شناسه خبر : 27357 لینک کوتاه

ایران پناه دختران ایرانشهر

رسیدگی به پرونده از سوی ماموران پلیس آگاهی

مولوی محمدطیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر، یکی از تلخ‌ترین خبرهای روزهای اخیر را عمومی کرد. او از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد؛ خبری که واکنش تند قوه قضائیه را دربر داشت و البته از سوی مسوولان در رسانه‌ها و از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

دادستان تکذیب کرد

بعد از انتشار خبر تجاوز چند نفر به صورت گروهی به 41 دختر در ایرانشهر خبرگزاری ایرنا از تکذیب و هشدار دادستان عمومی و انقلاب زاهدان خبر داد.

حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد اظهار کرد: تجاوز به 41 دختر و زن در شهرستان ایرانشهر تا این لحظه تکذیب می‌شود زیرا تنها سه شاکی خصوصی تاکنون برای این موضوع به دادسرا مراجعه کرده‌اند. دادستانی قبل از اینکه این موضوع در نماز جمعه اهل سنت مطرح شود ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده دستور شناسایی و دستگیری متهمان صادر و یک متهم روز پنجشنبه دستگیر شد. ایرنا همچنین به نقل از مدیرکل پزشکی‌قانونی استان سیستان و بلوچستان تایید کرد که تاکنون یک نفر از زنانی که در حادثه ایرانشهر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، به پزشکی‌قانونی این استان مراجعه کرده است. رضا عبدی افزود: فرد 24ساله‌ای که به پزشکی‌قانونی سیستان و بلوچستان مراجعه کرد، مورد اذیت، آزار، تجاوز به عنف و آدم‌ربایی قرار گرفته بود. وی خاطرنشان کرد: علائمی از تجاوز و آزار در وی مشهود بود که نتیجه بررسی‌های انجام شده به مراجع قضایی اعلام و از طریق آنها اعلام نظر خواهد شد. مدیرکل پزشکی‌قانونی استان سیستان و بلوچستان گفت: وی در ادعای خود گفته که از سوی چهار نفر مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است اما ما نمی‌توانیم تعداد متجاوزان را اثبات کنیم. همچنین در معاینه این فرد آثاری از ضرب و جرح نیز مشاهده شده است. البته همه ماجرا به اینجا ختم نشد و روز چهارشنبه 30 خرداد، خبرگزاری ایلنا به نقل از جبار کوچکی‌نژاد نماینده مجلس در اظهارنظری عجیب نوشت: اتفاقات ایرانشهر به طور کل تکذیب شده است. ضدانقلاب پشت پرونده دختران ایرانشهر بود!

این اظهارنظر متناقض در حالی صورت گرفت که دقایقی بعد خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان خبر از افزایش تعداد شاکیان داد. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی تاکید کرد: شاکی خصوصی در پرونده دختران ایرانشهر به پنج نفر رسیده است. سه نفر بحث تجاوز را مطرح کرده‌اند. از دو نفر دیگر؛ یک نفر فقط موضوع آدم‌ربایی و دیگری هم موضوع ایراد ضرب و جرح را مطرح کرده است. همچنین تجاوز به یک نفر محرز شده است.

دستگیری یکی از مجرمان

خبرگزاری دولت همچنین از دستور وزیر کشور خبر داد. محمدهادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه ایرانشهر گفته بود: نشست شورای تامین استان برای بررسی ابعاد موضوع برگزار شده است و نتیجه اقدامات انجام شده اعلام خواهد شد. وی همچنین در حاشیه نشست شورای تامین سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود: در پی تجاوز به عنف که از سوی بزهکاران ایرانشهر اتفاق افتاده، یک شاکی به دادسرا مراجعه و بلافاصله پس از تشکیل پرونده در مدت چهار تا پنج ساعت نفر اول دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده است. مرعشی ادامه داد: پس از شاکی اول، دو نفر دیگر به دستگاه قضایی شکایت کردند که می‌توان گفت این سه نفر با یکدیگر آشنا بودند.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این موضوع چهار مجرم دارد، تصریح کرد: از چهار مجرم یک نفر دستگیر شده و سه نفر متواری هستند که برای دستگیری سه نفر دیگر اقدامات و پیگیری‌های لازم در دست اجراست.

