شناسه خبر : 22537 لینک کوتاه

گام اول برای انتخاب شهردار تهران

تیراندازی‌های مرگبار در مترو، میدان و پادگان

سرانجام مرحله اول گزینش شهردار تهران در شورای شهر کلید خورد. صبح چهارشنبه 28 تیر‌ماه منتخبان شورای شهر پنجم برای انتخاب نامزدهای شهرداری تهران تشکیل جلسه دادند. پیش از این جلسه اسامی افراد مختلفی برای تصدی شهرداری تهران مطرح بود و حتی شنیده می‌شد ممکن است تعدادی از کابینه دولت یازدهم برای اینکه بتوانند نامزد شهرداری تهران شوند از ادامه حضور در دولت استعفا دهند.

سرانجام مرحله اول گزینش شهردار تهران در شورای شهر کلید خورد. صبح چهارشنبه 28 تیر‌ماه منتخبان شورای شهر پنجم برای انتخاب نامزدهای شهرداری تهران تشکیل جلسه دادند. پیش از این جلسه اسامی افراد مختلفی برای تصدی شهرداری تهران مطرح بود و حتی شنیده می‌شد ممکن است تعدادی از کابینه دولت یازدهم برای اینکه بتوانند نامزد شهرداری تهران شوند از ادامه حضور در دولت استعفا دهند. اما در نهایت پس از انتشار اسامی هفت نفر نهایی نامزد شهرداری تهران مشخص شد که گزینه‌های مطرح از کابینه دولت هیچ کدام حاضر به پذیرش چنین سمتی نشده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند، در جلسه منتخبان شورای شهر پنجم که به ریاست مرتضی الویری، رئیس سنی شورای پنجم، در یکی از سالن‌های شورای شهر تهران برگزار شد، هر عضو شورا سه گزینه خود برای شهرداری تهران را اعلام کرد و سپس از میان آنها افرادی که بیشترین رای را کسب کردند به‌عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب شدند. در همین میان اعلام شد که پیش از رای‌گیری افرادی مانند محسن هاشمی، معصومه ابتکار، عباس آخوندی و محمود حجتی مایل به کاندیداتوری شهرداری تهران نبوده‌اند. طبق گزارش ایسنا، محسن هاشمی در این جلسه با وجود برخی درخواست‌ها برای داوطلب شدن وی برای سمت شهرداری تهران، به تصمیم جمعی اعضای شورا احترام گذاشت و اعلام کرد منتخبان نامش را به‌عنوان نامزد شهرداری تهران پیشنهاد ندهند. طبق روایت محمدجواد حق‌شناس، منتخب شورای شهر پنجم تهران، در این جلسه هر یک از منتخبان شورا سه نفر را به‌عنوان گزینه‌های شهرداری تهران معرفی کردند که نهایتاً در مجموع 24 نفر اعلام شدند. وی گفته است: تعدادی از این افراد به دلیل عدم تمایل یا به‌کارگیری در دولت دوازدهم از رقابت برای شهرداری تهران منصرف شدند و از میان نامزدهای ماندگار هر یک از منتخبان به هفت نفر رای دادند. اما نتایج آرا بدین شرح بود که محمد‌علی نجفی 21 رای، حسین مرعشی 20 رای، الهه کولایی 16 رای، محمدعلی افشانی 14 رای، حبیب‌الله بیطرف 12 رای، محمد شریعتمداری 11 رای و محسن مهرعلیزاده 9 رای را کسب کردند. پس از اعلام این نتیجه و اتمام این نشست، مرتضی الویری، رئیس سنی شورای پنجم تهران، به مهر گفت: هفت نفر برگزیده باید طی دو هفته آینده برنامه‌های خود را آماده و در اختیار اعضای شورای پنجم قرار دهند و در نهایت از بین این هفت نفر، دو نفر انتخاب و در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم، شهردار تهران مشخص می‌شود. الویری تصریح کرد: هفت گزینه انتخاب شهردار باید میثاق‌نامه‌ای را به امضا برسانند و در نهایت برنامه‌های اجرایی خود را برای شهرداری تهران اعلام کنند.

♦♦♦

تیراندازی‌های مرگبار

تیراندازی در مترو شهرری تهران، تیراندازی در میدان المپیک تهران، تیراندازی یک سرباز وظیفه به چند سرباز دیگر‌ و درگیری منجر به خودکشی سرباز وظیفه بخشی از حوادث هفته گذشته بود. صبح شنبه 24 تیر‌ماه مسافران ایستگاه مترو شهرری تهران شاهد حادثه‌ای بودند که در‌ نهایت با کشته شدن فرد ضارب به اتمام رسید. پس از وقوع حادثه، پلیس تهران این اتفاق را این‌گونه روایت کرد: «پیش از ظهر امروز (شنبه) فردی در حالی که سلاح سرد به دست داشت وارد مترو شهرری شده و با تعدادی از شهروندان درگیر شد. به دنبال این حادثه ماموران پلیس در محل حاضر شده و ضمن خارج کردن شهروندان از محل، اقدامات خود برای دستگیری و کنترل این فرد را آغاز کردند. فرد مهاجم به چهار نفر از شهروندان با سلاح سرد حمله و آنها را زخمی کرده بود و پس از آن نیز به یکی از ماموران که قصد مهار کردن وی را داشت با سلاح سرد حمله و او را زخمی کرد. پس از آنکه این فرد به دستورات پلیس توجهی نکرد، ماموران با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح ابتدا چند تیر هوایی شلیک کرده و سپس به‌پای فرد مهاجم شلیک کردند که این فرد پس از شلیک پلیس زمین‌گیر شد. این فرد مهاجم که حدود 40 سال داشت، در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.»

