شناسه خبر : 12428 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاددانان فعال در زمینه تاریخ اقتصادی

اقتصاددانان فعال در زمینه تاریخ اقتصادی‌/ ترجمه: مونا مشهدی‌رجبی
نایال فرگوسن
تاریخدان حامی جنگ آمریکا و عراق
نایال کمپبل داگلاس فرگوسن، تاریخدان بریتانیایی، روز 18 آوریل سال 1964 میلادی در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. پدرش پزشک و مادرش دبیر فیزیک بود. فرگوسن که میان انتخاب تحصیل در یکی از دو رشته انگلیسی یا تاریخ مردد مانده بود، مطالعه کتاب «جنگ و صلح» را عامل انگیزاننده خود برای مطالعه تاریخ می‌داند. او در سال 1982 میلادی طرفدار مارگارت تاچر شد. فرگوسن نخستین مدرک دانشگاهی‌اش را در سال 1985 میلادی و در رشته تاریخ دریافت کرد و یک سال بعد نیز موفق شد دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه آکسفورد به پایان برساند. در نهایت با دفاع از پایان‌نامه‌ای تحت عنوان «تجارت و سیاست در دوره تورم آلمان: هامبورگ سال‌های 1924-1914» در سال 1989 میلادی موفق به اتمام دوره دکترا در مگدالن کالج دانشگاه آکسفورد شد. نایال فرگوسن که هم‌اکنون استاد تمام رشته تاریخ در دانشگاه هاروارد، عضو پژوهشگر جیزز کالج دانشگاه آکسفورد و همچنین عضو ارشد موسسه هوور دانشگاه استنفورد است، در زمینه‌های تاریخ بین‌الملل، تاریخ اقتصادی - به ویژه بخش‌های مربوط به ابرتورم و بازارهای اوراق قرضه - و همچنین امپریالیسم آمریکا و انگلیس تخصص دارد. او به خاطر دیدگاه‌های تحریک‌کننده و خلاف عرف خود شهرت دارد. در سال 2004 میلادی، مجله تایم از نایال به عنوان یکی از 100 شخصیت تاثیرگذار در جهان نام برد. او همچنین از سال 2011 میلادی، از اعضای تحریریه شبکه تلویزیونی بلومبرگ به حساب می‌آید و در نیوزویک نیز به عنوان ستون‌نویس مشغول به فعالیت است. فرگوسن در سال 2008 میلادی و در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مشاور جان مک‌کین و در سال 2012 نیز حامی میت رامنی بود. او همچنین به عنوان منتقد جدی اوباما به حساب می‌آید. نایال فرگوسن حامی جنگ آمریکا و عراق بود و نه لزوماً مخالف جنگ‌هایی که در آینده در جهان می‌توانست رخ بدهد. از جمله کتاب‌های فرگوسن می‌توان به «پیوند پول نقد» در سال 2001، «هیولا و امپراتور» در سال 2006، «صعود پول» در سال 2008 و «تمدن» در سال 2011 میلادی اشاره کرد.


رابرت فوگل
مهاجری که گوی سبقت را در علم ربود
رابرت فوگل در روز اول ژوئیه سال 1926 میلادی در آمریکا متولد شد. او که یکی از تاریخ‌نگاران حوزه اقتصادی به حساب می‌آید و در سال 1993 میلادی نیز موفق به دریافت نوبل اقتصاد شده است، هم‌اکنون 86 سال دارد و در نیویورک زندگی می‌کند. او به دلیل پیشگامی در حوزه تاریخ اقتصادی جدید - که به معنای استفاده از روش‌های عددی در تاریخ است - شناخته شده است.
فوگل فرزند یک مهاجر روسی بود که در سال 1944 میلادی از مدرسه «استادی وسنات» فارغ‌التحصیل شد. او برای ادامه تحصیل دانشگاه کورنل را برگزید و موفق شد مدرک کارشناسی ارشد رشته تاریخ را دریافت کند. این در حالی است که مدرک لیسانس او از این دانشگاه، در رشته اقتصاد بود. فوگل بعد از فارغ‌التحصیلی، چندین سال وارد بازار کار شد ولی به سرعت متوجه شد علاقه‌مند به ادامه تحصیل است و به همین دلیل به دانشگاه جان هاپکینز رفت و یک مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد و مدرک دکترای اقتصاد را از این دانشگاه دریافت کرد و در همین دانشگاه به تدریس مشغول شد. اما در سال 1960 میلادی به دانشگاه روچستر رفت و به مدت 15 سال در این دانشگاه به تدریس مشغول بود. ولی در همین سال‌ها تدریس در دانشگاه شیکاگو و کمبریج را هم در پرونده کاری خود قرار داده است. در سال 1975 میلادی و به عنوان استاد میهمان، در دانشگاه هاروارد به کار مشغول شد و تا دوره بازنشستگی در همین دانشگاه بود. او در سال‌های کاری‌اش مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی تالیف کرده است که از جمله آنها می‌توان به «جاده‌های رشد اقتصادی آمریکا: مقاله‌هایی در زمینه تاریخ اقتصاد‌سنجی» تالیف‌شده در سال 1964 میلادی، «نظریه و فیزیولوژی رشد اقتصادی و جمعیت: مطالعه روندهای بلندمدت و ایجاد سیاست‌های اقتصادی» تالیف‌شده در سال 1994 میلادی و «تغییر بدنه: سلامت، تغذیه، توسعه انسانی در جهان غرب از سال 1700 میلادی تا‌کنون» تالیف‌شده در سال 2011 میلادی اشاره کرد. او یکی از فعال‌ترین و اثرگذارترین اقتصاددانان تاریخ است. رابرت فوگل در سال 1949 میلادی ازدواج کرد و هم‌اکنون دو فرزند دارد.


