شناسه خبر : 24640 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

سودجویی از داروی بیماران خاص

تجارت فردا- لوگو جام جمنوشت: چند روزی مبتلایان به یک نوع بیماری نادر ژنتیکی به اسم «ام‌پی‌اس» برای دسترسی به داروهای حیاتی خود دچار مشکل جدی شده‌اند و تعدادی از آنها به نشانه اعتراض مقابل ساختمان سازمان غذا و دارو تجمع کردند. سخنگوی سازمان از توزیع داروی حیاتی «ناگلازایم» که موردنیاز این بیماران است، در داروخانه 29 فروردین تهران خبر داده و قرار است این دارو در داروخانه‌های کشور توزیع شود. رئیس سازمان نیز ضمن عذرخواهی از این بیماران، مشکل کمبود داروها را به سودجویی یک شرکت واردکننده دارو نسبت داده و گفته: همزمان با افزایش قیمت دلار، یک شرکت واردکننده داروی بیماران متابولیکی با انگیزه افزایش قیمت، دارو را در اختیار بیماران قرار نداده است.

♦♦♦

گودهای تهران

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: ساختمان‌ها را خراب و بعد همه چیز را رها کردند و رفتند. حالا منظره گودهای عمیق و ترسناک در خرابه‌ها باقی مانده است. مالکان و صاحبان پروژه‌های بزرگ‌مقیاس برای تکمیل پروژه پول کم آورده‌اند، گودها را به امان خدا رها کرده‌اند و رفته‌اند. سال ۹۴ سازمان نظام‌مهندسی اعلام کرد تعداد گودهای پرخطری که با عمق ۹ متر به بالا حفر شده‌اند، زیر هزار مورد است. رئیس سازمان نظام‌مهندسی هم در تازه‌ترین حرف‌های خود اعلام کرده است که گزارش ۲۰۰ گود پرخطر تهران را به کمیسیون شهرسازی شورا داده‌اند تا اقداماتی برای ایمن‌سازی گودها انجام شود. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، می‌گوید: «در حال‌ حاضر با تعداد زیادی گودهای پرخطر مواجه هستیم که رها شده‌اند.»

♦♦♦

سیب درختی یا دریاچه ارومیه؟

تجارت فردا- لوگو آفتاببه نقل از محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، نوشت: وضعیت دریاچه ارومیه کاملاً نگران‌کننده است. آنچه بر ابعاد نگرانی اضافه می‌کند این است که رفتار معیشتی مردم ساکن در اطراف دریاچه ارومیه هیچ   تغییری نکرده است. انتظاری که از ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌رفت این بود که در طول این چهار سال رفتار معیشتی مردم حوزه دریاچه ارومیه را تغییر دهد تا آنها بتوانند بر اساس وضعیت جدید، چیدمان توسعه جدیدی را بر حوزه دریاچه ارومیه حاکم کنند. همچنان مدیریت کشاورزی حاکم بر حوزه دریاچه ارومیه به این افتخار می‌کند که تولید سیب این منطقه افزایش یافته است، در حالی که میزان ریزش‌های آسمانی بیش از ۳۰ درصد کم شده است.

♦♦♦

بم را دوباره ساختند اما نه برای ما

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: انجمن ضایعه نخاعی بم در سال 84 یعنی دو سال بعد از زلزله بم تاسیس شد. این انجمن 136 عضو دارد که 60 درصد از اعضای آن در زلزله دچار ضایعه نخاعی شده‌اند. بم بالاترین آمار ضایعه نخاعی کشور را دارد. پیش از زلزله فقط سه نفر در بم دچار ضایعه نخاعی بوده‌اند. ناهید (که دچار ضایعه نخاعی شده) می‌گوید: باید با همین ویلچر بروم این‌ور و آن‌‌ور شهر. هیچ جا هم مناسب‌سازی نشده. شهر را دوباره ساختند اما ما را ندیدند. مجبورم مقابل مغازه‌ها بایستم و بگویم برایم جنس بیاورند. خودمان نمی‌توانیم برویم داخل مغازه‌ها. بانک می‌رویم، باید 10 بار صدا کنیم تا یک‌بار یک نفر صدای ما را بشنود.

دراین پرونده بخوانید ...