شناسه خبر : 21941 لینک کوتاه

مرگ ماده پلنگ ایران

مشکلات مردمی که فریاد نمی‌زنند

هفته گذشته موضوع افزایش دما در استان سیستان و بلوچستان که از هفته دوم خرداد شدت یافته بود، مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفت. مردم این استان در آغازین روزهای ماه رمضان دمایی بالای 50 درجه را تحمل کردند و حتی در روزهایی دمای هوا در برخی مناطق این استان به 56 درجه رسید.

مشکلات مردمی که فریاد نمی‌زنند

هفته گذشته موضوع افزایش دما در استان سیستان و بلوچستان که از هفته دوم خرداد شدت یافته بود، مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفت. مردم این استان در آغازین روزهای ماه رمضان دمایی بالای 50 درجه را تحمل کردند و حتی در روزهایی دمای هوا در برخی مناطق این استان به 56 درجه رسید. افزایش دمای اخیر در برخی از مناطق استان بی‌سابقه بود. شدت گرما زندگی روزانه مردم این استان را که در بعضی نقاط مشکل کم‌آبی هم دارند، با مشکلاتی روبه‌رو کرد. اما مسائل مردم سیستان و بلوچستان به گرما و کم‌آبی محدود نماند؛ در کنار همه این مسائل مردم در نقاطی از استان با قطع برق هم مواجه شدند.

در پی شدت یافتن دشواری‌های زندگی در این شرایط برای مردم سیستان و بلوچستان، مقامات این استان خواستار توجه بیشتر دولت به مسائل این استان شدند. بر اساس گزارش روزنامه «ایران»، مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام‌جمعه اهل سنت ایرانشهر، با اشاره به گرمای بی‌سابقه در این شهر، از تعرفه‌های گران برق گله و اظهار کرد: «از دولت انتظار می‌رود تعرفه‌های برق این استان را همچون استان هرمزگان محاسبه کنند. مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات مشارکت بالای 73‌درصدی داشتند که انتظار می‌رود دولت به مشکلات مردم ناشی از گرمای بی‌سابقه در این استان توجه بیشتری داشته باشد.» مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان، نیز با اشاره به مشکلاتی که مردم در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بر اثر افزایش شدید دما تحمل کرده‌اند، گفت: «در برخی مناطق به خاطر مصرف بالا، برق با نارسایی‌هایی مواجه شد که از مسوولان برق می‌خواهم به این مشکل مردم رسیدگی کنند. از مسوولان محترم درخواست داریم به مشکلات مردم صبور و باتحمل سیستان و بلوچستان رسیدگی کنند. اگر این مردم فریاد نمی‌زنند و شکایت نمی‌کنند به این معنا نیست که مشکل ندارند، بلکه مشکلات و فشارها را تحمل می‌کنند. لذا مسوولان و علما باید در تمام صحنه‌ها در کنار مردم باشند و به خواسته‌های آنان توجه کنند.» خطیب جمعه زاهدان همچنین درخواست کرد تعرفه‌های برق در استان، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر با گرمای هوا مواجه‌اند، کاهش یابد. به دنبال این مشکلات و درخواست‌ها و با دستور رئیس‌جمهوری، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، چهاردهم خردادماه، راهی استان سیستان و بلوچستان شد تا مسائل مربوط به برق و آب این استان را از نزدیک بررسی کند. او در این سفر گفت: «می‌دانیم که در روزهای گذشته شرایط بسیار سختی بر مردم شریف بلوچستان گذشت، از بدو شروع این مسائل مسوولان وزارت نیرو با حساسیت خاصی آنها را پیگیری کردند. طی سال‌های گذشته این استان از جایگاه ویژه برای ما برخوردار بوده است. در طول سه چهار سال گذشته به بیش از 500 روستای کشور آبرسانی شد و بیش از 100 هزار مشترک جدید روستایی اضافه شده است. همچنین اخیراً ساخت دو نیروگاه با ظرفیت 700 مگاوات آغاز شده و این به‌جز دو نیروگاهی است که در دو شهر ایرانشهر و چابهار از قبل ساخته شده است. علاوه بر این نیروگاه‌هایی که در حال ساخت است، بناست که یک نیروگاه 880 مگاواتی نیز با سرمایه‌گذاری خارجی در استان احداث شود. با وجود این نظر ما این است که این تاسیسات جدید کافی نیست و باید با توجه به شرایط ویژه استان، اقدامات بیشتری انجام داد.» چیت‌چیان همچنین از ارسال پیشنهاد کاهش قیمت برق مشترکان این استان به هیات دولت خبر داد و در این‌باره اظهار کرد: «بحث کاهش قیمت تعرفه‌های استان، امری است که حتماً باید همراه با مصوبه هیات دولت باشد اما برخی اقدامات دیگر را وزارت نیرو می‌تواند راساً پیگیری کند.» طبق گزارش ایرنا، علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، نیز در نشست شورای اداری و معتمدان شهرستان نیک‌شهر که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، گفت: «در مراسم افطاری وزرا و استانداران به شخص رئیس‌جمهوری گفتم حل مشکلات آب و برق و رسیدگی به کاهش تعرفه و افت ولتاژ برق و بی‌آبی افطاری مردم سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.»

