شناسه خبر : 26113 لینک کوتاه

در حال زوال اجتماعی

25 هزار کارتن‌خواب، متکدی و بی‌خانمان در تهران

هفته گذشته تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار مقابل عراق، در مرحله انتخابی جام جهانی 2019 چین، در تالار بسکتبال آزادی به پیروزی 83 بر 53 دست یافت.

در حال زوال اجتماعی

هفته گذشته تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار مقابل عراق، در مرحله انتخابی جام جهانی 2019 چین، در تالار بسکتبال آزادی به پیروزی 83 بر 53 دست یافت. اما آنچه اخبار این دیدار را در رسانه‌ها و اظهارات مسوولان مطرح کرد، حضور زنان در میان تماشاگران و استقبال خانواده‌ها از این امکان حضور بود. پس از این دیدار، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور زنان در مسابقه بسکتبال ایران و عراق گفت: باید به بانوان و توانمندی‌های‌شان اعتماد کنیم و موانع را از سر راه آنها برای حضور موثرشان در ورزشگاه‌ها و آوردگاه‌های ورزشی برداریم. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در جمع خبرنگاران درباره سرانجام رفع موانع حضور زنان در ورزشگاه گفت: با همگرایی، هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف این مشکل به مرور برطرف خواهد شد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، معصومه ابتکار نیز در جلسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه، با ارائه توضیحاتی درباره پیگیری این موضوع، از اینکه زنان توانستند به تماشای مسابقه ورزشی بسکتبال بنشینند، اظهار خشنودی کرد.

استفاده از 800 دختر ایرانی به صورت برده

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در جلسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از موضوع تکان‌دهنده دیگری نیز خبر داد. او درباره موضوع تابعیت فرزندان زنانی که شوهران غیرایرانی دارند اعلام کرد: مساله تابعیت پیگیری شد؛ طبق آمارها حدود ۸۰۰ دختر ایرانی که شوهر افغان کرده‌اند به صورت برده مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این‌رو موضوع مهم و پیچیده‌ای است.

نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم

یکی دیگر از خبرهای واکنش‌برانگیز هفته گذشته استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی بود. خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر نوشت: «پس از بحث‌وجدل‌های زیاد پیرامون احتمال محرومیت کشتی ایران در صورت حضور نیافتن کشتی‌گیران ایران مقابل رقبای رژیم صهیونیستی و فشارهایی که از این بابت به فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم وارد شد، او استعفای خود را از ریاست فدراسیون کشتی اعلام کرد.» در بخشی از متن استعفای خادم آمده است: «اهل وادادن و قهر و آشتی نیستم... اما افکار قناس من دارد برای کشتی پرهزینه می‌شود... حتماً ناتوان‌تر از آن هستم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم... دروغ بگویم تا بمانم... کشتی به اندازه کافی تنها و مظلوم هست... چه باید کرد، گاهی بهترین شیوه ایستادن، نایستادن است... گذر زمان بسیاری از سوال‌ها را پاسخ خواهد داد...» بر اساس گزارش همین خبرگزاری در پی استعفای خادم، ابراهیم جوادی، عضو شورای فنی کشتی آزاد، نیز اعلام کرد: من و دیگر اعضای شورای فنی کشتی آزاد نیز از سمت خود استعفا می‌دهیم و با این شرایط حاضر به کار نیستیم. خادم چند روز است که این موضوع را بارها گوشزد کرده که مسوولان درباره حضور نیافتن کشتی‌گیران و ورزشکاران ایران مقابل حریفان اسرائیلی تصمیم‌گیری کنند و هر تصمیمی را که دارند علناً به نهادهای بین‌المللی ورزش اعلام کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و همین امر باعث شد خادم از سمت خود استعفا بدهد. خادم به عنوان یک قهرمان جهان و المپیک نمی‌توانست دائماً دروغ بگوید و هزار دوزوکلک بزند تا کشتی‌گیرش محروم نشود. او تا چه حد باید خود را در اتحادیه جهانی کوچک کند و به آنها التماس کند تا کشتی ایران محروم نشود. خادم کسی نیست که با این شرایط بتواند کار کند. مسوولان هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق مهم نداشتند و هیچ اقدامی صورت ندادند. آنها هر تصمیمی را که می‌گیرند باید به نهادهای بین‌المللی ورزش اعلام کنند تا تکلیف یکسره شود و همه ما مجبور به دروغ گفتن نباشیم. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز سرنوشت این استعفا مشخص نشده است. البته معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده است که قطعاً وزارت ورزش و جوانان با این استعفا مخالف است.

25 هزار کارتن‌خواب، متکدی و بی‌خانمان در تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که تعداد کارتن‌خواب‌ها، افراد متکدی و بی‌خانمان شهر تهران به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است. ولی‌الله شجاع‌پوریان درباره گستردگی آسیب‌های اجتماعی در تهران گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران بسیار تلخ است و برای جامعه دینی قابل افتخار نیست. شهرداری تهران آمار کودکان کار را بیش از 15 هزار نفر اعلام کرده ولی سازمان بهزیستی می‌گوید هفت هزار کودک کار داریم. این مشکل ماست که یک اطلس کامل برای آسیب‌های اجتماعی نداریم. کارتن‌خواب‌ها بیش از 15 هزار نفر هستند. افراد متکدی و بی‌خانمان 10 هزار نفرند. در تهران سالانه 40 هزار طلاق داریم. آمار معتادان از 600 تا 900 هزار نفر در نوسان است. 21 هزار نفر زندانی در تهران داریم، نزاع‌های خیابانی، خودکشی‌ها و سایر مسائل را به عنوان هشدار جدی داریم. طبق گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شجاع پوریان با بیان اینکه شهرداری تهران امروز هزینه این آسیب‌ها را می‌پردازد ولی در به وجود آمدن این آمارها نقشی نداشته یا کمتر نسبت به سایر دستگاه‌ها نقش داشته، اذعان کرد: تاکنون برنامه‌های جدی و علمی از سوی شهرداری کمتر بوده و به جای پرداختن به علت‌ها، به معلول‌ها توجه شده است.

آسیب‌های اجتماعی متوجه 80 میلیون نفر است

در اظهار نظر دیگری درباره آسیب‌های اجتماعی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سومین جشنواره تقدیر از آثار سینمایی با محور پیشگیری از جرم با اشاره به اینکه حدود سه سال می‌شود که مسوولان آماری از آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری با انتقاداتی در این خصوص اعلام کردند که کار بر روی آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی با 20 سال تاخیر آغاز شده است. آن‌طور که خبرگزاری صداوسیما گزارش داده، محمدباقر الفت همچنین عنوان کرد: در برابر آسیب‌ها تقویت نشدیم. البته ناگفته نماند وضعیت و شرایط خاصی در زمان‌های متعددی حاکم شد که این آسیب‌دیدگی را بر ما تحمیل کرد که جنگ، انقلاب و تحریم‌ها از جمله این شرایط است. او با بیان اینکه آسیب‌ها امروز متوجه 80 میلیون نفر است، گفت: باید این 80 میلیون نفر را توجیه کنیم که آسیب دیده‌اند یا در معرض آن قرار دارند.

جامعه در حال زوال

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که اخیراً و در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج مورد هجمه برخی منتقدان قرار گرفته و حتی بحث‌هایی درباره استیضاح او مطرح شده است، هفته گذشته اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. یعنی امکان اینکه مشکلات بنیادی خود را رفع کند، ارزش افزوده ایجاد کند و امید را تزریق کند ندارد. بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در کشور کمتر مشکلی را می‌توانیم به صورت اجتماعی حل کنیم؛ چه گردوغبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد یا مسائل اقتصادی. مدتی است که نمی‌توانیم مسائل اجتماعی را حل کنیم. در هر مساله تاب‌آوری بسیار در آستانه پایینی قرار دارد. وقتی مسائل را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به سرعت یک تجمع به یک آشوب تبدیل می‌شود، یک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم می‌ریزد. این نشان می‌دهد که تاب‌آوری اجتماعی به مفهوم استوار و پایدار آن دچار مشکل است. البته در پی انتشار این سخنان وزیر راه و شهرسازی، روزنامه «وقایع اتفاقیه» تحلیلی از علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس، منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «وقتی از فروپاشی اجتماعی سخن به میان می‌آوریم، منظور ساخت اجتماعی است درحالی‌که ساخت‌های اجتماعی قبل از انسان‌ها هم وجود داشته و انسان‌ها به راحتی نمی‌توانند آن را تغییر دهند و برخی مولفه‌های ساخت اجتماعی حتی از فاعلین هم قدرت بیشتری دارد... می‌توان گفت همه تغییر و تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد، به معنای زوال و فروپاشی اجتماعی نیست.»

مانیکور مردان ممنوع

ممنوعیت ارائه خدمات مانیکور در آرایشگاه‌های مردانه از جمله خبرهای جالب توجه هفته گذشته بود. خبرگزاری ایسنا نوشت: مشاهدات برخی شهروندان و مطالب منتشرشده در فضای مجازی، از ارائه خدمات ناخن در برخی آرایشگاه‌های مردانه حکایت دارد که در این‌باره رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه گفت: بعید می‌دانم چنین خدماتی در آرایشگاه‌های مردانه ارائه شود. ما تاکنون در هیچ یک از واحدهای صنف خود ارائه این خدمات را نداشته‌ایم و حتی گزارشی هم مبنی بر انجام این کار به ما نرسیده است. مطابق تاکید رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه ارائه خدمات ناخن در رسته صنفی آرایشگران مردانه ممنوع است و آرایشگران مردانه اجازه ارائه این خدمات را ندارند. اگر این اتحادیه چنین موردی را مشاهده کند، حتماً پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و از طریق پلیس اماکن درخواست پلمب واحد مربوطه را خواهد کرد. همچنین ارائه خدماتی مانند برداشتن یا تتو ابرو نیز در آرایشگاه‌های مردانه ممنوع است.

تخریب دردسرساز در یک گورستان

هفته گذشته انتقادات شدیدی از طرح «ساماندهی و هم‌سطح کردن قبرهای امامزاده عبدالله» مطرح شد. این طرح که مدتی از آغاز آن می‌گذرد، نام اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرری را به همراه دارد و در ابتدای کار قبرهای قرار گرفته در سمت شمال شرقی امامزاده را تخریب کرده که به طور کامل شکسته‌اند. حالا نه‌تنها میراث فرهنگی نسبت به این طرح شاکی است، بلکه صاحبان قبور و بازماندگانِ آن قبرها نیز از این وضعیت به‌شدت ناراضی هستند. خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام این خبر به اعتراض یک بازیگر به تخریب قبر پدرش در یک امامزاده هم اشاره کرده و نوشته است: «ارژنگ امیرفضلی، بازیگر، که برای سرزدن به مزار پدرش به قبرستان امامزاده عبدالله شهرری رفته بود، با محوطه‌ای زیروروشده از قبور در این قبرستان تاریخی مواجه شده و نسبت به این وضعیت گلایه کرده است.» روزنامه «شرق» نیز از برگزاری جلسه‌ای با حضور برخی مسوولان درباره این اتفاق خبر داد و به نقل از حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، نوشت: «سنگ‌های قبوری که واجد ارزش میراثی بوده‌اند حفظ شده‌اند و محل قبور شخصی دیگر نقشه‌گذاری شده و پس از محوطه‌سازی و یکسان‌سازی ارتفاع، همه این قبور با مشخصات قبلی می‌توانند دوباره سنگ جدید را با نظر صاحبان قبور بگذارند.» در ادامه این گزارش اشاره شده که خلیل‌آبادی می‌گوید اوقاف اشکال و اشتباهی را در روند اجرای برنامه خود داشته و تصور می‌کرده که برای انجام این کار نیاز به مجوز و تایید میراث فرهنگی ندارد. آنها قصدی نداشته‌اند و مبتنی بر درخواست شهروندان اطراف این گورستان به دنبال تغییر بوده‌اند.

اضافه شدن زنگ نماز در مدارس

برای برگزاری نماز جماعت در مدارس، نیم ساعت به سرجمع ساعات آموزشی اضافه شده است. خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر به نقل از محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، نوشت: بر اساس سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز، زمانی به عنوان «زنگ نماز» در ساعات آموزشی مدارس در نظر گرفته شده و قانونگذار نیم ساعت زمان برای این زنگ پیش‌بینی کرده است. 

دراین پرونده بخوانید ...