امکان اعلام جرم علیه امام جمعه

دادستان کل کشور روز دوشنبه ۲۸ خرداد با تکذیب خبر تجاوز به دختران ایرانشهر از تعقیب عامل انتشار این ادعا خبر داد. محمدجعفر منتظری به ایسنا گفت: «مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌شود.» دادستان کل کشور با اشاره به شکایت تنها سه نفر از قربانیان اضافه کرد که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است. منتظری تصریح کرد: «یک فرد از حضور در جمعی سوءاستفاده کرده یک خبر دروغین و جعلی را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر کرده و حیثیت و آبروی خانواده‌ها را مورد هجمه قرار داده است.» دادستان کل کشور به مراجع قضایی ذی‌ربط دستور داد تا منشأ خبر شناسایی شود و تحت تعقیب قرار گیرد. این در حالی است که امام جمعه ایرانشهر گفته بود یکی از افراد دخیل در ماجرای دختران ایرانشهر دستگیر شده و به تجاوز به ۴۱ زن اعتراف کرده است. البته ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان این آمار را رد کرده و گفته باید درباره ادعای تجاوز تحقیق شود و پزشکی‌قانونی نظرش را اعلام کند.

نمی‌توان حادثه ایرانشهر را تکذیب کرد

همچنین طیبه سیاوشی از نمایندگان مجلس ایران به خبرگزاری ایرنا گفت: «بر اساس پیگیری‌های من از منابع غیررسمی، امام جمعه اعلام کرده این فرد از پایگاه قدرت و مالی برخوردار است.» از سوی دیگر عصر ایران در این باره نوشت: پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حادثه دختران ایرانشهر گفت: ما این موضوع را از وزیر کشور پیگیری خواهیم کرد و اگر لازم شد در این زمینه سفری نیز برای بررسی حادثه به ایرانشهر خواهیم داشت. نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر رد این حادثه اظهار کرد: امام جمعه هر شهری امین آن شهر است و وقتی از تریبون نماز جمعه مساله‌ای بیان می‌شود قطعاً اتفاقی افتاده است. برخی در این شهرستان اگر این مساله را کتمان کنند خودشان زیر سوال می‌روند.

قربانیان را تنها نگذاریم

طی روزهای بعد از اعلام این جنایت، مردم معترض در مقابل فرمانداری ایرانشهر تجمع کردند. به گزارش ایسنا، در پی این اعتراض تجمع‌کنندگان خواستار برخورد با عوامل این جنایات شدند. مردم همچنین در این تجمع از نیروهای امنیتی شهرستان خواستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسببان این عوامل را دستگیر کنند؛ ضمن آنکه آمادگی خود را برای همکاری با نیروهای انتظامی و امنیتی برای دستگیری این افراد اعلام کردند. همچنین در پی این حادثه مدیرکل بانوان و خانواده استانداری نیز از حمایت همه‌جانبه استانداری از دختران آسیب‌دیده ایرانشهری خبر داد و گفت: در تلاشیم با خانواده‌های قربانی در ارتباط باشیم و سرمایه‌های اجتماعی که ناجوانمردانه قربانی شده‌اند را تنها نگذاریم و در واقع خواسته ما از جامعه هم همین است.

ماجرا آن‌طور که مطرح شده نیست

رئیس پلیس آگاهی ناجا البته روز 30 خرداد جزئیات بیشتری از پرونده تجاوز در ایرانشهر را تشریح و اعلام کرد که ماجرا آن‌طور که در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده بود نیست. به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مقیمی اظهار کرد: این پرونده از سوی ماموران پلیس آگاهی در دست اقدام است اما ماجرا آن‌طور که در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها مطرح شده نیست و ما این مطالب را تایید نمی‌کنیم.

