شناسه خبر : 20748 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به خاطر آثار بوکانان دنیا جای بهتری شده است

روحت شاد پروفسور

خبر درگذشت پروفسور جیمز بوکانان را شنیدم؛ اقتصاددان برنده نوبل و استاد پیشین من در ۹۳سالگی درگذشت. چیزهای زیادی می‌توان در مورد او گفت. حداقل اینکه او حتی در سال‌های پس از ۹۰‌سالگی هم یک روشنفکر فعال و گیرا بود.

استیون هورویتزاقتصاددان و از شاگردان جیمز بوکانان
خلاصه بگویم او چهره علم اقتصاد و سیاست را تغییر داد و بیش از هر کس دیگری در نیمه دوم قرن بیستم برای پیشبرد آزادی تلاش کرد. لیبرتارین‌های جوان، دانشجویان اقتصاد و همه کسانی که احتمالاً آثار او را مطالعه کرده‌اند باید بیشتر و بیشتر از او بخوانند. امروز هر کسی که بخواهد مسوولانه در مورد علم سیاست سخن بگوید نمی‌تواند نظریه انتخاب عمومی او را نادیده بگیرد. هیچ کس نباید با استفاده از سخنان او در مورد شکست بازار بگوید مگر اینکه پیش از آن عمیقاً آثار او در باب شکست دولت را درک کرده باشد؛ و همه افرادی که در تکاپو هستند تا در مورد قانون اساسی صحبت کنند بهتر است ابتدا در مورد اقتصاد سیاسی قانون اساسی بوکانان بخوانند و آن را بفهمند. علاوه بر همه اینها جیمز بوکانان یک الگوی کامل از استادان مکتب قدیم بود: بسیار مطالعه می‌کرد و در موقع مناسب نسبت به چرخش اقتصاد به نظم مهندسی‌شده شکاک بود. او یک انسانگرا و لیبرال در حد اعلی و غایت کلمه بود؛ و بهتر از همه اینها: او مطلقاً تحت تاثیر مدارک فانتزی دانشگاهی نبود. رفتارش این‌گونه بود که او را یکی از عادی‌ترین مردمان نشان می‌داد اما به تمام بزرگانی که به اصطلاح مدارک بیشتری از او داشتند نشان داد که اهل زانو زدن در برابرشان نیست.
این را در تمام دوره در دانشگاه جرج میسون نشان داد. بسیار خوشحالم که آثار او را خوانده‌ام و در کلاس درسش نشسته‌ام و دوران حرفه‌ای طولانی و موفق زندگی او را درک کرده‌ام. روحت آرام پروفسور بوکانان. به خاطر آثار شماست اگر دنیا جای بهتری شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها