شناسه خبر : 37057 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت توسعه کشوری که یک قاره است

چرا تنفر از شغل افراد را بیمار می‌کند؟

اقتصاددان منتخب معرفی‌شده در کافه اقتصاد این شماره جرج استیگلر اقتصاددان آمریکایی و هم‌دوره میلتون فریدمن است. تحقیقات عمده استیگلر بر ساماندهی صنعتی متمرکز است، که به مطالعه عملکرد بازار و ساختار صنایع می‌پردازد. اما دریافت جایزه نوبل استیگلر به مطالعاتش در مورد اقتصاد اطلاعات برمی‌گردد. او گفت، تنها زمانی در یک بازار، یک قیمت یکسان وجود خواهد داشت که هزینه دستیابی به اطلاعاتی که از سوی خریداران و فروشندگان در مورد قیمت‌ها ارائه می‌شود، صفر باشد. چرا تنفر از شغل به سلامتی ما آسیب می‌رساند؟ در یکی دیگر از مطالب این شماره به تحقیقی اشاره شده که رابطه نارضایتی شغلی و سلامت جسمی و روحی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در مقاله این شماره در کافه اقتصاد همچنین به بررسی دقیق مسائل مربوط به بهداشت روانی افراد بیکار و شاغلان ناراضی و مفهوم کیفیت روانی-اجتماعی و مسوولیت سلامت ذهنی جامعه پرداخته شده است.

غلامحسین ساعدی نویسنده و نمایشنامه‌نویس سرشناس دهه‌های 40 و 50 میهمان این شماره کافه اقتصاد است. آثار معروف ساعدی همچون عزاداران بیل، فیلمنامه گاو (که داریوش مهرجویی اثری سینمایی از روی آن ساخت)، آرامش در حضور دیگران و... بسیار شناخته‌شده‌اند. برشی کوتاه از زندگی و حیات سیاسی و اجتماعی این نویسنده تاثیرگذار دهه 40 در این شماره روایت شده است.

در این شماره همچنین ماجرای توسعه استرالیا از روزی که کشف شد تا جایگاه کنونی‌اش را بخوانید.

استرالیا کشوری ثروتمند، دارای اقتصاد بازار، سرانه تولید ناخالص داخلی بالا و فقر اندک است. از نظر متوسط ثروت استرالیا در سال 2018 با پیشی گرفتن از سوئیس کشوری با بالاترین میانگین ثروت معرفی شد.

دراین پرونده بخوانید ...