دو روز بعد نیز تیراندازی مرگباری در میدان المپیک رخ داد. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حوالی ساعت چهار و 30 دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته، گزارشی از وقوع یک فقره زورگیری و سرقت به عنف به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام شد و پس از حضور ماموران پلیس در محل حادثه، مالباخته مشخصات ظاهری سارقان و خودرویی را که با آن متواری شدند اعلام کرد، بر این اساس  یک زن و دو مرد در این سرقت حضور داشتند. حسین ساجدی‌نیا درباره ادامه ماجرا به ایسنا گفته است: «دقایقی بعد یکی از گشتی‌های حاضر در منطقه موفق به شناسایی سارقان شده و به آنان دستور ایست می‌دهد اما این افراد بدون توجه به دستور پلیس متواری می‌شوند که در این میان عملیات تعقیب و گریز میان ماموران و مجرمان آغاز می‌شود. دقایقی پس از تعقیب و گریز، ماموران مجبور به شلیک چند تیر هوایی شدند، اما مجرمان باز هم به دستور ایست پلیس توجهی نمی‌کنند که در ادامه  ماموران با رعایت قانون به‌کارگیری اسلحه، مجبور به تیراندازی به سمت این سارقان می‌شوند که در این میان سارق زن کشته و یک نفر مجروح شد، یکی از آنها نیز فرار کرد و پس از ساعاتی این سارق متواری هم از سوی ماموران دستگیر شد.»

عصر همین روز در پادگانی در آبیک قزوین اتفاقی رخ داد که ساعاتی پس از وقوع این اتفاق جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر شد. روابط عمومی ارشد نظامی ارتش در منطقه قزوین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر امروز(دوشنبه) در اثر سهل‌انگاری سرباز وظیفه از منطقه نظامی آبیک قزوین و نیز تیراندازی ناگهانی، سه نفر از سربازان وظیفه فوت کردند و پنج نفر نیز مجروح شدند.» طبق اظهارات امیر سرتیپ ‌دوم علی سامانی، رئیس بازرسی نیروی زمینی ارتش «سرباز ضارب که در حین امر نگهبانی اقدام به تیراندازی کرده، هیچ‌گونه مشکل خدمتی در طول مدت خدمت سربازی با سربازان و فرماندهان تا لحظه وقوع حادثه نداشته اما بررسی‌های اولیه‌ پزشکی و بازرسی‌های دقیق از محل حادثه نشان می‌دهد ضارب احتمالاً دچار جنون آنی (سایکوز گذرا) شده و با اسلحه‌ در اختیار در اقدامی ناگهانی به سمت سربازان حاضر در آسایشگاه پاسدارخانه و هم‌خدمتی‌های خود که در حال استراحت بودند تیراندازی و بلافاصله نیز اقدام به خودزنی کرده است که با تلاش تیم‌های پزشکی، ضارب زنده مانده است.» 

همچنین 24 تیر‌ماه یک سرباز وظیفه پس از مجروح کردن فرمانده کلانتری، اقدام به خودکشی کرد. به گفته علی حسن‌پور، دادستان بوشهر «این اتفاق در محل کلانتری بخش آب پخش دشتستان رخ داده و سرباز وظیفه پس از اقدام به شلیک سه گلوله به سمت مافوق خود که منجر به مجروح شدن وی شد، با فرار به سمت آسایشگاه کلانتری و پس از چند ساعت مخفی شدن در آنجا و بی‌توجهی به درخواست‌ها برای خروج از محل و تحویل اسلحه، اقدام به خودکشی کرد.»

در اتفاقی دیگر یک نوجوان ایذه‌ای در حادثه تیراندازی اشتباهی جان خود را از دست داد. شنبه گذشته فرماندار ایذه گفت: «دو نوجوان پسر حدود 16ساله که با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند، برای دیدن یکی از بستگان خود که سرباز یکی از حوزه‌های مقاومت بسیج ایذه بود به این حوزه می‌روند. این سرباز برای مدت کوتاهی این دو نوجوان را ترک می‌کند اما یکی از این دو نوجوان اسلحه کلاشینکف این سرباز را برداشته و در اثر غفلت و به اشتباه، نوجوان دیگر را مصدوم کرد.» محسن بیرانوند به ایسنا گفته است: «نوجوان مجروح بلافاصله به بیمارستان شهدای ایذه اعزام شد اما متاسفانه در بیمارستان جان باخت.»