روز چهارشنبه 17 خردادماه، جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی با ارائه گزارش وزارت نیرو از بررسی وضعیت مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان برگزار شد. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، «بررسی اُفت ولتاژ برق در مناطق دور شبکه و اتخاذ تصمیمات لازم برای تامین ولتاژ مناسب و همچنین تعیین تعرفه‌های برق در شرایط گرمسیری و تامین آب شرب مورد نیاز» از محورهای مورد بررسی در این گزارش بود و در این جلسه هیات وزیران با کاهش تعرفه برق در شهرهای مختلف استان از یک تا 9 ماه به تناسب درجه گرمسیری آنها موافقت کرد. چیت‌چیان در حاشیه جلسه گفت: «تعداد قبض‌های رقم بالا در سطح استان سیستان و بلوچستان بسیار محدود است.»

♦♦♦

حادثه در تهران

هفته گذشته تهران هم درگیر چند حادثه شد. علاوه بر حملات تروریستی که هفدهم خردادماه در ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) رخ داد، عصر شانزدهم خردادماه نیز حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه متروی طرشت به مصدومیت 50 نفر انجامید. درباره علت این حادثه، ایسنا به نقل از اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، از خاموش کردن سیستم کنترلی قطار توسط راهبر خبر داد و نوشت: «کارشناسان مترو در حال پیگیری ابعاد و چرایی این حادثه هستند و بررسی‌های اولیه نشان داده که خطای سیستم و همچنین خطای انسانی علت بروز این حادثه بوده است. یکی از سیستم‌های کنترلی به نام ATP ارور داده و راهبر قطاری که از مترو صادقیه می‌آمده بدون رعایت دستورالعمل مربوطه و بدون اطلاع به اتاق فرمان سیستم مذکور را خاموش می‌کند. سیستم ATP، سیستم خودکنترلی توقف قطار در صورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگی با اتاق فرمان این سیستم را خاموش کرده بود... در حال حاضر برای همگان جای سوال است که چرا راهبر قطار سیستم کنترلی را خاموش کرده و مسوولان مربوطه در حال بازجویی از این فرد هستند.» صبح همین روز نیز یک ساختمان چهار طبقه قدیمی با کاربری اداری در خیابان گیشا فروریخت. خبرگزاری مهر به نقل از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، از نجات 40 شهروند از زیر آوار این ساختمان خبر داد و علت احتمالی حادثه را گودبرداری غیراصولی در قطعه زمینی در مجاورت این ساختمان عنوان کرد.

♦♦♦

انفجار عمدی و آتش‌سوزی در شیراز

حادثه دیگری که هفته گذشته رخ داد، وقوع انفجار و حریق در شیراز بود که ساعت ۴۵ دقیقه بامداد سیزدهم خردادماه رخ داد. این انفجار و حریق متعاقب آن، خسارات سنگینی به یک فروشگاه بزرگ موسوم به نمونه در بلوار نصر شیراز و ساختمان مسکونی مجتمع فرهاد و ساختمان‌های مجاور وارد کرد و به مصدومیت 36 نفر منجر شد. یک روز بعد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز علت حادثه انفجار و حریق مجتمع فرهاد و فروشگاه بزرگ نمونه در طبقه همکف این ساختمان را وجود تصاعدات گازی و آلودگی محیط به مواد فرار اشتعالی اعلام کرد و عامل انسانی را در آن دخیل دانست. با ادامه تحقیقات، روز هفدهم خردادماه، رئیس‌کل دادگستری استان فارس از قطعی شدن وجود تعمد در این حادثه خبر داد. 

