شناسه خبر : 24458 لینک کوتاه

خرافه‌درمانی

ترویج خرافه در حوزه سلامت چه اثرات مخربی دارد؟

«در سریال‌ها می‌بینید تا شب شد طرف گندابی می‌مالد روی این مسواک و می‌رود به سمت شستن. تو شب می‌خواهی بخوابی، برو ببین سید بزرگوار جرجانی، شاگرد بوعلی سینا، چه می‌گوید در این مورد. می‌گوید نکنید این کار را، این لایه‌ها و جرم و مواد روغنی و چربی را که روی دندان است نگیر.

خرافه‌درمانی

فاطمه شیرزادی: «در سریال‌ها می‌بینید تا شب شد طرف گندابی می‌مالد روی این مسواک و می‌رود به سمت شستن. تو شب می‌خواهی بخوابی، برو ببین سید بزرگوار جرجانی، شاگرد بوعلی سینا، چه می‌گوید در این مورد. می‌گوید نکنید این کار را، این لایه‌ها و جرم و مواد روغنی و چربی را که روی دندان است نگیر. اگر شما این کار را کردید، مینای دندان در معرض بخارات معده قرار می‌گیرد. این بخارها می‌نشیند روی دندان و دندان شما را می‌پوساند. آن‌وری‌ها می‌دانند و از این راه دارند نان می‌خورند. حیوانات که مسواک نمی‌زنند، اینقدر خرابی دندان دارند؟ خب بروید ببینید رمز کار کجاست؟ ولی حیواناتی که در خانه نگهداری می‌شوند، دندان‌هایشان خراب است.»

این بخشی از اظهارات فردی است که در قالب یک سخنرانی مطرح کرده و ویدئوی آن منتشر شده است. از این فرد که تحت عنوان «حکیم» اظهارات عجیبی با ادعای طب سنتی مطرح می‌کند نوشته‌ها و ویدئوهای سخنرانی در سایت اینترنتی او و در فضای مجازی منتشر شده است. حضور افرادی مانند او که خود را متخصص طب سنتی معرفی می‌کنند محدود به فضای مجازی نمی‌ماند و در فضای واقعی از میان مردم جامعه مشتریانی پیدا می‌کند که به این مدعیان مراجعه می‌کنند و سبک زندگی و درمان خود را مطابق توصیه‌های آنها تنظیم می‌کنند.

چنین اظهاراتی سرانجام کاسه صبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را لبریز کرد و او را به واکنش واداشت. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در بیست‌ونهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان اظهار کرد: «برخی افراد یاد گرفته‌اند به مسائلی که مطرح می‌کنند صبغه دینی دهند یا آن را به مقام معظم رهبری نسبت می‌دهند و هر خلاف و اشتباهی را تحت این عنوان مطرح می‌کنند. مثلاً می‌گویند واکسیناسیون کار صهیونیست‌هاست یا سازمان بهداشت جهانی دستاویز صهیونیست‌هاست. طرح چنین مسائلی در قرن ۲۱ و در کشوری با تمدن چندین هزارساله موجب حیرت است. تعجب من از بزرگان جامعه پزشکی است که چرا حرفی در این خصوص نمی‌زنند. مگر فرزندان و نوه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید واکسن نمی‌زنند؟ چرا از کنار این مسائل راحت می‌گذریم؟ فردی هم به مردم می‌گوید که مسواک نزنید؛ زیرا کار صهیونیست‌هاست و برای حرف‌های خودش هم شاهد می‌آورد، یکی از شاهدهایش هم حیوان است. انسان خجالت می‌کشد.» او افزود: «یکی دیگر لباس پیغمبر بر تن دارد و هر چه می‌خواهد علیه جامعه پزشکی می‌گوید و هیچ فرد و نهادی مانند نظام پزشکی، انجمن‌های پزشکی و دانشگاهیان، اعتراضی نمی‌کنند. باید دقیق‌تر عمل کرده و با مردم صحبت و روشنگری کنیم.» وزیر بهداشت اظهار کرد: «مایه تاسف است که برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از دین و ائمه اطهار هستند. حوزه‌های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا باید در این موارد که به سلامت مردم مربوط می‌شود، حساسیت بیشتری نشان دهند.»

اما گذشته از ضرورت برخورد دستگاه‌های مسوول با افرادی که با ترویج خرافه به نام طب، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، چرا برخی به عنوان طب سنتی به ترویج خرافات می‌پردازند و مرز بین طب سنتی با خرافه کجاست؟  

دراین پرونده بخوانید ...