شناسه خبر : 27166 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

افزایش سن ازدواج ایرانیان نسبت به سال 1355

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهرنوشت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۵ میانگین سن در اولین ازدواج مردان ۲۷ سال و چهار ماه و زنان ۲۳ سال است. این نماگر در سال ۱۳۵۵ برای مردان ۲۴ سال و یک ماه و زنان ۱۹ سال و هفت ماه بوده است؛ یعنی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۵۵ مردان و زنان به طور متوسط، سه سال و سه ماه دیرتر ازدواج کرده‌اند. میانگین سن مردان در اولین ازدواج در شهر، دو سال و هفت ماه و در روستا سه سال و هشت ماه اضافه شده است. میانگین سنی در اولین ازدواج زنان شهری در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۵۵، سه سال و دو ماه و در روستایی دو سال و ۹ ماه اضافه شده است.

♦♦♦

ایران جزو ۱۰ کشور نخست از نظر میزان افسردگی است

تجارت فردا- لوگو ایلنابه نقل از کورش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران و مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور، نوشت: ایران جزو ۱۰ کشور نخست به لحاظ میزان افسردگی است. تریبون‌ها و مراجع مذهبی، علمی و دانشگاهی در ترویج نشاط و ایجاد انگیزه و امید در جامعه وارد میدان شوند. نگاه‌های افراطی در حوزه‌های اجتماعی همیشه نتیجه عکس می‌دهد. جامعه ما با چالش‌ها و بحران‌های جدی در چهار دهه اخیر مواجه بوده و با آسیب‌های جدی به لحاظ روحی و روانی دست و پنجه نرم کرده است و حالا زمان آن رسیده که فضاهای نشاط‌انگیزی برای مردم ایجاد شود. با بستن کافی‌شاپ‌ها و لغو کردن کنسرت‌ها و... نمی‌توان ادعا کرد که به جامعه ارزش تزریق می‌کنیم.

♦♦♦

افزایش نسبت تجرد قطعی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: بر اساس گزارش وزارت کار، در سال ۱۳۴۵ از هر هزار مرد در سن تجرد قطعی حدود ۱۵ نفر و به ازای هر هزار زن حدود هشت نفر هرگز ازدواج نمی‌کرده‌اند. در سال ۱۳۹۵ «نسبت تجرد قطعی» برای زنان به عدد 7 /3 و برای مردان به عدد 3 /2 افزایش یافت. در دو دهه گذشته «نسبت تجرد قطعی» برای مردان حدود دو برابر افزایش یافت و برای زنان بیش از سه برابر رشد داشت. جمعیت ۴۵ تا ۴۹ سال ایران در سال ۱۳۹۵ حدود چهار میلیون و ۸۳۳ هزار نفر بوده که حدود ۱۷۱ هزار نفر از آنها هرگز ازدواج نکرده‌اند. یعنی حدود 5 /3 درصد از کل جمعیت در این محدوده سنی هرگز ازدواج نکرده‌اند.

♦♦♦

سبک زندگی تجملی در زندان

تجارت فردا- لوگو جام جمنوشت: زندانیانِ سه زندان با فاصله‌های چند ده کیلومتری از هم به ما اطلاعاتی دادند که سرجمع، نامش را می‌شود گذاشت سبک زندگی زندان. بهزاد توی اتاق 52 نفره‌شان شهردار است،‌ جارو می‌کند، سفره پهن می‌کند، سفره جمع می‌کند و ظرف و لباس می‌شوید برای هفته‌ای 80 هزار تومان. بعضی شهردارها اختصاصی‌اند و وی‌آی‌پی به برخی زندانیان خدمات می‌دهند. رحمان می‌گوید در بند 2، مردی که پمپ‌بنزین‌دار است یک گماشته خصوصی دارد که همه کار برایش می‌کند، هفته‌ای 200 هزار تومان هم می‌گیرد و سه وعده غذای روز را مهمان اوست. محمود هم خوب می‌داند سه طلافروشی که کارشان جعل سکه و دلار بوده و یک رئیس بانک متخلف،‌ دو خدمتکار دارند که حتی برایشان آشپزی می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها