شناسه خبر : 4843 لینک کوتاه

شکاف برنت - تگزاس سرمایه‌گذاران را نگران کرد

انتظارات حول بازارهای نفتی

درحال حاضر سرمایه‌گذاران با شکاف زیاد قیمت نفت خام دست به گریبان شده‌اند، اما خط لوله‌هایی در آمریکا ممکن است باعثکاهش این فشار شود. فاصله قیمتی بین نفت برنت و دریای شمال احتمالاً موقتی خواهد بود. طی چند دهه گذشته، نفت خام ایالات متحده در بورس نیویورک در حدود چند دلار بالاتر یا پایین‌تر از قیمت نفت خام برنت اروپا، داد و ستد می‌شده است.

اما ایالات متحده با عرضه بیش از تقاضا باعث اختلال در این نرم سنتی شده است؛ با این اختلال شکاف بزرگی بین این دو نوع نفت به وجود آمده، به طوری که اخیراً این شکاف حتی به بیش از 20 دلار در هر بشکه رسیده است؛ شکاف در قیمت نفت تقریباً دو سال است که افت و خیزهایی داشته است و سرمایه‌گذاران را مجبور کرده تا خود را با این وضعیت انطباق دهند، به طوری که شرکت‌های خط لوله روی کاهش عرضه بیش از حد در سال آینده تمرکز کرده‌اند. در همین حال، قیمت‌های نفت برنت عالی بوده است، آشفتگی در منطقه نفت‌خیز خاور میانه باعث ترس از اختلال در خروجی نفت این منطقه شده است و تحریم اتحادیه اروپا روی نفت ایران نیز، منابع جهانی را متوقف کرده است.
مراقب شکاف نفت خام باشید
ریچ ایزیسین، رئیس ای‌آی تریدر، که یک شرکت معاملات آتی در شیکاگو است، در این باره می‌گوید: «این نرم (norm)، نرم جدیدی است.» ریچ با توجه به ابهام‌هایی که در مورد روند عرضه ایالات متحده و خارج از این کشور وجود دارد، بین افزایش و کاهش این شکاف طی سال‌های آینده تردید دارد. امسال قیمت‌های آتی بازار نایمکس 1/8 درصد کاهش یافته است، پایان روز جمعه 28 دسامبر این میزان به 8/90 دلار در هر بشکه رسید. در مقابل، نفت خام برنت امسال تا سه درصد بالاتر است، به طوری که روز جمعه به قیمت 62/110 دلار در هر بشکه بسته شد. آخرین باری که نفت برنت زیر 100 دلار در هر بشکه معامله شد، دهم ماه جولای بود. آخرین باری هم که نفت خام بازار نایمکس به قیمت بالاتر از 100 دلار بسته شد، سوم ماه می بود. شکاف بین نفت خام آمریکا و برنت به دلیل چشم‌انداز در حال تحول بازار نفت، افت و خیزهایی پیدا کرده است؛ این چشم‌انداز مربوط به این است که چطور خط لوله‌های پیشنهادی به سرعت مجدداً می‌تواند به اتصال مجدد عرضه نفت ایالات متحده -‌در وسط این کشور- به بازارهای نفت جهان کمک کند. در نوامبر سال 2011، شرکت‌های شرکای محصولات موسسه و‌اینبریج می‌گفتند، آنها این خط لوله‌های دریایی را معکوس خواهند کرد تا نفت خام را از قطب ذخایر نفت آمریکا در کوشینگ (اوکلا) به قطب پالایشگاه‌های عمده این کشور در ساحل خلیج منتقل کنند. پس از این حرکت، شکاف قیمت به هشت دلار کاسته شد. با این حال در سال 2012، تفاوت قیمت بین این دو زیادتر شد و تولید نفت ایالات متحده در این سال اوج گرفت، به طوری که خطوط لوله قادر به جا به جایی این میزان نفت خام اضافی نبودند. معامله‌گران در حال نظارت بر سطح موجودی‌های نفتی ایالات متحده هستند تا ارزیابی کنند که آیا مسیر دریایی در حال کمک به کاهش عرضه‌ بیش از تقاضاست یا خیر. تا‌کنون این اتفاق رخ نداده است. بر اساس گزارش وزارت اطلاعات انرژی، هفته گذشته ذخایر نفتی در کوشینگ با میزان 2/49 میلیون بشکه، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. حمل نفت خام به ساحل خلیج از طریق مسیر دریایی در ماه می امسال آغاز شد و برنامه‌ریزی شده است تا خط لوله‌های دیگری نیز عملیات خود را طی دو سال آینده شروع کنند. با این حال، حتی محموله‌های نفتی غرب میانه ایالات متحده به پالایشگاه‌های ساحل خلیج که به میزان متوسطی افزایش یافته است در حال جایگزین شدن به جای واردات نفت شده است. با توجه به داده‌های وزارت انرژی که روز جمعه منتشر شد، در ماه اکتبر واردات نفت خام ایالات متحده نسبت به یک سال پیش از آن، 2/9 درصد کاهش یافته و به روزانه 091/8 میلیون بشکه رسیده است، که کمترین میزان نفت خام وارداتی از ژانویه سال 2000 به حساب می‌آید. بدین ترتیب، فروشندگان این بشکه‌ها مانند نیجریه و دیگر صادرکنندگان، که اکنون با نفت خود ایالات متحده جایگزین شده است، نفت خام بیشتری را برای بازارهای دیگر خواهند داشت، که این البته باید به کاهش شکاف قیمت کمک کند. تحلیلگران می‌گویند سال بعد شروع انتقال نفت با خط لوله‌های جدید، می‌تواند نقطه عطفی در بازارهای نفت جهان باشد. اوایل این ماه، تحلیلگران گلدمن ساکس می‌گفتند انتظار دارند در نیمه اول سال 2013 شکاف قیمت به 10 دلار در هر بشکه کاهش یابد، به طوری که این مسیر دریایی شروع به آوردن نفت بیشتری به این خلیج کرده و در نهایت ذخایر کوشینگ سقوط کند. وال‌استریت ژورنال

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها