شناسه خبر : 37619 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برنده جایزه بیتس‌کلارک

بزرگ‌ترین کلاهبردار مالی تاریخ درگذشت

جدیدترین خبر اقتصادی کافه اقتصاد این شماره را به معرفی ایزایا اندروز اختصاص داده‌ایم؛ اقتصاددان 34ساله آمریکایی که به تازگی موفق به دریافت جایزه جان بیتس کلارک شده است. جایزه معتبری که به اقتصاددانان برجسته زیر 40 سال آمریکایی اعطا می‌شود. اندروز این جایزه را به خاطر توسعه ابزارهای آماری و مدل‌هایی که به محققان علم اقتصاد کمک می‌کند تا در تحقیقات خود بر موانعی که می‌توانند سبب کاهش دقت شوند پیروز شوند، دریافت کرده است.

در این شماره کافه به دستاوردهای استقلال گرجستان از شوروی پرداخته شده است. چهره غمبار تفلیس و چشم کنترل‌کننده دولت در تمام امور در دوران شوروی و فعالیت‌های غیرقانونی زیر پوست شهر و چهره کاپیتالیستی امروزه پایتخت گرجستان با فروشگاه‌هایی از برندهای مشهور، ماشین‌های شاسی‌بلند، پاساژهای مدرن، بانک‌ها، بیمه‌ها و هتل‌های مجلل ترسیم شده است. روایت رشد اقتصادی خیره‌کننده گرجستان و فرازونشیب‌هایی را که در طول این مسیر پیموده تا امروز یکی از بهترین کشورها برای انجام کسب‌وکار (رتبه 7 در سال 2020) باشد و مشکلاتی که هنوز این کشور با آن روبه‌رو است بخوانید.

چندی پیش برنارد میداف بزرگ‌ترین کلاهبردار مالی تاریخ و رئیس پیشین نزدک در حالی که تنها 12 سال از دوران محکومیت 150ساله خود را در زندان سپری کرده بود، درگذشت. میداف یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های پانزی را در دنیا طراحی کرد و موفق شد میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران برای شرکت خود جذب کند. اما پانزی کیست و بازی پانزی چیست؟ با پانزی و حقه پانزی که یکی از روش‌های غیرقانونی ثروت‌اندوزی به شمار می‌رود در این شماره کافه آشنا شوید.

دراین پرونده بخوانید ...