شناسه خبر : 25532 لینک کوتاه

مراقبت اجتماعی

کمیته پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تشکیل می‌شود

به گفته تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور تنها از نظر اقتصادی چندین هزار میلیارد تومان خسارت برای کشور به همراه دارد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، رستم‌وندی گفته است: «در مطالعات صورت‌گرفته در سال 83 معادل 10 هزار میلیارد تومان خسارات مستقیم و غیرمستقیم مقوله اعتیاد در کشور برآورد شده بود که در سال 95 این مطالعه دوباره انجام شد و این خسارات 17 تا 18 برابر افزایش پیدا کرده بود. در حقیقت اگر با همین روند پیش برویم نمی‌توانیم مبارزه واقعی با مقوله اعتیاد داشته باشیم.»

مراقبت اجتماعی

به گفته تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور تنها از نظر اقتصادی چندین هزار میلیارد تومان خسارت برای کشور به همراه دارد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، رستم‌وندی گفته است: «در مطالعات صورت‌گرفته در سال 83 معادل 10 هزار میلیارد تومان خسارات مستقیم و غیرمستقیم مقوله اعتیاد در کشور برآورد شده بود که در سال 95 این مطالعه دوباره انجام شد و این خسارات 17 تا 18 برابر افزایش پیدا کرده بود. در حقیقت اگر با همین روند پیش برویم نمی‌توانیم مبارزه واقعی با مقوله اعتیاد داشته باشیم.» سیاستگذاران کشور برای مقابله با عواقب ناشی از آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی وزارت کشور تصمیم‌های جدیدی اتخاذ کرده‌اند. شورای اجتماعی کشور متشکل از وزرای کشور و آموزش‌وپرورش و چند مقام دولتی دیگر 27 دی‌ماه تصمیم گرفت کمیته ملی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مسوولیت وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود و همچنین نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (طرح نماد) از سال تحصیلی 13۹۹-۱۳۹۸ در تمامی مدارس اجرا شود. در مورد تصمیم اول محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، توضیح داده است: «این کمیته زیرمجموعه شورای اجتماعی کشور است و با عنایت همه اعضای شورای اجتماعی به ‌ویژه وزیر کشور به نقش آموزش و پرورش در مواجهه ریشه‌ای با آسیب‌های اجتماعی حوزه نوجوانان و جوانان، امیدواریم این کمیته اقدامات موثری در آینده نزدیک انجام دهد.» عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، نیز اعلام کرده است: «مقرر شده دستگاه‌های همکار و معین به وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اصلی کمک و از آن حمایت کنند و آموزش و پرورش هم قرار است زمان‌بندی مشخصی را برای هر یک از موارد ارائه دهد.» موضوع قابل توجه آن است که در این جلسه مقرر شد دستگاه‌های مربوطه با تمرکز فعالیت‌های خود در وزارت آموزش و پرورش، مدرسه را کانون سرمایه‌گذاری‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار دهند.

در مورد طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) نیز در این جلسه تصمیم گرفته شد استانداران و فرمانداران سراسر کشور این طرح را در اولویت برنامه‌های خود برای پیشگیری، کنترل و کاهش‌های اجتماعی قرار دهند. طبق اعلام وزارت کشور، قرار است به منظور ظرفیت‌سازی برای مشارکت کلیه معلمان در آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی حمایت لازم مبنی بر انتشار درسنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در مدارس سراسر کشور و نیز توانمندسازی تمامی معلمان برای آموزش و پیاده‌سازی درسنامه‌ها در کلاس درس صورت گیرد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها