شناسه خبر : 9767 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه حضور پل میلگرام درایران

نظریه‌پرداز حراج‌ها

اگر به وب‌سایت شخصی پل میلگرام سربزنید اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد فهرست بلندبالای مقالات علمی است که حاصل بیش از چهاردهه فعالیت آکادمیک این اقتصاددان ۶۸ساله است.

نظریه‌پرداز حراج‌ها
سیدمحمدامین طباطبایی

اگر به وب‌سایت شخصی پل میلگرام سربزنید اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد فهرست بلندبالای مقالات علمی است که حاصل بیش از چهاردهه فعالیت آکادمیک این اقتصاددان 68ساله است. اکثر مقالات او نه‌تنها در حوزه کاری‌اش یعنی نظریه حراج، نظریه بازی و سازماندهی صنعتی، هستند، بلکه درشمار پرارجاع‌ترین‌های دنیای آکادمیک نیز قرار دارند. او جوایز متعددی را نیز به همین دلیل دریافت کرده است و شاید تنها باید منتظر جایزه نوبل علوم اقتصادی باشد. البته شاید دلیل اینکه تابه حال به او نوبل اهدا نشده این است که به دلیل گستردگی حوزه عملی و آثار مهمی که او در علم اقتصاد داشته است، کمیته نوبل، دقیقاً نمی‌داند در کدام حوزه باید به او نوبل اهدا کند، او در خیلی از حوزه‌ها تقریباً فوق‌العاده است! اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه استاد دانشگاه استنفورد در حوزه کاری نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته است. نظریات میلگرام به‌طور گسترده در مباحث مختلف اقتصادی و تجاری به کار گرفته شده‌اند. از آنجا که حوزه کاری او به نوعی حدفاصل میان مدل‌سازی‌های اقتصادی مرسوم و الگوریتم‌های پیچیده مهندسی و علوم کامپیوتر است، مسائلی که او به سراغشان می‌رود اغلب در نوع خود کم‌نظیر و البته جزو پیچیده‌ترین‌ها و در عین حال کاربردی‌ترین‌ها هستند. موضوعات مربوط به معاملات و حراج‌ها، طراحی بازارهای مختلف از جمله امواج رادیویی و تلویزیونی و نحوه قیمت‌گذاری در آنها، گوشه‌ای از دستاوردهای ممتاز میلگرام است. درضمن او به همراه چندتن از دانش‌آموختگان دانشگاه استنفورد وب‌سایت آکشنومیکس را ایجاد کرده است که به مشاوره و خدمات‌رسانی در حوزه‌های یادشده می‌پردازد.
اما در هفته‌ای که گذشت فرصتی دست داد تا این شخصیت برجسته جهان اقتصاد، به منظور سخنرانی در یک کارگاه آموزشی درباره طراحی بازار، سفری به ایران داشته باشد. این سفر بهانه‌ای برای آشنایی بیشتر با این اقتصاددان چیره‌دست شد که ماحصل آن پیش روی شماست. نکته جالب توجه اینکه، در سایت‌ها و منابع فارسی‌زبان به ندرت می‌توانید مطلبی درباره این اقتصاددان مشهور بیابید. از همین رو تقریباً تمامی محتوای این پرونده برای اولین بار است که در نشریات فارسی کار می‌شود. زندگینامه علمی، کتاب‌ها و تالیفات و نیز حوزه‌های اثرگذاری او در دنیای آکادمیک و نیز کسب‌وکار در این پرونده مورد بررسی قرار گرفته‌ است. همچنین گزارشی از کارگاه آموزشی طراحی بازار که محمد اکبر‌پور و علی شوریده، دو اقتصاددان جوان و نخبه ایرانی، نیز در آن به ارائه مطلب پرداختند، پایان‌بخش مطالب این پرونده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها