شناسه خبر : 27147 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حیات در ارومیه

باران سطح تراز آبی دریاچه ارومیه را افزایش داد

با افزایش میزان بارندگی در ماه‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سطح تراز آبی این دریاچه افزایش یافته است. گزارش وزارت نیرو از وضعیت بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور از اول مهر تا ساعت 18:30 روز ۱۲ خرداد سال آبی ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد بارش تجمعی از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه تا 12 خردادماه در حوضه دریاچه ارومیه 393 میلی‌متر است که نسبت به سال آبی گذشته 6 /43 درصد و نسبت به متوسط 49ساله 9 /23 درصد رشد داشته است.

حیات در ارومیه

با افزایش میزان بارندگی در ماه‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سطح تراز آبی این دریاچه افزایش یافته است. گزارش وزارت نیرو از وضعیت بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور از اول مهر تا ساعت 18:30 روز ۱۲ خرداد سال آبی ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد بارش تجمعی از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه تا 12 خردادماه در حوضه دریاچه ارومیه 393 میلی‌متر است که نسبت به سال آبی گذشته 6 /43 درصد و نسبت به متوسط 49ساله 9 /23 درصد رشد داشته است. این در حالی است که در سایر حوضه‌های اصلی درجه یک، بارندگی سال آبی جاری هم از سال آبی گذشته و هم از متوسط 49ساله کمتر بوده است.

به گفته رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، پس از تشکیل ستاد، مساحت دریاچه ارومیه یک هزار و 852 کیلومتر مربع افزایش یافته و به دو هزار و 402 کیلومترمربع رسیده است که این آمار نشانگر 3 /4 برابر شدن سطح دریاچه است. فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه در روز نهم خردادماه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت‌شده برای آن 79 سانتی‌متر افزایش یافته، افزود: ارتفاع آب دریاچه ارومیه از آب‌های آزاد، در این روز به یک هزار و 270 متر و 85 سانتی‌متر رسیده است. او با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 1394 آغاز به کار کرد، گفت: شهریور سال 1394 تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و 270 متر و هشت سانتی‌متر رسیده بود که کمترین تراز ثبت‌شده تا به امروز بوده است. مساحت این دریاچه نیز تا پیش از فعالیت ستاد احیا، حدود 550 کیلومترمربع شده بود که با فعالیت مستمر این ستاد و همراهی دستگاه‌های اجرایی دخیل، این رقم امروز به بیش از دو هزار و 400 مترمربع رسیده است. وی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا سالانه به طور متوسط تراز دریاچه ارومیه 70 سانتی‌متر کاهش می‌یافت، ادعا کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه مانع از ادامه روند خشک شدن آن شده است.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال 2015میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها