شناسه خبر : 17051 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جان نش با دنیای نظریه بازی وداع کرد

آخر بازی

سفر به اسلو برای جان نش کبیر سفری ابدی شد.

سفر به اسلو برای جان نش کبیر سفری ابدی شد. ریاضیدان 86‌ساله آمریکایی که به همراه لوئیس نیرنبرگ دیگر ریاضیدان آمریکایی (کانادایی‌تبار) به عنوان برنده دریافت جایزه آبل (Abel) معرفی شده بود، به نروژ رفت تا جایزه خود را از دستان پادشاه نروژ دریافت، در اسلو و برگن سخنرانی کند و به نیوجرسی برگردد. با این همه این سفر برای او چندان خوش‌یمن نبود. حالا احتمالاً بخشی از سهم جان نش از جایزه 770 هزار دلاری آبل، که البته با توجه به اشتراکی بودنش نیمی از آن به نش رسیده بود، باید صرف مخارج مراسم تدفین او و همسرش آلیشیا شود.
مبدع مفهوم تعادل نش که به همراه همسرش به نروژ سفر کرده بود با یک تاکسی از فرودگاه به سمت خانه‌اش در نیوجرسی حرکت کرد. اما هرگز به خانه‌اش نرسید. تاکسی فورد ویکتوریای زردرنگ پس از آنکه از کنترل راننده خارج شد، ابتدا به گاردریل‌های کنار بزرگراه برخورد کرد و بعد در وسط بزرگراه به یک خودرو کرایسلر کنکورد برخورد کرد. جان 86‌ساله و آلیشیا 82‌ساله که هر دو در صندلی عقب نشسته بودند و بنا بر گزارش اولیه پلیس احتمالاً کمربند ایمنی هم نبسته بودند از خودرو به بیرون پرت شدند و به گزارش پلیس نیوجرسی در دم جان باختند.
جان فوربس نش که در سال 1994 در کنار جان هارسانی و رینهارد سلتن برنده نوبل اقتصاد شده بود، حداقل یک یادگاری ابدی برای علم در جهان باقی گذاشت. تعادل نش بزرگ‌ترین میراث این نابغه برای همه آنهایی است که در حوزه نظریه بازی کار و تحقیق می‌کنند. مفهومی که او در 30سالگی و در تز دکترایش آن را ارائه کرد و بعد از آن درگیر اسکیزوفرنی شد و سال‌های زیادی را برای کنترل روی بیماری‌اش صرف کرد. نش با ارائه مفهوم تعادل نش تحول بزرگی در علم اقتصاد و به طور ویژه حوزه نظریه بازی ایجاد کرد. او اگرچه به دلیل بیماری سال‌های زیادی نتوانست به طور جدی درگیر علم باشد اما بازیگری نابغه در بازی علم بود و توانست نامش را برای همیشه ماندگار کند. جان نش آخر بازی برنده بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها