شناسه خبر : 36065 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناجی آزادیخواهی کلاسیک

اقتصاددانی که به دنبال ایجاد ایده‌آل‌های شورانگیز بود

جیمز بوکانان (یا اگر دوست دارید بگویید جیمز بیوکنن) از آن دست اقتصاددانانی است که هم وجهه آکادمیک قابل قبولی دارد و هم چهره‌ای روشنفکرانه. او در کار ساخت و پرداخت نظریات آزادیخواهانه چهره‌ای کم‌نظیر است. جوان سوسیالیستی که وارد دانشگاه شیکاگو شد و پس از اتمام تحصیل، دهه‌ها برای ترویج دیدگاه‌های مخالف دولت بزرگ تلاش کرد. از خدمت در ارتش و با دیدگاه‌های سوسیالیستی قوی به دانشگاه شیکاگو رفت، در حالی که نمی‌دانست منش این دانشگاه در اقتصاد بر حمایت تمام‌قد از بازار آزاد استوار است. او تحت تعلیم و تربیت فرانک نایت، به یک مدافع تمام‌عیار نظم بازار بدل شد.

او نظریه انتخاب عمومی را توسعه داد و برایش نوبل اقتصاد گرفت، یک اثرگذاری درخشان و موثر. اما غیر از آن هم نوشته‌ها و مقالاتی خواندنی دارد. مانند «نجات روح لیبرالیسم کلاسیک» که در آن به ضرورت وجود یک آرمان شورانگیز پرداخت، چیزی که مردم احتیاج دارند برای به دست آوردنش تا پای جان تلاش کنند. بوکانان در دوران تیره‌روزی لیبرالیسم و فراگیری دولت بزرگ مجاهدت کرد تا نه ‌فقط برای لیبرال‌های اهل فن که جذابیتی عمومی برای لیبرالیسم کلاسیک ایجاد کند.

بوکانان سال‌ها در دانشگاه جرج میسون تدریس کرد، جایی که لیبرتارین‌ها چون پروانه به دورش می‌چرخیدند. چون او را چراغ راه خود در حرکت سریع‌تر به سمت آزادی و رهایی می‌دانستند.

دراین پرونده بخوانید ...