 پیدا نشدن شش نفر از جان‌باختگان پرواز «تهران – یاسوج» 

همچنین رسانه‌ها به نقل از مدیرکل پزشکی‌قانونی کهگیلویه و بویراحمد خبردادند: تاکنون پیکر شش نفر از جان‌باختگان سقوط هواپیمای «تهران-یاسوج» پیدا نشده است. کامروز امینی به ایسنا گفت: از ابتدای وقوع سانحه هوایی پرواز «تهران-یاسوج» وظایف ما در زمینه احراز هویت، تعیین علت فوت و صدور جواز دفن مورد بررسی و تفکیک قرار گرفت. وی اظهار کرد: از ابتدای حادثه سقوط هواپیما تاکنون تعداد ۲۱۲ بافت انسانی متعلق به 60 مسافر جان‌باخته توسط امدادگران هلال احمر کشف و به پزشکی‌قانونی استان تحویل داده شد. امینی با بیان اینکه پیکر 38 نفر دیگر از جان‌باختگان این حادثه به دلیل کامل نبودن، شرایط تحویل به خانواده‌ها را ندارند، تصریح کرد: تاکنون اسامی شش نفر از جان‌باختگان این سانحه هوایی (کادر پروازی و مسافران) هنوز در نمونه‌هایی که به پزشکی‌قانونی ارسال شده وجود ندارد.

کنار گذاشتن مجری زن به بهانه استفاده ابزاری از زنان!

خبر اجتماعی مهم دیگر اینکه آزاده صمدی دیگر نمی‌تواند در یک برنامه ورزشی حاضر شود. به گزارش خبرآنلاین؛ صدا و سیما که مدتی است نظارت خود بر روی تلویزیون‌های اینترنتی را آغاز کرده، جلوی حضور یک مجری زن را در برنامه ورزشی تلویزیون اینترنتی آیو اسپورت گرفت. در حالی که ویژه‌برنامه جام جهانی در شبکه اینترنتی آیو اسپورت با نام «زابیواکا» با اجرای آزاده صمدی در حال پخش است، مسوولان نظارت سازمان صدا و سیما دیگر به این مجری و بازیگر زن اجازه حضور در این برنامه را نمی‌دهند. به گفته عوامل نزدیک به این تلویزیون اینترنتی صدا و سیما اعلام کرده که این استفاده ابزاری از زنان است و چرا یک زن باید مجری یک برنامه ورزشی مردانه باشد؟ بهرنگ علوی جانشین آزاده صمدی در این برنامه شده است.

به ‌زودی حکم قطعی پرونده «کیارستمی» اعلام می‌شود

در میان خبرها البته معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده پزشکی «عباس کیارستمی» را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، علی فتاحی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت پرونده پزشکی عباس کیارستمی، گفت: در پرونده‌های انتظامی، عدالت و حق ایجاب می‌کند که مباحث به صورت تخصصی و فنی و علمی بررسی و پیگیری شود. در پرونده مرحوم کیارستمی نیز به دنبال طرح شکایت، تیمی تخصصی در سازمان نظام پزشکی و همچنین پزشکی‌قانونی جهت بررسی تخصصی و فنی موضوع تشکیل شد. وی با اشاره به کیفرخواست‌های صادرشده در این پرونده افزود: پس از صدور رای در هیات بدوی، به این رای اعتراض شد و بر همین اساس موضوع در هیات تجدیدنظر مورد بررسی مجدد قرار گرفت که به این رای نیز اعتراض شد و به این ترتیب پرونده به هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شد. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: بررسی‌های مجدد در هیات عالی انتظامی سازمان صورت گرفته و رای قطعی این پرونده تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

وضعیت بحرانی ۱۴ میلیون هکتار از مناطق جنگلی کشور

در نهایت عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از وضعیت بحرانی ۱۴ میلیون هکتار از مناطق جنگلی کشور از افزایش قاچاق چوب و تخریب جنگل با خروج دامداران از جنگل خبر داد. علی بختیاری در گفت‌وگو با خانه ملت، سوءمدیریت، ضعف نظارت، خشکسالی، قاچاق چوب و برداشت‌های بی‌رویه را در وضعیت بحرانی 14 میلیون هکتار منطقه جنگلی کشور موثر دانست و گفت: وضعیت اغلب مناطق جنگلی کشور بحرانی است. نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشکسالی شدید 95 درصد مساحت ایران را تهدید می‌کند، تصریح کرد: در برخی استان‌ها با خشکسالی 80، 95 و حتی 100درصدی مواجه هستیم. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها