شناسه خبر : 21410 لینک کوتاه

رقابت‌های شورا جدی شد

توفان در شهری که جایی برای شهروندان ندارد

طبق گزارش رسانه‌ها، از حدود سه هزار داوطلب شوراهای شهر در کشور، تنها ٢٤٢ نفر از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند با این حال اعتراض‌ها و انتقادهای بسیاری خصوصاً از سوی اصولگرایان به رد صلاحیت‌ها صورت گرفت.

توفان در شهری که جایی برای شهروندان ندارد

ابتدای هفته گذشته با اعلام نتیجه تایید صلاحیت کاندیداهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رقابت‌های این انتخابات در گرماگرم رقابت‌های نامزدهای ریاست جمهوری جدی‌تر شد. طبق گزارش رسانه‌ها، از حدود سه هزار داوطلب شوراهای شهر در کشور، تنها ٢٤٢ نفر از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند با این حال اعتراض‌ها و انتقادهای بسیاری خصوصاً از سوی اصولگرایان به رد صلاحیت‌ها صورت گرفت. 

روزنامه «شهروند» در گزارشی درباره این اعتراض‌ها نوشت: «در نخستین واکنش‌ها به نتایج بررسی صلاحیت‌ متقاضیان، مهدی چمران، رئیس کنونی شورای شهر تهران عملکرد هیات نظارت را جناحی دانست و از رقم‌زدن نتیجه انتخابات از سوی ناظران انتقاد کرد: متاسفانه هیات نظارت به صورت جناحی و سیاسی عمل کرده است. ردصلاحیت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران ازجمله گروه اصولگرایان ازسوی هیات نظارت به صورت حزبی و جناحی بوده و این با قواعد دموکراسی و آزادی مخالف است. او با اشاره به سابقه عضویت بعضی از ردصلاحیت‌شدگان درشوراهای شهر گفت: رد این افراد نشان می‌دهد که نیازی به برگزاری انتخابات شوراها نیست؛ چراکه هیات نظارت نتیجه انتخابات را رقم می‌زند.» بر اساس این گزارش، مرتضی طلایی، نایب‌رئیس فعلی شورای شهر تهران و از فرماندهان پیشین پلیس تهران، نیز در واکنش به ردصلاحیت خود با انتشار بیانیه‌ای از پیگیری قانونی خود در روزهای آینده سخن گفته است: «اینجانب به‌عنوان یک شهروند ازتمامی حقوق قانونی خود برای پیگیری موضوع از طریق مجاری رسمی استفاده خواهم کرد.» اما مرتضی طلایی تنها عضو کنونی شورای شهر تهران نیست که صلاحیتش تایید نشده است. حبیب کاشانی، عبدالحسین مختاباد، الهه راستگو، علی‌رضا دبیر، حسین رضازاده و عباس جدیدی دیگر اعضای کنونی شورای شهر تهران هستند که نامشان در فهرست افراد تایید صلاحیت‌شده نیست.

در همین حال، محمد‌جواد کولیوند، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، در گفت‌وگو با ایرنا، اعلام کرد فاصله زمانی چهار‌روزه برای رسیدگی به اعتراض داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی از سوم تا ششم اردیبهشت است. بر اساس گفته این مقام مسوول، «معترضان به عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در بخش‌ها باید اعتراض خود را به هیات نظارت مستقر در شهرستان مربوطه انعکاس دهند». همچنین «رسیدگی و بررسی نهایی هیات نظارت استان‌ها به شکایت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی که صلاحیت آنان رد شده است به مدت 10 روز انجام می‌شود». بر اساس این خبر، «رسیدگی و بررسی نهایی هیات نظارت استان‌ها به شکایت داوطلبانی که رد صلاحیت شده‌اند به مدت 10 روز و از 7 تا 16 اردیبهشت انجام می‌گیرد» و در نهایت «نظر قطعی و نهایی هیات نظارت استان‌ها در خصوص شکایت داوطلبان رد صلاحیت‌شده به فرمانداری‌ها از طریق ستاد انتخابات استان‌ها در 17 اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد».

مهدی شیخ، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تماس برخی از اعضای شورای شهر تهران و درخواست پیگیری نسبت به موضوع رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر، گفت: «در این رابطه رایزنی‌هایی با هیات نظارت استان تهران و مرکزی بنا به تاکید آقای عارف داشتم تا با نگاه مثبت‌تری به شکایات رسیدگی کنند که در نهایت حتی‌الامکان تعداد رد‌صلاحیت شده‌ها کمتر شود.»

موضوع دیگری که هفته گذشته خصوصاً در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی بحث‌برانگیز بوده، لیست‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر است. مهدی چمران به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های اصولگرایان در انتخابات شورای شهر پنجم، در حاشیه ثبت‌نام به عنوان کاندیدا، از ارائه لیست اصولگرایان در شورا تحت عنوان «خدمت» خبر داده بود، اما تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نه این لیست و نه هیچ لیست دیگری از سوی گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات شورای شهر منتشر نشده است. البته طبق ادعای پرویز سروری، عضو کنونی شورا و رئیس ستاد لیست خدمت در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، رد صلاحیت برخی از چهره‌ها باعث تاخیر در تهیه لیست خدمت شده است. سروری روز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه روز جمعه هفته جاری (هشتم اردیبهشت) قرار است انتخابات داخلی در سطح محلات برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران انجام گیرد، عنوان کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی ما انجام شده، قرار است افرادی که برای انتخابات عادی شورای شهر در نظر گرفته شده‌اند از سوی افراد معتمد در محلات نظرخواهی شوند. این نظرخواهی جهت تعیین تکلیف افراد برای حضور در لیست اصولگرایان بسیار مهم و اساسی است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به برگزاری این نظرخواهی، لیست خدمت تا هفته آینده به نتیجه برسد.» سروری که پیشتر اعلام کرده بود لیست خدمت تا پنجم اردیبهشت‌ماه نهایی خواهد شد، با انتقاد از هیات نظارت ادعا کرد: «متاسفانه احساس می‌شود که این اقدام هیات نظارت، خارج از وظیفه کنونی آنها بوده و این موضوع از بیرون از هیات نظارت ساماندهی شده است. قطعاً این اقدام هیات نظارت در اعلام زمان‌بندی به موقع لیست خدمت ضربه زده است چرا که ما بنا داشتیم در روزهای گذشته، لیست خدمت را اعلام رسمی کنیم. اقدام هیات نظارت این زمان را به تعویق انداخت.» مهدی چمران پیشتر اعلام کرده بود که لیست خدمت مختص به اعضای شورای شهر تهران است و قرار نیست برای سایر کلانشهرها لیست ارائه شود. 

در جبهه مقابل نیز عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اعلام کرد لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود. طبق گزارش ایسنا، او گفت: «قطعاً بر سر آنچه در شهر تهران اتفاق افتاده است اختلاف نظر وجود دارد اما روی یک مساله‌ اتفاق نظر داریم و آن این است که این‌جور مدیریت در شأن شهر تهران نیست. تهران یک نمونه است و حتماً در شهرهای بزرگ هم وضعیت چنین است. این نگاهی که در تهران حاکم شده مثل تراکم‌فروشی و فضافروشی در کلانشهرهای دیگر نیز اتفاق افتاده است از همین‌روست که تاکید داریم به نیروهای تازه و با تخصص نیازمند هستیم. شورای عالی موظف است تا ترکیبی با مبانی عقلی و علمی از کاندیداها ارائه کند. در این موضوع کارهای کارشناسی خوبی انجام شده است. تاکنون حدود ۸۰۰ نفر برای حضور در لیست شورای اصلاح‌طلبان داوطلب شده‌اند. ما از بین آنها باید به یک لیست ۲۱‌نفره برسیم. همه متخصصان در این لیست حضور دارند. این مسیر با وسواس و دقت دنبال می‌شود و پس از تعیین لیست 21‌نفره همه باید از آنها حمایت کنیم.» برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که محسن هاشمی سرلیست اصلاح‌طلبان در این انتخابات خواهد بود. فرزند آیت‌الله هاشمی هفته گذشته در شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز به‌عنوان رئیس شورای مرکزی حزب برگزیده شد.

