شناسه خبر : 27119 لینک کوتاه

انتقاد از راه ندادن زنان به ورزشگاه‌ها

تماشای فوتبال در تلویزیون کافه‌ها ممنوع

پخش نشدن مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون کشورمان و ممانعت از حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌ها دو مساله‌ای است که سال‌هاست در ایران لاینحل باقی مانده است.

پخش نشدن مسابقات ورزشی زنان از تلویزیون کشورمان و ممانعت از حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌ها دو مساله‌ای است که سال‌هاست در ایران لاینحل باقی مانده است. ممانعت از حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی و به‌خصوص فوتبال با برگزاری هر مسابقه مهمی به یک مساله جنجالی تبدیل می‌شود. پخش نشدن مسابقات ورزش زنان از تلویزیون هم معمولاً بعد از هر مسابقه مهم زنان مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما گویا کسی به این انتقادها اعتنایی نمی‌کند. آخرین رقابت ورزشی زنان که ایرانیان نتوانستند آن را تماشا کنند، اما از نتیجه آن خوشحال شدند مسابقات تیم ملی فوتسال زنان ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در تایلند بود که در آن ایران به مقام قهرمانی ملت‌های آسیا رسید. در این دوره از مسابقات، فرشته کریمی، ملی‌پوش کشورمان، به عنوان ارزشمندترین بازیکن این پیکارها شناخته شد. این ملی‌پوش ایرانی هفته گذشته به نمایندگی از زنان قهرمان فوتسالیست در دیدار ورزشکاران با رئیس‌جمهوری در سالن اجلاس سران حاضر شد. حسن روحانی در این دیدار هم از راه ندادن زنان تماشاگر به ورزشگاه‌ها انتقاد کرد و هم خواستار پخش مسابقات ورزشی زنان از صداوسیما شد. رئیس‌جمهوری گفت: شما ورزشکاران در ایجاد نشاط و امید و ارتقای روحیه جمعی در کشور بسیار تاثیرگذار هستید. گاهی یک بازی و رقابت شما ساعت‌ها، روزها و گاهی ماه‌ها به مردم روحیه می‌دهد. او در ادامه با ابراز خوشحالی از حضور بانوان کشور در صحنه‌های ورزشی، افزود: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از این زاویه به قضیه نگاه می‌کنند که زن‌ها هر چه در جامعه، خیابان، دانشگاه، عرصه معلمی، بیمارستان‌ها و در ورزش کمتر حضور داشته باشند، ایمان مردم بهتر و بیشتر حفظ می‌شود.

زنان باید تاوان بدهند؟

روحانی با طرح چند سوال گفت: اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابت‌های ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست می‌آورند؟ اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟ او سپس اظهار کرد: تبلیغ اسلام این است که به دنیا نشان دهیم اسلام مانع نقش‌آفرینی اجتماعی برای زنان نیست. اسلام به هیچ وجه نگفته است که زن خانه‌نشین شود، بلکه گفته که زنان نیز به عنوان انسان‌هایی شرافتمند با عفاف و حجاب در همه عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند. رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر تبلیغ به نفع اسلام است، گفت: می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟

به زنان و دختران میدان دهیم

روحانی در ادامه سخنرانی‌اش در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه اول خردادماه برگزار شد، تاکید کرد: بیایید به زنان و دخترانمان که با حجاب و عفاف قصد حضور در عرصه‌های اجتماعی و از جمله ورزشی را دارند، میدان دهیم. روحانی با اشاره به حضور همراه با حجاب و عفاف بانوان ایرانی در میادین ورزشی، تصریح کرد: واقعاً چه اشکالی دارد که تلویزیون هم مسابقات زنان و دختران ما را پخش کند، به‌ویژه زمانی که در برابر تیم‌های نامدار دنیا شجاعانه مسابقه می‌دهند و پیروزی‌های بزرگ کسب می‌کنند. او پس از این سخنان، خطاب به قهرمانان ورزشی کشورمان اظهار کرد: دولت در کنار شما ورزشکاران ایستاده و به عنوان رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ملت در کنار شما هستم و متقابلاً از شما هم می‌خواهم با تمام وجود در کنار ملت ایران بایستید و دل آنها را در میادین ورزشی شاد کنید.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنرانی‌اش اظهار کرد: اگر باور کنیم حق ما به دست آوردن سکو در مسابقات جهانی است، موفق می‌شویم چراکه تمرین، آموزش و پشتکار موثر، موفقیت به همراه دارد. او با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی و هم‌گروهی آنها با تیم‌های قدرتمند فوتبال، گفت: اینکه در جام جهانی روبه‌روی چه تیمی بازی می‌کنیم، مهم نیست بلکه ما باید باور داشته باشیم که قادر به پیروزی هستیم تا بتوانیم موفق شویم. اساس کار، ایمان به معنای باور به توانستن است. روحانی این سخنان را در آستانه آغاز بیست ‌و یکمین دوره جام‌جهانی و عزیمت تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی روسیه مطرح کرد.

