شناسه خبر : 22978 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

ویلاسازی در حاشیه زاینده‌رود خشکیده

a-14-1نوشت: خشکی زاینده‌رود سال‌هاست زندگی را به کام اصفهانی‌ها و عاشقان نصف جهان تلخ کرده است. در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهای زیادی در اطراف این رودخانه انجام شده است؛ ساخت‌وسازهایی که موجب قطع درختان در حاشیه رود می‌شود و شرایط را برای این رودخانه از قبل دشوارتر می‌کند. در کنار زاینده‌رود به دلیل شرایط خاص این منطقه و زیبایی‌هایی که اغلب گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند، هر روز آسمانخراشی سر برمی‌آورد. درختانی که سال‌ها پیش و در روزهای پرآبی زاینده‌رود کاشته شده و قوت گرفته‌اند، جای خود را به سنگ و سیمان می‌دهند. چنانچه روند ساخت‌وساز در حاشیه رودخانه زاینده‌رود به این منوال ادامه یابد، باید فاتحه درختان حاشیه آن را نیز خواند.

♦♦♦

فرار مغزها به دوران دانش‌آموزی رسید

a-14-2به نقل از رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی معاون وزیر آموزش و پرورش، نوشت: یکی از مسائل نگران‌کننده‌ای که هم‌اکنون در کشور با آن مواجهیم، مهاجرت استعدادهای برتر دانش‌آموزی به خارج از کشور است؛ به طوری که در گذشته مهاجرت دانشجویان ما عمدتاً در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اتفاق می‌افتاد، اما با توجه به شواهدی که در دست داریم و گزارش‌هایی که از برخی مدارسی که دانش‌آموزان نخبه در آن تحصیل می‌کنند، به دستمان رسیده، متاسفانه تمایل مهاجرت به خارج از کشور به رده‌های پایین‌تر رسیده است و امروز بسیاری از دانش‌آموزان ما ترجیح می‌دهند بعد از اتمام دوره متوسطه، تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه دهند که این بسیار جای نگرانی دارد.

♦♦♦

مهاجرت تدریجی جمعیت از شرق به غرب کشور

a-15-1به نقل از هدایت فهمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، نوشت: در چند دهه اخیر هرگاه دولتمردان توان اشتغالزایی نداشتند به آب متوسل شدند. رشد مهاجرت به مناطق پرآب اولین پیامد اجرای چنین سیاستی بود. از طرفی با سدسازی و ایجاد نظام مدرن در بخش آب نظام بهره‌برداری مدرن در روستاها ایجاد نشد و در کنار رشد سطح زیرکشت کشاورزی، مصرف آب بالا رفت و بهره‌وری پایین آمد. در سایه کشاورزی بیمار و همزمان با کاهش منابع آب، ۳۷ هزار روستای کشور از سکنه تخلیه شد و در سایه چنین رویدادی جمعیت شرق کشور رو به کم شدن گذاشت و در حال مهاجرت به سمت غرب ایران است.

♦♦♦

37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی

a-15-2نوشت: در تازه‌ترین آمار و ارقام درباره ماجرای نگران‌کننده کمبود آب، یکی از معاونان سازمان زمین‌شناسی، عدد ۳۷‌میلیونی را اعلام می‌کند؛ ۳۷میلیون نفری که در ایران دچار تنش آبی شده‌اند: «بر اساس اعلام موسسه منابع جهانی، در سال‌های آینده ایران و کشورهای خاورمیانه در تنش آبی قرار خواهند داشت. بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، در شرایط کنونی ۳۷میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.» جلیل قلمقاش، آمارش درباره تنش آبی را به تحقیقات وزارت نیرو مستند و تاکید می‌کند: «این سازمان دنبال منابع جدید آب است.» مختار هاشمی که دکترای مهندسی عمران -مدیریت آب- دارد، می‌گوید این ۳۷میلیون نفر در ۱۷ استان شرقی، مرکزی و جنوبی کشور متمرکز شده‌اند.

 

دراین پرونده بخوانید ...