شناسه خبر : 25019 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

علاقه به دریافت تخمک یا اسپرم از یک فرد خاص

تجارت فردا- لوگو همشهرینوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس آسیب‌های نحوه اجرای قانون «اهدای جنین به زوجین نابارور» را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون، فرآیند اهدا به بیراهه رفته و نیاز به مداخله مجلس و وزارت بهداشت است. بر اساس این اظهار نظر کارشناسی برخی از مراکز فراتر از قانون رفته و در مواردی اقدام به اهدای سلول‌های جنسی اعم از تخمک و در مواردی اسپرم می‌کنند یا خدمات خود را به خانواده‌هایی ارائه می‌کنند که زوجین مساله ناباروری ندارند و صرفاً برای تعیین جنسیت یا دریافت تخمک یا اسپرم از یک فرد خاص متقاضی دریافت خدمات این مراکز هستند. این اقدام درمانی تبدیل به یک اقدام تجاری شده است.

♦♦♦

خطر پایین آمدن آی‌کیو در ایران

تجارت فردا- لوگو جمهوری اسلامیبه نقل از رشید حیدری‌مقدم، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان، با فاجعه‌بار دانستن پدیده فرار مغزها از کشور، نوشت: خروج 180 هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور در سال 1394 و مهاجرت به دیگر کشورها از جمله کانادا برابر است با مجموع درآمد نفت که فاجعه‌ای برای کشور است. بدترین اتفاق در پدیده فرار مغزها فرار ژن از کشور است که به احتمال زیاد کشور در دهه آینده با پدیده پایین آمدن آی‌کیو یا فکر خلاق و نوآور مواجه خواهد شد. نیازمند تغییر نگاه در روند فعالیت دانشگاه‌ها هستیم. در غیر این صورت علاوه بر مشکل‌دار شدن وضعیت آموزش عالی و دانشگاهی، جایگاه اول علمی کشور در منطقه را به ترکیه و عربستان واگذار خواهیم کرد.

♦♦♦

فرار والدین چند نوزاد مرده از یک بیمارستان

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: رها کردن نوزادان مرده از سوی والدین در بیمارستان؛ اتفاقی عجیب که طی هفته‌های اخیر در یکی از بیمارستان‌های جنوب تهران چند بار تکرار شده است. والدین این نوزادان پس از اطلاع از مرگ آنها از بیمارستان فرار کرده‌اند. حالا بیمارستان مانده و پنج جسد نوزادی که به طور قانونی اجازه دفن آنها را هم ندارد؛ به همین دلیل هم نماینده بیمارستان به سراغ دادستانی رفته تا حداقل تشریفات قانونی خاکسپاری این نوزادان انجام شود. رها کردن طفل در قانون جرم‌انگاری شده و برابر ماده 633 قانون مجازات اسلامی بین شش ماه تا  دو‌ سال حبس دارد. همچنین قانونگذار جزای نقدی بین 300 هزار تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

♦♦♦

گیشه در تسخیر خنده‌فروشان

تجارت فردا- لوگو جام جمنوشت: نهنگ عنبر‌2، گشت‌2، خوب بد جلف، من سالوادور نیستم، اکسیدان و پنجاه کیلو آلبالو، شش فیلمی هستند که بیش از 10 میلیارد تومان در گیشه سینما فروخته و توانسته‌اند سهم عمده 11 فیلم پرفروش و بالای 10 میلیارد‌تومانی سینمای ایران در سه سال اخیر، از 93 تا 96 را به خود اختصاص دهند. وجه اشتراک همه این فیلم‌ها ژانر کمدی است، هرچند درباره کیفیت آنها و فاصله‌ای که با استاندارد این نوع از فیلم‌ها دارند، حرف و حدیث‌های بسیاری از سمت برخی منتقدان، تماشاگران نخبه سینما و حتی بعضی از مخاطبان عام وجود دارد و غالب این فیلم‌ها باوجود فروش بالا نتوانسته‌اند رضایت کامل بیننده‌ها را فراهم کنند.

دراین پرونده بخوانید ...