تلویزیون‌ها را خاموش کنید

این روزها بسیاری از مردم مثل رئیس‌جمهوری برای تیم ملی ایران در جام جهانی آرزوی پیروزی می‌کنند، تعداد اندکی از فوتبال‌دوستان برای تماشای مسابقات به روسیه سفر می‌کنند و تعداد بیشتری برای تماشای این مسابقات برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از لذت‌ها برای فوتبال‌دوستان تماشای دسته‌جمعی مسابقات حتی از راه دور است؛ امکانی که چندی است در بعضی کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها صرفاً با روشن کردن تلویزیون فراهم شده است، اما رئیس پلیس تهران بزرگ هفته گذشته اعلام کرد: کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، حسین رحیمی گفت: پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی و اصناف خاص نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نیروی انتظامی است. این اظهارنظر رئیس پلیس پایتخت اعتراض‌ها و انتقاداتی را به دنبال داشت. از جمله اینکه محمدجواد حق‌شناس گفت: «امروزه شاهد این هستیم به دلیل کوچک شدن خانه‌ها، دیگر مانند گذشته امکان اینکه مردم با یکدیگر دیدار کنند نیست.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شرایط فعلی و فضای فوتبالی حاکم بر جامعه فرصت تاریخی برای افزایش همبستگی است گفت: این یک واقعیت است که گروه‌های هم‌سن دوست دارند در کنار سایر هم‌نسلی‌های خود فوتبال ببینند و از آنجا که نمی‌توان در آپارتمان‌های 60، 70متری جمع شد و فوتبال نگاه کرد، تماشای مسابقات ورزشی در کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و... مورد توجه قرار گرفته است. پخش فوتبال در کافه و... می‌تواند سبب شود که دوستان و هم‌نسلان در سرگرمی و شادی‌ها شرکت کنند و موجب همبستگی شود. اعلام نظرهایی که نه مستند قانونی دارد و مسبوق به سابقه است و نه با منطق سازگار است مورد قبول نیست.

فعالان محیط زیست جاسوس نیستند

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه‌شنبه اول خردادماه، با اشاره به گذشت چند ماه از بازداشت فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی گفت: هیچ سندی دال بر واقعیت اتهاماتی که به اینها زده‌اند، ندارند. دولت یک گروه چهارنفره متشکل از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای پیگیری وضعیت این افراد تشکیل داد. به نظر من تابه‌حال متاسفانه اینها بدون اینکه کاری بکنند، بازداشت بوده‌اند؛ این دوستان هم به این نتیجه رسیده‌اند. وزارت اطلاعات هم به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوسی کسانی که بازداشت شدند، وجود ندارد. قاعدتاً اینها باید به‌زودی آزاد بشوند. روزنامه «شرق» در ادامه گزارش خود از این ماجرا نوشت: «از بهمن‌ماه سال گذشته ۱۳ نفر از کارشناسان حیات‌وحش و فعالان محیط زیست ایران (مرتضی آریانژاد، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی‌حمیدی، حسن راغ، سام رجبی، عارف زارع، علیرضا فرهادزاده، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و حمیده کاشانی‌دوست) به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی در بازداشت به سر می‌برند که در این مدت یک نفر از آنان (کاووس سیدامامی) در زندان از دنیا رفت و دو نفر نیز تاکنون آزاد شده‌اند اما تکلیف بقیه هنوز مشخص نیست.» در همین حال روز چهارشنبه دوم خردادماه، خبرگزاری تسنیم نوشت: «دادستان تهران به اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست پاسخ داد و گفت: آقای کلانتری و دیگر مقامات اجرایی حق دخالت در پرونده‌های جاری را ندارند و آقای کلانتری به‌جای طرح چنین ادعاهای بی‌مبنایی، در خصوص کاوه مدنی و خروج وی از کشور توضیح دهد.» کاوه مدنی فعال و کارشناس محیط زیست مقیم خارج از کشور است که برای همکاری با دولت روحانی به ایران آمد و مدتی به عنوان معاون سازمان محیط زیست فعالیت کرد، اما چند ماه قبل از ایران رفت و استعفای خود را به عیسی کلانتری اعلام کرد. در پی خروج مدنی از ایران، روزنامه «وطن امروز» رسماً او را یکی از متهمان پرونده جاسوسی و نفوذ معرفی کرد که از کشور فرار کرده است.

