد زنان به صورت سنتی دارای حجاب هستند و 70 درصد زنان در طیف خاکستری (تعریفی برای این طیف ارائه نشده است) قرار می‌گیرند. این گزارش به ماجرای رابطه تحصیلات و سن با حجاب هم پرداخته است. گزارش می‌گوید هرچه تحصیلات بالاتر برود، میزان حجاب کمتر می‌شود و هرچه سن کمتر باشد، بدحجابی بیشتر است و وضعیت تاهل چندان ارتباطی با حجاب و بدحجابی ندارد.»

پایان قرارداد کی‌روش با ایران و یک پیام مبهم

سرمربی تیم ملی ایران پس از پایان قراردادش با فدراسیون فوتبال کشورمان در پیامی پرابهام از حضور هفت و نیم ساله‌اش در فوتبال ایران ستایش کرد. خبرگزاری ایسنا نوشت: قرارداد کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران روز 31 جولای (9 مرداد) به پایان رسید و او اکنون هیچ تعهدی به فوتبال ایران ندارد. کارلوس کی‌روش به مناسبت پایان هفت و نیم سال حضور در فوتبال ایران پیامی را منتشر کرد که این پیام ادامه حضور او در فوتبال ملی ایران را مبهم‌تر کرده است. کی‌روش در پیامش نوشته است: «احساس خوشبختی می‌کنم. هفت سال و نیم گذشت، چه دوران فوق‌العاده‌ای. بعد از حضور 10ساله در تیم ملی فوتبال پرتغال، این دومین قرارداد بلندمدت من بود که به من یادآوری کرد این تجارب بیش از فوتبال اهمیت دارد و درباره زندگی است. هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند حس تشکر، غرور و افتخار من را که جزئی از این دو خانواده فوق‌العاده و فراموش‌نشدنی فوتبال (تیم‌های ملی فوتبال ایران و پرتغال) بودم، بیان کند. مرسی از همه. تا بعد.» در حالی قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران به اتمام رسیده که رسانه‌های الجزایری او را شانس بزرگ سرمربیگری تیم ملی کشورشان معرفی کرده‌اند. فدراسیون فوتبال ایران بارها اعلام کرده برای تمدید قرارداد با کی‌روش به توافق نهایی رسیده و او تیم ملی ایران را تا پایان جام ملت‌های 2019 هدایت خواهد کرد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها