شناسه خبر : 37623 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پول خون

آیا اعتراضات مجازی به اصلاحات منجر شده است؟

«اسَلکَتیویسم که در فارسی به «مبارزه زیرلحافی» ترجمه شده است، به مبارزات بیهوده‌ای گفته می‌شود که کاربران شبکه‌های اجتماعی از طریق پست و استوری گذاشتن، توئیت کردن و امثال اینها علیه حکومت‌ها انجام می‌دهند. اما آیا واقعاً این مبارزات فیس‌بوکی، توئیتری یا اینستاگرامی بیهوده هستند؟» این ورودی متنی است که بر اساس مقاله‌ای نوشته شده که در این شماره پرونده تحقیق تجارت‌فردا منتشر می‌شود و به این پرسش پاسخ می‌دهد که «آیا اعتراضات فیس‌بوکی به تغییرات سیاسی و اصلاحات منجر شده است؟» لئوپولدو فرگوسن و کارلوس مولینا در مقاله‌ای که با عنوان «فیسبوک باعث اعتراضات می‌شود» در سال 2021 در نشریه LACEA به چاپ رساندند، نشان دادند که فیس‌بوک به‌ طور مثبت، اثر معناداری روی اعتراضات شهروندان گذاشته است.

در مقاله‌ای که چهار اقتصاددان با نام‌های روچیرآگاروار از «صندوق بین‌المللی پول»، پاتریک گوله و جف اسمیت از «دانشگاه بث» انگلیس و آینا گانگولی از «دانشگاه ماساچوست آمهِرست » آمریکا در «موسسه اقتصاد نیروی کار آی‌زدای» به چاپ رسانده‌اند؛ به این پرسش پاسخ داده‌اند که تولید علمی جهان چگونه از محدودیت‌های مهاجرتی صدمه دید؟ در این متن آمده است: در حالی که استعدادها ممکن است هر کجای این کره خاکی متولد شوند، اما مکان‌های معدودی در پروراندن این استعدادها تخصص یافته‌اند. به عنوان مثال، ارسطو از شمال یونان به آتن رفت تا در کلاس‌های درس افلاطون حضور یابد و سپس عازم مقدونیه شد تا اسکندر مقدونی را تحت تعلیم خود قرار دهد. در دهه‌های اخیر آمریکا به یکی از قطب‌های جذاب برای استعدادهای خارجی تبدیل شده و نقشی پررنگ در شبکه جهانیِ دانش و فعالیت‌های علمی ایفا می‌کند اما...

مقاله بعدی این فصل نوشته کلیفورد ثیز، استاد رشته‌های اقتصاد و مالی در دانشگاه شنندوه آمریکاست که به این پرسش پاسخ می‌دهد که جنگ چگونه رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

دراین پرونده بخوانید ...