قربانیان قارچ سمی

باران مکرر بهاری در بسیاری از استان‌های کشور شادی‌بخش بوده و جبران‌کننده بخشی از کم‌بارشی شدید پاییز و زمستان، اما در پی این بارش‌ها، رشد قارچ‌های وحشی و کوهی هم دوچندان شده و صدها نفر با خوردن آنها مسموم شده‌اند و دست‌کم 18 نفر جانشان را از دست داده‌اند. خبرگزاری ایسنا ظهر چهارشنبه دوم خردادماه، به نقل از مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، درباره آخرین وضعیت مسمومان با قارچ در استان‌های کشور نوشته است: تا ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۱۵۱ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان بستری و متاسفانه ۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند. از تعداد ۱۸ فوتی هفت نفر مربوط به کرمانشاه، چهار نفر لرستان، سه نفر کردستان و دو نفر مربوط به آذربایجان غربی، یک نفر مرکزی و یک نفر از همدان هستند. روزنامه «همشهری» نیز به نقل از حبیب‌الله عظیمی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران، نوشته است: «برخی برای سود بیشتر هر سال به جنگل‌ها و مراتع و... رفته و قارچ کوهی می‌چینند و برای فروش به‌صورت دستی عرضه می‌کنند. مردمی هم که می‌خواهند با هزینه کمتر قارچ بخرند، از این افراد که به‌صورت غیررسمی فعالند، قارچ می‌خرند. نتیجه این زنجیره را هم که این روزها می‌بینید.» در این گزارش که روز سه‌شنبه اول خرداد منتشر شده، عظیمی از متضرر شدن تولیدکنندگان قارچ خوراکی بر اثر اطلاع‌رسانی‌های غلط درباره مسمومیت‌های اخیر نیز گلایه کرده است: «اطلاع‌رسانی‌های غلط، تولیدکننده را زمین می‌زند. صبح دیروز در بازار میوه و تره‌بار تهران از 28 تن بار قارچ حتی یک کیلو فروش نرفته بود.»

خواهر فداکار دوباره روی پاهایش ایستاد

خبر خوش هفته گذشته این بود که هانیه، دختر 13ساله‌ای که در جریان نجات خواهر سه‌ساله‌اش در زلزله مرگبار کرمانشاه دچار مصدومیت شده بود، سرانجام روی پاهایش ایستاد. روزنامه «جوان» در گزارشی از این ماجرا به نقل از هانیه نوشت: «شبی که زلزله اتفاق افتاد از خانه بیرون آمده بودم، اما برای بیرون آوردن خواهر کوچک‌ترم مجبور شدم دوباره به داخل خانه برگردم. هنگامی که خواهرم را نجات دادم، در مسیر خروج ناگهان یک تکه آهن از سقف به پشتم سقوط کرد و زمین‌گیر شدم.» بر اساس این گزارش، با دررفتگی و شکستگی مهره‌ها و صدمه دیدن ستون فقرات، هانیه از ناحیه دو پا فلج شده و نمی‌توانست راه برود که بعد از انجام عمل جراحی مهره‌های در رفته به سرجایش برگشت و فشار از روی نخاع او برداشته شد و نخاع هم آزاد شد. با گذشت شش‌ماه از وقوع حادثه روز گذشته خبر رسید که هانیه دختر زلزله‌زده روستای تایشه شهرستان سرپل‌ذهاب، با پیگیری مراحل درمان، دوباره روی پاهایش ایستاد. 

دراین پرونده بخوانید ...