♦♦♦

تبعات قتل کودک هفت‌ساله پارس‌آباد

قتل آتنا اصلانی، دختربچه هفت‌ساله اهل پارس‌آباد مغان که مردی 42‌ساله به او تجاوز کرده، او را کشته و پیکرش را مخفی کرده بود، هم احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده و هم حساسیت مردم را نسبت به مساله آزار جنسی کودکان برانگیخته است. در این حادثه قاتل توانسته بود پیکر آتنا را حدود 20 روز مخفی نگه دارد و مردم پارس‌آباد در انتظار خانواده آتنا برای پیدا شدن ردی از فرزند کوچک‌شان سهیم بودند. از همین رو با پیدا شدن پیکر مقتول، تایید نشانه‌های آزار جنسی و اعتراف قاتل، مردم شهر با خشمی شدید خواستار مجازات مجرم هستند، به‌طوری که بلافاصله پس از خاکسپاری آتنا که با حضور جمع کثیری از مردم شهر برگزار شد، شایعاتی درباره اجرای مجازات اعدام قاتل نیز منتشر شد، درحالی‌که هنوز نه تحقیقات کامل شده و نه کیفرخواست صادر شده بود. هفته گذشته رسانه‌های مختلف در گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد با خانواده قاتل و خانواده مقتول از وضعیت نامساعد روحی این دو خانواده و فضای ملتهب شهر کوچک پارس‌آباد مغان خبر دادند. علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اعتیاد و اجتماعی وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگویی با ایسنا، از اعزام گروه‌هایی از روانپزشکان و روانشناسان به پارس‌آباد اردبیل و تلاش برای برگرداندن آرامش به فضای عمومی این منطقه خبر داد و گفت: «کارشناسان سلامت روان منطقه پارس‌آباد از همان روزهای اول حادثه با خانواده مقتول و مسوولان شهرستان ملاقات کردند.» اما به گفته این مقام مسوول، «خانواده قاتل به دلایل امنیتی و برای حفظ جانشان با دستور دادستان در جای امنی نگهداری می‌شوند و اجازه ملاقات با آنها داده نشده‌ است.» همچنین به گفته اسدی، «روز سوم حادثه با پیگیری دستور وزیر بهداشت، دکتر احمد حاجبی، مدیرکل اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، با همراهی تیمی از جامعه‌شناسان و روانپزشکان استان اردبیل برای ارزیابی و آسیب‌شناسی به منطقه رفتند و با مردم محل، شهردار، خانواده مقتول، اطرافیان وی، فرماندار و امام جمعه صحبت کردند. همچنین پیشنهاد‌های ضروری را برای کمک به برگشتن آرامش به جو عمومی ارائه دادند تا خشم و عصبانیت مردم کمتر شود و حادثه بدتری ایجاد نشود.»

درباره مساله آموزش مراقبت از کودکان در برابر آزار جنسی نیز بحث‌های مختلفی مطرح شده، از جمله اینکه حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران، به ایسنا گفته است: «به بهانه وقوع چنین حوادثی در کشور باید ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه ارائه آموزش‌های سلامت جنسی در دستور کار قرار گیرد زیرا با عدم اطلاع‌رسانی در این حوزه نمی‌توانیم شاهد سلامت جنسی در کشور باشیم.» رئیس انجمن مددکاری ایران اظهار کرده است: «متاسفانه ارائه آموزش خودمراقبتی در کشور تابو است، این در حالی است که باید بدانیم آموزش چنین مسائلی صرفاً و لزوماً به معنای ترویج ارتباط جنسی نیست. نتیجه وجود موانع، برخی تابوها و عدم ارائه آموزش‌های بهنگام را امروز می‌بینیم.»

♦♦♦

قهرمانی کاراته‌کاران ایران در آسیا

 پس از ناکامی تیم ملی ایران در بازی‌های جهانی یک رشته رزمی، این بار تیم ملی یک رشته رزمی دیگر در بازی‌های آسیا به موفقیت قابل توجهی رسید. هرچند تکواندوکاران ایران اخیراً نتوانستند مانند گذشته در بازی‌های برون‌مرزی به موفقیت برسند اما هفته گذشته کاراته ایران با کسب ۴۲ مدال طلا، نقره‌، برنز و عنوان قهرمانی در همه رده‌های سنی با اقتدار بر بام کاراته قاره کهن ایستاد. به گزارش مهر، این دوره از مسابقات در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان برگزار شد که تیم کشورمان نه‌تنها در هر رده به‌صورت جداگانه عنوان قهرمانی را کسب کرد، بلکه در مجموع هر چهار رده و در دو بخش بانوان و آقایان قهرمان شد. رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا از سال ۲۰۱۱ بدین سو، در حالی برای چهارمین بار به‌صورت همزمان در تمام رده‌های سنی برگزار شد که در سه دوره قبلی، تیم‌ ژاپن موفق شده بود در رده‌بندی کلی مدال‌ها قهرمانی را از آن خود کند و تیم ایران همواره در مکان دوم جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها قرار گرفت و این برای اولین بار است که با اختلاف فاحش نسبت به ژاپن بر سکوی نخست قرار گرفته است. 

 

دراین پرونده بخوانید ...