شناسه خبر : 23156 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقاضای بالا عامل افزایش قیمت بنزن

تحلیلی از آخرین روز بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته

قیمت بنزن آسیایی در مقایسه با جمعه هفته گذشته شاهد رشدی 8 /3 درصدی (39دلار در هر متریک تن) بود و در بازار فوب کره به 054 /1 دلار رسید. تقاضای زیاد تجار برای محموله‌های تحویل ماه آگوست عامل اصلی افزایش قیمت بنزن بود هر چند که تمرکز اصلی بازار روی محموله‌های تحویل ماه اکتبر و سپتامبر خواهد بود. در تجارت روزانه با افزایش بهای نفت خام نشانگر بنزن فوب کره 3 دلار به ازای متریک تن کاهش یافت.

 قیمت بنزن آسیایی در مقایسه با جمعه هفته گذشته شاهد رشدی 8 /3 درصدی (39دلار در هر متریک تن) بود و در بازار فوب کره به 054 /1 دلار رسید.  تقاضای زیاد تجار برای محموله‌های تحویل ماه آگوست عامل  اصلی افزایش قیمت بنزن بود هر چند که تمرکز اصلی بازار روی محموله‌های تحویل ماه اکتبر و سپتامبر خواهد بود. در تجارت روزانه با افزایش بهای نفت خام نشانگر بنزن فوب کره 3 دلار به ازای متریک تن کاهش یافت.  در آمریکا بنزن تحویل ماه جولای به 55 /1330 دلار به ازای هر متریک تن کاهش یافت.  بنزن اروپایی نیز با  13 دلار کاهش به 50 /1207 دلار در هر متریک تن رسید. نشانگر تولین فوب کره جنوبی روز جمعه به 50 /1014 دلار به ازای هر متریک تن رسید که با خط قرمز نشان داده شده است. این نشانگر در مقایسه با هفته قبل 50 /3  دلار در هر متریک تن افزایش داشته است. میزان ذخیره در غرب چین 94 هزار متریک تن تخمین زده می‌شود که در مقایسه با هفته قبل از آن 59 /10 درصد افزایش یافته است و از سوی دیگر میزان ذخیره در جنوب چین 16 هزار متریک تن برآورد می‌شود که در مقایسه با هفته گذشته 03 /3 درصد کاهش داشته است. یکی از تاجران سنگاپوری می‌گوید میزان ذخیره در کاندلای هند به طور متوسط بالای 14الی 15 هزار  متریک تن است. میزان ذخیره در بمبئی نیز کمتر از حد معمول برآورد می‌شود اما براساس اخبار موجود محموله‌های جدیدی در راه هستند. قیمت تولین آمریکایی حدود 40 /1094 دلار در هر متریک تن ارزیابی می‌شود. بهای اروپایی آن نیز براساس ارزیابی کارشناسان درحدود 1105 دلار در هر متریک تن خواهد بود. اما بهای ایزومر آسیایی MX در پایان هفته گذشته به 1016 دلار در هر متریک تن رسید. این بها نسبت به روز قبل 10 دلار کاهش داشته اما در مقایسه با جمعه گذشته افزایشی21 دلاری نشان می‌دهد. به دلیل کاهش بهای قرارداد پاراکسایلن تحویل ماه جولای، قیمت این ماده نیز تحت فشار قرار گرفت. خریداران MX بهای قرارداد تحویل ماه آگوست آن را زیر 1010 دلار به ازای هر متریک تن قرار دادند.  به گفته منابع معتبر در خبرگزاری پلتس هنوز هم تقاضای زیادی برای MX وجود دارد، به خصوص MX کره اما قیمت‌های پیشنهادی بالای 1030 دلار  در هر متریک تن بودند و این از رونق بازار کاست. در حالی‌که از ارزش PX کاسته می‌شود برارزش MXآسیایی افزوده می‌شود. از سویی ذخیره‌ها محدود مانده و از سوی دیگر تولید‌کنندگان خواهان آن هستند که قیمت‌ها تثبیت شوند. در ماه ژوئن متوسط PX-MXبه 210 دلار در هر متریک تن رسید.

در آمریکا بهای MX به 50 /1060 دلار به ازای هر واحد متریک تن رسید. بهای پاراکسایلن آسیایی نیز در بازار 15دلار به ازای هرمتریک تن کاهش یافت و در CFR تایوان نینگبو 1239 دلار در هر واحد متریک تن معامله شد.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها