شناسه خبر : 22666 لینک کوتاه

اتاق تاریک

پیکر مدیا کاشیگر تشییع شد

مدیا کاشیگر هفتم مردادماه بر اثر بیماری ریوی از دنیا رفت. این نویسنده،‌ مترجم و فعال فرهنگی سال 1335 به دنیا آمد و هنگام مرگ 61 سال داشت. «خاطره‌یی فراموش‌شده از فردا»، «آخرالزمان»، «مرگ موریانه» و «اتاق تاریک» از کتاب‌های منتشرشده این شاعر و نویسنده است.

اتاق تاریک

مدیا کاشیگر هفتم مردادماه بر اثر بیماری ریوی از دنیا رفت. این نویسنده،‌ مترجم و فعال فرهنگی سال 1335 به دنیا آمد و هنگام مرگ 61 سال داشت. «خاطره‌یی فراموش‌شده از فردا»، «آخرالزمان»، «مرگ موریانه» و «اتاق تاریک» از کتاب‌های منتشرشده این شاعر و نویسنده است. او آثاری از آلبر کامو، آنتوان دو سنت اگزوپری، اوژن یونسکو و پل ریکور را نیز به فارسی ترجمه و منتشر کرده و ترجمه «ابر شلوارپوش» ولادیمیر مایاکوفسکی نیز از جمله کارهای شاخص اوست. مدیا کاشیگر به عنوان فعال فرهنگی نیز جایزه‌های ادبی یلدا و روزی روزگاری را نیز راه‌اندازی کرد و از اعضای هیات‌مدیره بنیاد محمود استادمحمد نیز بود.

دهم مردادماه جمعی از اهل فرهنگ و ادبیات در تالار وحدت تهران‌گرد هم جمع شدند تا پیکر مدیا کاشیگر را به سوی آرامگاهش بدرقه کنند. در این مراسم، غلامحسین سالمی گفت: «مدیا در تمام عمرش قد مردانگی‌اش را برای درهم و دینار خم نکرد که اگر این اتفاق رخ داده بود امروز باید ۵۰ لقب استاد و... برای خودش یدک می‌کشید. او بزرگ بود و صمیمی و نجیب و با دلی به وسعت دریا. از کسی دلخوری نداشت و سعی داشت با همه روراست باشد و به همین خاطر بر آیینه قلبش هرگز زنگاری ننشست. مدیا کاشیگر اول کسی بود که مایاکوفسکی را به ما معرفی کرد و خیلی بهتر از دیگران اوژن یونسکو را. حاصل زندگی‌اش ۲۰۰ اثری است که برای ما بر جای گذاشت که همواره دغدغه‌اش این بود متنی شسته و رفته در آنها به دست مخاطب برسد.» آن طور که خبرگزاری‌های مهر و ایسنا از مراسم تشییع پیکر کاشیگر گزارش داده‌اند، کاوه میرعباسی نیز در این مراسم درباره این مترجم فقید گفت: «او با وجود اینکه درس معماری و اقتصاد می‌خواند، به خاطر علاقه‌اش آنها را رها و به ادبیات روی آورد. تسلط او به زبان فرانسه ستایش‌برانگیز بود و فارسی را نیز بسیار شیوا می‌نوشت. ترجمه برای او دغدغه دل بود و نه کار گِل.» در بخش دیگری از مراسم بابک احمدی در این مراسم، عنوان کرد که با درگذشت کاشیگر شریف‌ترین و داناترین چهره جریان روشنفکری در ایران از میان ما رفت. جمال میرصادقی، قطب‌الدین صادقی، مهدی غبرایی، کاوه میرعباسی، اسدالله امرایی، هوشنگ گلمکانی، محمود حسینی‌زاد، احمد پوری و مهشید نونهالی از دیگر همکاران و دوستان مدیا کاشیگر بودند که به بدرقه پیکرش آمدند. کاردار سفارت فرانسه نیز که به همراه تعدادی از کارکنان این سفارت در مراسم حضور داشت، پیام سفیر فرانسه درباره مدیا کاشیگر را برای حاضران قرائت کرد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها