شناسه خبر : 6045 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به پیش‌بینی‌های محقق نشده موسسه تامسون رویترز

ناکامان نوبل

امسال نیز طبق روال هرسال، موسسه تامسون رویترز برندگان احتمالی جوایز نوبل را پیش‌بینی کرد.

امسال نیز طبق روال هرسال، موسسه تامسون رویترز برندگان احتمالی جوایز نوبل را پیش‌بینی کرد. این موسسه مبنای پیش‌بینی خود را تعداد دفعات ارجاع به مقالات متخصصان هر حوزه قرار داده است. در این نوشتار به معرفی افرادی که تامسون رویترز آنها را مهم‌ترین بخت دریافت جایزه نوبل علم اقتصاد در سال 2016 پیش‌بینی کرده بود می‌پردازیم که عبارتنداز سه اقتصاددان برجسته حال حاضر دنیا یعنی اولیویر بلانچارد، ادوارد لازیر و مارک ملیتز.

اولیویر ژان بلانچارد
اقتصاددان فرانسوی است که در سال 1948 میلادی به دنیا آمد. او دارنده کرسی اقتصاد رابرت سولو در دانشگاه ام‌آی‌تی و همچنین استاد اقتصاد در موسسه پیترسون است (موسسه‌ای که عمده مطالعاتش در زمینه اقتصاد بین‌الملل است). وب‌سایت IDEAS بلانچارد را یکی از برجسته‌ترین اقتصاددانان حال حاضر جهان معرفی می‌کند. او تا سال 1973 تحصیلات خود را در رشته اقتصاد و در مدرسه کسب‌وکار ESCP اروپا و همچنین دانشگاه دوپین پاریس گذراند. سپس در سال 1977 موفق به اخذ مدرک دکترای رشته اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی شد. بعد از اتمام تحصیلات، در سال‌های 1977 تا 1983 استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد بود و پس از آن به ام‌آی‌تی رفت و تاکنون نیز در آنجا مشغول تدریس است.
بلانچارد از سپتامبر سال 2008 تا اکتبر سال 2015 به عنوان اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول (IMF) فعالیت می‌کرد. هم‌اکنون نیز به عنوان مشاور اقتصادی و مدیر تحقیقاتی IMF مشغول به کار است. او همچنین مشاور بانک‌های ایالتی بوستون و نیویورک بوده است. حوزه تخصصی بلانچارد اقتصاد کلان است که در طیف وسیعی از مسائل این حوزه به تحقیق و مطالعه پرداخته است. موضوعاتی همچون نقش سیاست‌های پولی، ماهیت بازار کار و مولفه‌های بیکاری، رکودهای اقتصاد کلان و عدم تعادل‌های خارجی از مهم‌ترین تحقیقات او هستند.
بلانچارد کتاب‌ها و مقالات متعددی را به چاپ رسانده است. دو کتاب درسی دانشگاهی اقتصاد کلان، یکی در سطح کارشناسی و دیگری در سطح کارشناسی ارشد، از جمله مهم‌ترین کتاب‌های او هستند. در سال 2014 و در ویژه‌نامه دورنمای اقتصادی جهان (WEO) که دو بار در سال توسط صندوق بین‌المللی پول به چاپ می‌رسد، بلانچارد نابرابری را به عنوان مساله اصلی در توسعه اقتصاد کلان کشورها معرفی کرد. او این‌چنین بیان کرد که با کاهش اثرات بحران مالی، مساله دیگری ظهور می‌یابد و آن مساله افزایش نابرابری است و این‌گونه ادامه داد که اگرچه همواره به نابرابری به عنوان یک مهم نگاه شده است، اما در دلالت‌های توسعه اقتصاد کلان جایی نداشته است. این نوع از نگرش به اقتصاد کلان با سوالات مهمی روبه‌روست. بلانچارد معتقد است اینکه نابرابری چگونه اقتصاد کلان و طراحی خط‌مشی‌های اقتصاد کلان را متاثر می‌کند، جزو مهم‌ترین سوالاتی است که در آینده نزدیک از اصلی‌ترین بحث‌های اقتصاد کلان خواهد بود.

ادوارد پل لازیر
او اقتصاددان آمریکایی است که در سال 1948 میلادی متولد شد. لازیر استاد اقتصاد مدرسه کسب‌وکار استنفورد و دارای کرسی جک استیل پارکر در حوزه مدیریت و اقتصاد منابع انسانی است. او تحصیلات مقدماتی خود را در رشته اقتصاد و در دانشگاه کالیفرنیا گذراند و در سال 1974 مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. لازیر بین سال‌های 2006 تا 2009 رئیس مجمع مشاورین اقتصادی دولت آمریکا بوده و به عنوان مشاور ارشد اقتصادی جرج دبلیو بوش در این سال‌ها خدمت کرده است. او عضو اصلی تیمی بود که از طرف کاخ سفید، مسوولیت حل مشکل بحران مالی سال 2008 را بر عهده داشت. لازیر را به عنوان بنیانگذار حوزه اقتصاد کارکنان (پرسنل) می‌شناسند. زیرشاخه‌ای از علم اقتصاد که از کاربرد مدل‌های اقتصادی در مدیریت منابع انسانی بنگاه استفاده می‌کند. تحقیقات او در این زمینه منجر به ارائه مدل‌های جدیدی در مورد انگیزه کارمندان، ارتقای وضعیت شغلی و بهره‌وری در بنگاه شده است. همچنین او را به عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان کارآفرینی و مدیریت که به کسب مهارت منجر می‌شود، می‌شناسند. او از موسسان ژورنال اقتصاد نیروی کار است که به عنوان اولین ژورنال در این حوزه از اقتصاد و همچنین پانزدهمین ژورنال اقتصادی معتبر دنیا شناخته می‌شود. لازیر همچنین بنیانگذار جامعه اقتصاددانان نیروی کار است. او از سال 1974 تا به حال با دیوان ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) همکاری داشته است. علاوه بر اینها او از مهم‌ترین نویسندگان سرمقاله‌های وال‌استریت‌ژورنال است. لازیر تاکنون 9 کتاب را تالیف یا ویراستاری کرده و همچنین بیش از 100 مقاله معتبر علمی را به چاپ رسانده است. بیشتر مقالات و تحقیقات او در زمینه اقتصاد کارکنان است، یعنی همان گرایش از اقتصاد که پایه‌گذار آن بوده است. زمانی که از او پرسیده شد که چگونه به اقتصاد کارکنان علاقه‌مند شده است، او این‌گونه پاسخ داد که این مهم به این دلیل بوده است که می‌خواسته به دانشجویانش بیاموزد که نیاز است چه چیزهایی را به عنوان رهبران کسب‌وکار و مدیران آینده بدانند. در طول سال‌های فعالیتش، لازیر همراه با یکی از نوبلیست‌های علم اقتصاد یعنی گری بکر همکاری‌های بسیار نزدیکی داشته است. او موفق به کسب جوایزی شده است که از آن جمله می‌توان به جایزه لئو ملامد در سال 1998 برای بهترین تحقیق به عنوان یک استاد مدرسه کسب‌وکار و همچنین جایزه آدام اسمیت در سال 2003 که از طرف اتحادیه اقتصاددانان حوزه نیروی کار اروپا به او اعطا شد، اشاره کرد. همچنین در سال 2004 جایزه IZA در حوزه اقتصاد نیروی کار به او داده شد.

مارک جی ملیتز
اقتصاددان آمریکایی است که در سال 1968 به دنیا آمد. او هم‌اکنون دارای کرسی اقتصاد سیاسی دیوید ولز در دانشگاه هاروارد است. قبل از پیوستن به هاروارد، او استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون بوده است. ملیتز مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد در سال 1989 از کالج هاورفرد دریافت کرد. سپس تحصیلات کارشناسی ارشد خود را تا سال 1992 در مدرسه کسب‌وکار رابرت اسمیت گذراند و در نهایت مدرک دکترای خود را در سال 2000 از دانشگاه میشیگان اخذ کرد. او مقالات متعددی را در حوزه اقتصاد بین‌الملل و تجارت بین‌الملل منتشر کرده است. یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین مقالات او در مورد اثرات تجارت بین‌الملل روی رقابت در میان صنایع داخلی است که با استفاده از ابزار اقتصادسنجی نوشته شده است. علاوه بر موقعیت شغلی دانشگاهی او در دانشگاه هاروارد، ملیتز به عنوان یکی از فعالان مرکز تحقیقات خط‌مشی‌های اقتصادی فعالیت می‌کند. همچنین از سال 2000 تاکنون با دیوان ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) همکاری داشته است. در سال 2008 مجله اکونومیست ملیتز را به عنوان یکی از هشت اقتصاددان برتر جوان دنیا معرفی کرد. علایق اصلی او در اقتصاد، حوزه‌های تجارت بین‌الملل و سرمایه‌گذاری است. او به‌ویژه مطالعاتی در مورد سطح و چگونگی پاسخ تولیدکنندگان به جهانی‌سازی و دلالت‌های این موضوع بر تجارت کل و الگوهای سرمایه‌گذاری انجام داده است. ملیتز در سال‌های 2011 و 2012 به عنوان مشاور علمی شورای تحقیقات اروپا فعالیت می‌کرد. او در طول سال‌های فعالیتش به عنوان ویراستار در ژورنال‌های متعددی مشغول به کار بوده است و از سال 2007 تا به حال به عنوان ویراستار ژورنال امریکن اکونومیک شناخته می‌شود. ملیتز در سال 2008 از طرف جامعه اقتصادسنجی به عنوان یکی از اعضای آن انتخاب شد. همچنین در سال 2004 همراه با یکی از همکارانش موفق به دریافت کمک‌هزینه تحقیقاتی بنیاد ملی علوم آمریکا شد. دلیل دریافت این جایزه نیز تحقیقات او در حوزه تجارت بین‌الملل و اقتصاد کلان پویا با بنگاه‌های ناهمگن است. از جمله مهم‌ترین تحقیقاتی که میلتز در حال حاضر در حال انجام آنهاست می‌توان به تحقیقاتش در مورد چگونگی واکنش بنگاه به رقابت تجاری اشاره کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها