شناسه خبر : 36571 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نفرین مروارید

داستانی که مصیبت‌های ثروت بادآورده را روایت می‌کند

سال‌ها از ابداع گزاره «نفرین منابع» توسط ریچارد آتی، استاد اقتصاد دانشگاه لنکستر، برای توصیف وضعیت اقتصادهای فقیر و توسعه‌نیافته‌ای که منابع زیرزمینی زیادی مانند نفت دارند، می‌گذرد و همچنان به نظر می‌رسد اقتصادهای زیادی هستند که در این نفرین گرفتارند مانند ونزوئلا و البته ایران. با این همه بد نیست اگر بدانید سال‌ها پیش جان اشتاین‌بک، نویسنده نوبل‌برده آمریکایی، در رمانی با عنوان مروارید سیاه، داستانی روایت می‌کند که مضمونش نفرین منابع است، داستان خانواده فقیری که مرواریدی بزرگ صید می‌کند اما نه‌تنها از آن سودی نمی‌برد که گرفتار مصیبت دوچندان می‌شود، داستانی که می‌توانید بیشتر در مورد آن در کافه اقتصاد این هفته بخوانید.

کافه اقتصاد این شماره البته مطالب خواندنی دیگری هم دارد، از جمله روایت زندگی آلن کروگر، اقتصاددان برجسته آمریکایی که زمانی رئیس مشاوران اقتصادی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بود اما چندی قبل خودکشی کرد. از کارهای ماندنی و آموزنده آلن کروگر می‌توان به تالیف کتاب «کنکاش‌هایی در علم اقتصاد» اشاره کرد که یک کتاب آموزش علم اقتصاد برای دانش‌آموزان دوران متوسطه است و آنها را با مفاهیم کاربردی علم اقتصاد آشنا می‌کند. این کتاب و مزایای آموزش علم اقتصاد در دوران مدرسه در پرونده‌ای در شماره 246 تجارت فردا در آبان 1396 به تفصیل معرفی شد.

ماه دسامبر ماه تولد چهره‌های درخشانی در علم اقتصاد است. از لئون والراس گرفته تا گری بکر، گونار میردال، رونالد کوز، ادوارد پرسکات و فین کیدلند که هر کدام توانستند علم اقتصاد را چند پله جلو ببرند و می‌توانید در صفحات نخست کافه اقتصاد این شماره با چهار چهره مهم از این اقتصاددانان آشنا شوید.

دراین پرونده بخوانید ...