شناسه خبر : 26011 لینک کوتاه

سقوط مرگبار در دنا

66 سرنشین هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج جان باختند

تهران‌-یاسوج، از ص‍فحه رادار محو شده است. اخبار تکمیلی تاییدکننده سقوط این هواپیمای ATR هواپیمایی «آسمان» در کوه دنا بود و نگرانی نسبت به سرنوشت ۶۰ مسافر و شش خدمه حاضر در پرواز به‌سرعت به بهت و اندوه تبدیل شد.

سقوط مرگبار در دنا

صبح روز یکشنبه 29 بهمن‌ماه اعلام شد که هواپیمای مسافربری تهران‌-یاسوج، از ص‍فحه رادار محو شده است. اخبار تکمیلی تاییدکننده سقوط این هواپیمای ATR هواپیمایی «آسمان» در کوه دنا بود و نگرانی نسبت به سرنوشت ۶۰ مسافر و شش خدمه حاضر در پرواز به‌سرعت به بهت و اندوه تبدیل شد. ارتفاع زیاد محدوده سقوط هواپیما و شرایط جوی نامساعد، پیدا کردن محل دقیق حادثه و دسترسی به این محل را دشوار کرد به طوری که پیدا کردن باقی‌مانده هواپیما و پیکرهای جان‌باختگان حادثه تا روز سه‌شنبه به طول انجامید. صبح روز سه‌شنبه اول اسفندماه سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران‌-‌یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوافضای سپاه خبر داد، اما دسترسی به محل سقوط و فرود بالگردها در این محل آسان نبود. رمضان شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.

انتقال اجساد با کوله‌پشتی

پیدا کردن اجساد جان‌باختگان حادثه نیز به طول انجامید چراکه به گفته سخنگوی اورژانس کشور در زمان پیدا شدن لاشه هواپیما، در محل سقوط هواپیما دو متر برف وجود داشت و از وضعیت اجساد جان‌باختگان اطلاعی در دست نبود، تا اینکه حدود ساعت 16 روز سه‌شنبه، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از رسیدن نیروهای هلال‌احمر و ارتش به اجساد سرنشینان هواپیما خبر داد و گفت: «تیم‌هایی از هلال‌احمر و ارتش در محل سقوط هواپیما حضور دارند و به اجساد رسیده‌اند. آخرین هلیکوپتر هم در حال ارسال اقلام مورد نیاز از جمله کیسه جسد و بسکت‌هایی برای انتقال اجساد هستند. تمام تلاش ما این است که پیش از غروب آفتاب که امکان پرواز وجود دارد تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنند، اما شرایط بسیار دشوار و وزش باد بسیار شدید است و این شرایط حتی دسترسی با هلیکوپتر را هم دشوار می‌کند.» طبق گزارش ایسنا، معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد که تیم‌های هلال‌احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد فردا ادامه می‌یابد. با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم. مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، نیز گفت: عملیات انتقال پیکرها ممکن است تا جمعه ادامه یابد. با این حال انتقال پیکرها آغاز شد. ساعت 14 روز چهارشنبه دوم اسفندماه مدیر کل بحران کشور اعلام کرد: تا این لحظه 15 کوله‌پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست که چه تعداد قطعه در این کوله‌ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضایی می‌شود تا با DNA‌ها تطبیق داده شود. اسماعیل نجار گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ عدد پیکری اعلام کنیم. چراکه اخبار متفاوت است و کوهنوردان حرفه‌ای در حال انتقال قطعات به سمت پایین هستند و همچنان شناسایی توسط کوهنوردان حرفه‌ای در منطقه در حال انجام است. شرایط جوی در کوه بسیار سخت است و فقط می‌توانیم بگوییم تعدادی از قطعات در حال پایین آمدن هستند. دستور داده‌ایم که اگر نیروها در این شرایط نامساعد جوی امکان عملیات ندارند بازگردند و هر آنچه می‌توانند با خود به پایین منتقل کنند. تعدادی اسکی‌باز نیز به تیم ملحق شده است تا عملیات سریع‌تر صورت گیرد. اظهارات نجار درباره نامشخص بودن تعداد اجساد منتقل‌شده به پایین کوه درحالی بود که ساعتی پیش از او، استاندار اصفهان اعلام کرد که تا این لحظه 32 پیکر پیدا شده است و باید این پیکرها از طرف سی سخت یا با کوله یا به صورت کول کردن جابه‌جا شوند. 

حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان

از خانواده‌های داغدار سرنشینان هواپیما که برخی از آنها در طول فرآیند جست‌وجو در منطقه حاضر بودند، خواسته شد برای تسریع فرآیند انتقال اجساد به یاسوج در محل تجمع نکنند. استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: به محض انتقال اجساد به یاسوج و شناسایی اجساد، پیکرها تحویل خانواده‌ها خواهد شد. در همین حال روابط عمومی سازمان اورژانس کشور از حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج دقایقی پس از شنیدن خبر پیدا شدن لاشه هواپیما خبر داد و گفت: در این حادثه به دلیل حضور به‌موقع نیروهای اورژانس مصدوم پس از احیا به مرکز درمانی انتقال یافت.

سیگنال‌ها و شایعه‌ها

یکی از مسائلی که در حین عملیات جست‌وجوی باقی‌مانده هواپیما و پیکرهای جان‌باختگان مطرح و احتمالاً باعث وارد آمدن فشار روانی بیشتر بر خانواده‌های قربانیان شد، شایعه احتمال زنده بودن تعدادی از مسافران بود که به خاطر اعلام روشن و در دسترس بودن تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما مطرح شد. به گفته وزیر ارتباطات این تلفن همراه تا ساعت هفت عصر همان روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. شایعه دیگری که مطرح شد برقراری مکالمه تلفنی با یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما بود که وزیر ارتباطات آن را رد کرد. خبرگزاری ایسنا درباره شایعه احتمال زنده ماندن برخی از مسافران که در روزهای پس از سقوط هواپیما مطرح شده بود، نوشت: یکی از کوهنوردان اعزام‌شده به محل حادثه پس از بازگشت از ارتفاعات در رابطه با شایعات طرح‌شده مبنی بر اینکه چند تن از مسافران در لحظه برخورد زنده مانده و به علت سرما یا خونریزی فوت شده‌اند، گفت: کسی که چنین شایعاتی را مطرح می‌کند قطعاً هیچ درکی از محل حادثه ندارد اما برای کسانی که محل حادثه را دیده‌اند روشن است که چنین اتفاقی کاملاً غیرممکن است. از هواپیمای فلزی بزرگ‌ترین قطعه‌ای که باقی مانده است یک صفحه فلزی دو در سه‌متری است و حتی موتور هواپیما به قطعات کوچک تبدیل شده است. کسی که محل حادثه و وضعیت پیکرها را دیده باشد متوجه می‌شود که امکان زنده ماندن کاملاً غیرممکن است.

هواپیمای سقوط‌کرده شش سال زمین‌گیر بود

تا غروب چهارشنبه دوم اسفندماه هنوز خبری رسمی درباره علت دقیق سقوط این هواپیما منتشر نشده است. با این حال روز سه‌شنبه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: هواپیمای تهران-یاسوج مجهز به سیستم ELT (برای پیدا کردن محل هواپیما پس از حادثه) بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست. علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در جمع خبرنگاران درباره سیستم ELT هواپیمای تهران-یاسوج گفت: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای مذکور هم از آن برخوردار بوده اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این‌باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است، بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.

ناپدید شدن ماهیگیران در خزر

حادثه تلخ دیگری که هفته گذشته رخ داد ناپدید شدن سه ماهیگیر جویباری در دریای خزر بود. غروب چهارشنبه دوم اسفندماه، خبرگزاری تسنیم در گزارش این حادثه نوشت: «سه ماهیگیر جویباری یکشنبه ۲۹ بهمن از منطقه گلدشت برای ماهیگیری به دریا رفته بودند که تاکنون بازنگشته‌اند. جسد مهدی هنرورنیا، یکی از سه صیاد مفقودشده جویباری، در پره صیادی شهید مدنی جویبار پیدا شد. جست‌وجو برای پیدا کردن صیادان مفقودشده ادامه دارد. علت غرق شدن قایق پیچیده شدن تور ماهیگیری که صیادان برای صید پهن کرده بودند به دور موتور بوده و با موج‌های بلند آن منطقه، قایق غرق شده ولی بدنه قایق کاملاً سالم است.»

تعلیق مربی و کشتی‌گیر ایرانی

هفته گذشته پس از هفته‌ها مذاکره، سرانجام خطر تعلیق کشتی ایران رفع شد، هرچند علیرضا کریمی، کشتی‌گیر، و حمیدرضا جمشیدی، مربی کشتی، هر کدام به ترتیب شش ماه و دو سال محروم شدند. روزنامه شرق در این باره نوشت: محرومیت شش‌ماهه علیرضا کریمی کشتی‌گیر جوان ایرانی یک‌بار دیگر موضوع عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی‌شان را به موضوع روز تبدیل کرد. این‌ بار این عدم تقابل باعث محرومیت شش‌ماهه ورزشکار ایرانی و دوساله مربی‌اش شد. داستان از این قرار بود که کریمی و مربی‌اش در مسابقات کشتی امیدهای جهان تصور نمی‌کردند کشتی‌گیر اسرائیلی حریف قدرتمند آمریکایی‌اش را شکست دهد. در اواسط کشتی کریمی با حریف روسش، مربی ایرانی متوجه پیروزی کشتی‌گیر اسرائیلی می‌شود و در شرایطی که کریمی از حریفش پیش بود، از کنار تشک دستور می‌دهد: «باید ببازی». کریمی شانس اول قهرمانی تعمداً می‌بازد تا با حریف اسرائیلی روبه‌رو نشود. البته این دو در جدول بازنده‌ها به هم می‌رسند که کریمی روی تشک حاضر نمی‌شود. فیلم «باید ببازی» آنچنان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند که حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اظهارات مداخله‌جویانه‌ای درباره آن انجام می‌دهد. این تحرکات ضدایرانی در نهایت کمیته بین‌المللی المپیک را به این موضوع حساس کرد. در نهایت اتحادیه جهانی محرومیتی شش‌ماهه برای کریمی در نظر گرفت. مسوولان فدراسیون کشتی در چند روز اخیر بارها عنوان کردند این محرومیت حداقل مجازاتی بود که برای کشتی ایران در نظر گرفته شد. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران که عضو اتحادیه جهانی کشتی است، با لابی، ایران را از تعلیق نجات داده است. مدیران فدراسیون همچنین هشدار دادند در مرتبه بعد دیگر لابی جواب نمی‌دهد و در صورت عدم رویارویی با کشتی‌گیران اسرائیلی، کشتی ایران تعلیق خواهد شد. مهم‌ترین موضع‌گیری در این زمینه را اما رسول خادم داشت، او دوشنبه در اظهارنظری تند که سایت فدراسیون آن را منتشر کرد، از سیاست کشور در این زمینه انتقاد کرد: «اگر سیاست کشور بر عدم به‌رسمیت‌شناختن ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس و عدم رویارویی با ورزشکاران تیم‌های منتخب این رژیم است، پس پنهانی به حریف پیشین باختن و برای تهیه گواهی بیماری یا ضرب‌خوردگی، به درمانگاه‌ها و پزشکان در خارج از کشور مراجعه‌کردن چه معنایی دارد؟ اگر قرار است عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس اصل باشد، پس چرا باید زمین و آسمان را به هم دوخت و هر آنچه داشت هزینه کرد تا بتوان با توجیه چرایی موضوع عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس، برای نهادهای بین‌المللی که به لطف ارسال فوری تمامی اخبار از داخل کشور، مستنداتی بیش از ما در اختیار دارند، از تعلیق گریخت؟» 

دراین پرونده بخوانید ...