علی القاصی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا، از صدور قرار بازداشت موقت برای دو نفر از متهمان پس از تفهیم اتهام، خبر داد. او انگیزه احتمالی افراد در ارتکاب این عمل مجرمانه را اخذ غرامت از بیمه اعلام و عنوان کرد: «تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و برای محرز شدن انگیزه باید تا پایان تحقیقات منتظر ماند.» رئیس‌کل دادگستری استان فارس از احتمال نقش‌آفرینی نفر سوم در این حادثه نیز خبر داد و گفت برای تایید این فرض باید منتظر تکمیل تحقیقات بود.

♦♦♦

مرگ «هیرکان»

مرگ یک ماده پلنگ حادثه دردناک دیگری بود که هفته گذشته در رسانه‌ها منعکس شد. تابستان سال 13۹۳، دو توله پلنگ نر و ماده داخل کارتن پشت در محیط‌زیست شهرستان کردکوی استان گلستان گذاشته شد. کسی نمی‌دانست چه کسی و از کجا این دو قلاده پلنگ را به آنجا منتقل کرده است. این دو پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند و در زمان پیدا شدن حداکثر دوماهه بودند. آنها بدون مادر اما با حساسیت‌ها و مراقبت‌های بسیار بزرگ شدند و در نهایت تصمیم گرفته شد که مقدمات رهاسازی آن دو در طبیعت فراهم شود. ابتدای شهریورماه سال 13۹۵ هیرکان (پلنگ ماده) که دارای شرایط بهتری نسبت به ورکان بود در پارک ملی گلستان آزاد شد اما کمتر از یک سال بعد خبر مرگ این پلنگ منتشر شد. ایسنا با روایت داستان غم‌انگیز مرگ «هیرکان» به نقل از اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان، توضیح داده علت مرگ این حیوان از دو حالت خارج نیست؛ یا بعد از رهاسازی توسط شکارچیان انسانی کشته شده یا در جنگ بر سر قلمرو با حیوانات دیگر جانش را از دست داده است. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، نیز گفته است: «بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط‌زیست به ویژه بازرسی و حراست به این موضوع پرداخته‌اند و در حال بررسی آن هستند. باید زمان بدهیم تا بخش بازرسی بتواند گزارش کاملی ارائه دهد.»

♦♦♦

سرگردانی 400 زائر ایرانی در عراق

ماجرای تلخ سرگردانی زائران ایرانی در کشور عراق نیز از دیگر اخبار کشور بود. تعدادی از زائران ایران در عراق که قرار بود شنبه ششم خردادماه به کشور برگردند با خلف وعده مجری سفر در پرداخت هزینه هتل و تهیه بلیت برگشت، یک هفته در عراق بلاتکلیف بودند تا بالاخره هفته گذشته با پیگیری مسوولان مربوطه به ایران بازگشتند. به گفته مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی، حتی برخی از این زائران نیمی از روز جمعه را بدون هتل و در دمای حدود ۵۰ درجه سپری کردند. به گفته جواد شاد، شخصی که این کاروان را اعزام کرده بود، به دستور قضایی بازداشت موقت شده تا به موضوع پرونده رسیدگی شود. شاد به ایسنا گفته است: «این فرد بدتعهدی داشته و قبلاً هم سابقه چنین اعمالی را داشته و شرکتش پلمب شده بود. متاسفانه این بار در یک دفتر بیمه در شهر مشهد، به گرفتن مسافر اقدام کرده بود که این محل نیز پلمب شد.» در مورد تعداد این زائران سرگردان سرکنسول ایران در کربلا از بازگشت ۴۰۰ زائر ایرانی سرگردان در عراق به شهر مشهد خبر داده اما مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی گفته است آمار دقیقی از شمار این زائران نداریم و فقط می‌دانیم همه آنهایی که به کنسولگری ایران در نجف مراجعه کرده‌اند، بازگشته‌اند. 

 

دراین پرونده بخوانید ...