شناسه خبر : 26754 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

انتصاب بحث‌برانگیز در صداوسیما

تجارت فردا- لوگو ایراندر یادداشتی درباره انتصاب مدیر جدید شبکه سوم سیما نوشت: بحث انتصاب‌های فامیلی و خانوادگی علی فروغی به میان کشیده شده است؛ او فرزند باجناق غلامعلی حدادعادل است. گرایش سیاسی فروغی هم که او را در زمره طیف مخالفان سرسخت دولت و اصلاح‌طلبان قرار می‌دهد، برای بسیاری جای تامل دارد و سوال‌برانگیز است. سوالی از جمله اینکه آیا انتصاب یک جوان زیر 30 سال با این سابقه تحصیلی، وابستگی‌های خانوادگی و سیاسی و درنهایت تجربه کار در صدا و سیما صرفاً به دلیل «شایستگی» او بوده یا موضوع دیگری در کار است؟ خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند احتمال دوم در این شرایط منطقی‌تر به نظر می‌رسد. چیزی که اصطلاحاً از آن با عنوان «ژن خوب» یاد می‌شود.

♦♦♦

کمبود ۳۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری فارسبه نقل از اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، نوشت: برای مهر ۹۷ بر اساس شاخص‌ها ۳۰۰ هزار نفر کمبود معلم داریم. ۸۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم. سال ۹۸ تعداد بازنشستگان فرهنگی و شاغلان آموزش ‌و پرورش برابر می‌شود و در سال ۱۴۰۴ تعداد بازنشستگان فرهنگی به یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد درحالی‌که تعداد شاغلان ۸۳۰ هزار نفر خواهد بود. سال ۹۶، ۴۲ هزار نفر از ۴۶ هزارنفری که مشمول بازنشستگی بودند، بازنشسته شدند. در سال ۹۷، پیش‌بینی می‌کنیم ۵۵ هزار نفر از ۶۵ هزارنفری که مشمول بازنشستگی هستند، درخواست بازنشستگی داشته باشند. نیروی مازاد در آموزش ‌و پرورش نداریم و بهره‌وری ما ۱۰۰ است.

♦♦♦

انفجار معدن زمستان یورت هشت مقصر دارد

تجارت فردا- لوگو میزانبه نقل از هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان، درباره پرونده انفجار در معدن زغال‌سنگ یورت آزادشهر در استان گلستان که اردیبهشت‌ماه سال گذشته رخ داد و به جان باختن 43 تن انجامید، نوشت: هیات کارشناسی به ‌تازگی نظر خودش را به قاضی پرونده اعلام کرده و بر اساس آن هشت نفر از جمله مدیران دو اداره کل استان، مقصر شناخته شدند. از آنجا که رسیدگی به پرونده‌هایی که متخلفان آنها، مدیران ادارات باشند بر اساس قانون باید در مرکز استان رسیدگی شود بنابراین ادامه رسیدگی به پرونده معدن زمستان یورت در گرگان انجام خواهد شد. دیه و تمامی حقوق خصوصی خانواده‌های جان‌باختگان پرداخت شده و پرونده از جنبه عمومی جرم در حال رسیدگی است.

♦♦♦

جیره‌بندی آب در 600 روستای استان یزد

تجارت فردا- لوگو ایلنابه نقل از محمد فتاحی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد، از جیره‌بندی آب در 600 روستای این استان خبر داد و نوشت: در 330 روستای استان در حال حاضر آب‌رسانی به صورت سیار انجام می‌شود. جمعیت روستایی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان 280 هزار نفر است. نیاز آبی روستاهای استان یزد هزار و 380 لیتر در ثانیه است. میزان کمبود آب در روستاهای استان 480 لیتر در ثانیه است که این کمبود، مشکلات عدیده‌ای در روستاها ایجاد کرده است. 69 روستای استان یزد از آب انتقالی استفاده می‌کنند. 110 منبع آبی استان یزد به طور کامل از مدار خارج شده که عمده آنها مربوط به روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز است.

دراین پرونده بخوانید ...