♦♦♦

توفان در پایتخت

اواسط هفته گذشته شهر تهران گذشته از بحث‌های انتخاباتی دقایقی را در بحران سپری کرد. توفان نسبتاً شدیدی که حدود ساعت 19 دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه، با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت، تهران را درنوردید، به شکستن درختان و سقوط‌شان روی تعدادی از شهروندان منجر شد. بر اساس اعلام حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران بر اثر این حوادث، پنج نفر مصدوم شدند. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، نیز از وقوع ۶۰ حادثه از جمله سقوط داربست‌های ساختمانی و سنگ‌نما، شکسستگی درختان، پارگی کابل برق و افتادن اجسام سنگین بر اثر این توفان خبر داد. تصاویر نگران‌کننده‌ای به‌ویژه از سقوط درختان بر اثر این توفان در فضای مجازی منتشر شد، اما خوشبختانه این حادثه خسارت‌های شدیدی به دنبال نداشت. با این حال این حادثه بار دیگر ضرورت توجه به میزان آمادگی تهران در برابر بحران را مطرح کرد. موضوع دیگری که هفته گذشته درباره وضعیت شهر تهران مطرح شد، سخنان انتقادی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند، وزیر راه و شهرسازی در نشست مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: «شهر تهران مکانی برای رفت و آمد افراد نیست بلکه برای خودروها ساخته شده است و شهروند در آن جایی ندارد، چه برسد به زنان و کودکان. در آخرین سرشماری انجام‌شده، سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد؛ بنابراین ۱۳ میلیون نفر امکان سکونت در تهران را دارند این در حالی است که جمعیت تهران 6 /8 میلیون نفر است که تعداد زیادی از آنان در شرایط سخت و نابهنجاری زندگی می‌کنند. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲، ۱۰۱ هزار پروانه ساخت برای منطقه یک تهران صادر شده است. نحوه ورود مدرنیته به ایران و غلبه تکنیک در حقوق شهروندی مساله‌ای فراگیر در کشور است. نمونه بارز آن پل صدر است. بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت این پل سرمایه‌گذاری شد و بسیار اقدام خوبی است ولی با ساخت این پل حقوق عابران و همسایه‌های این سازه پایمال شده است و از نظر زیست‌محیطی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.»

♦♦♦

خاک فرسوده و آلوده

مساله آلودگی و فرسایش خاک اطراف تهران و ایران موضوع دیگری بود که هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شد. طبق گزارش خبرگزاری‌ها، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در همایش روز زمین پاک، اعلام کرد: «سالانه ۱۶ میلیون تن فرسایش خاک در ایران داریم و همه خاک‌های اطراف تهران آلوده هستند.» او فرسایش خاک در ایران را بیش از 16 میلیون تن در سال اعلام و یادآوری کرد که متوسط جهانی فرسایش خاک در جهان حدود هفت، هشت میلیون تن است. این مقام مسوول همچنین با ابراز تاسف گفت: «حتی اگر بهترین آب را به زمین‌های کشاورزی تزریق کنیم، باز هم به دلیل آلودگی خاک به دلایل مختلف همچون مصرف بی‌رویه سم و کود، محصول ناسالم خواهیم داشت و امروز شاهد پیدایش و ظهور این مواد در سفره غذایی مردم نیز هستیم.»

♦♦♦

اولین گام برای مقابله با ریزگردها

هفته گذشته باز هم شهرهایی مانند آبادان و مهران با بحران گردوغبار و نفوذ زیرگردها مواجه بودند، اما خبرهای محیط‌زیستی هفته به اخبار تلخ محدود نبود. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خبر امیدوارکننده‌ای درباره همکاری ایران با کشورهای همسایه در موضوع گردوغبار اعلام کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری خانه ملت این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: «خوشبختانه حدود دو ماه است که بغداد برای همکاری در موضوع ریزگردها اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها صورت گرفته است.» ابتکار افزود: «مرکزی برای آموزش و توان‌افزایی کشور عراق در موضوع گردوغبار تشکیل شده است. محدوده کانون ریزگردها و مجریان طرح مشخص شده‌اند که امیدوارم کشور عراق مسوولیت خود را برای احیای تالاب‌ها و رفع مشکلات کانون‌های گردوغبار در عراق ایفا کند.» 

 

دراین پرونده بخوانید ...