رابرت اسکیدلسکی
نگارنده زندگینامه جان مینارد کینز
رابرت اسکیدلسکی، روز 25 آوریل سال 1939 میلادی در چین متولد شد. او که یکی از تاریخ‌نگاران اقتصادی است و هم‌اکنون تبعه کشور انگلستان است، تبار روسی دارد و نویسنده کتاب سه‌جلدی با نام بیوگرافی جان مینارد کینز است که برنده برترین تاریخ‌نگاری اقتصادی در کشور انگلستان شده است. اسکیدلسکی تحصیل در زمینه تاریخ را از کالج عیسی دانشگاه آکسفورد آغاز کرد و هم‌اکنون استاد رشته اقتصاد سیاسی در دانشگاه وارویک کشور انگلستان است. پدر و مادر او که از مهاجران روسی به انگلستان بودند یک تجارت خانوادگی راه‌اندازی کرده بودند و سنگ‌های معدنی را از چین و ژاپن به انگلستان وارد می‌کردند. به همین دلیل قبل از تولد رابرت، خانواده او برای حدود یک سال در چین ساکن بودند. اما تحصیل او در سال 1953 میلادی از کالج رایتون آغاز شد. او تا سال 1958 میلادی در این کالج بود و موفق شد مدرک کارشناسی خود در زمینه تاریخ را دریافت کند. از سال 1961 میلادی تا انتهای سال 1967 میلادی او دانشجوی پژوهشگر و دانشجوی برجسته این دانشگاه بود و مطالعاتش را در دانشگاه آکسفورد هم ادامه داد. اسکیدلسکی موفق شد در سال 1967 میلادی اولین کتابش به نام «سیاستمداران و سقوط» را تالیف کند و در این کتاب تلاش شد تا راه‌هایی که سیاستگذاران و سیاستمداران انگلیسی برای مقابله با رکود بزرگ اقتصادی دهه 1930 میلادی در پیش گرفته بودند، به دقت بررسی شود و نتایج سیاست‌ها هم ارزیابی شود. او طی دو سال فرصت مطالعاتی در آکادمی انگلستان، کار روی بیوگرافی اوسوالد موسلی را آغاز کرد و در سال 1975 میلادی آن را منتشر کرد. او در سال 1970 میلادی استادیار رشته تاریخ در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی در دانشگاه جان هاپکینز شد و تا سال 1976 میلادی در همین دانشگاه به تدریس مشغول شد تا اینکه به مدت دو سال به تدریس در زمینه تاریخ و فلسفه و مطالعات اروپا در دانشگاه پلی‌تکنیک شمال لندن پرداخت و در سال 1978 میلادی رسماً به عنوان استاد دانشگاه وارویک انتخاب شد و به تدریس در آن پرداخت. او کتاب‌های زیادی تالیف کرده است. آخرین کتاب او «چقدر کافی است؟ پول و زندگی خوب» نام دارد که در سال 2012 میلادی چاپ شده است.


مرتون میلر
حقوقدانی که اقتصاد را برگزید
مرتون میلر روز 16 می سال 1923 میلادی در آمریکا متولد شد. او که یکی از اقتصاددانان برجسته دنیا در حوزه اقتصاد کلان است، در سال 1990 میلادی موفق شد جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کند. وی نظریه‌های مختلفی در زمینه نوسانات بازار، ابزارهای مالی و دیدگاه‌های کلاسیکی جدید ارائه داده است که تمامی آنها در حوزه‌های مختلف اقتصادی تاثیرات زیادی بر جای گذاشته‌اند.
او تنها فرزند خانواده‌ای تحصیلکرده بود. پدرش یک حقوقدان زبده آمریکایی بود که تحصیلاتش را در هاروارد به اتمام رسانیده بود و مرتون هم راه پدر را ادامه داد و در سال 1940 میلادی به عنوان دانشجوی رشته حقوق وارد هاروارد شد. اما همیشه به اقتصاد و نظریه‌های اقتصادی و کارکرد اصول اقتصادی در حوزه‌های مختلف علاقه‌مند بود و همین مساله سبب شد تا در کلاس‌های رابرت سولو اقتصاددان برجسته آمریکایی شرکت کند و اطلاعاتش را در این زمینه توسعه دهد. در طول سال‌های جنگ او به عنوان اقتصاددان در بخش مطالعات مالیاتی وزارت خزانه‌داری آمریکا کار کرد و همین تجربه کاری او را به ادامه تحصیل در زمینه اقتصاد ترغیب کرد. بالاخره مرتون در سال 1949 میلادی اقدام به ادامه تحصیل در زمینه اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز کرد و در سال 1952 میلادی موفق شد مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد دریافت کند و از آن پس تدریس و مطالعه را به عنوان شغل اصلی خود برگزید و همین مساله سبب شد تا با شمار زیادی از برندگان نوبل اقتصاد و دانشمندان اقتصادی همکاری کند. میلر یکی از اقتصاددانان اثرگذار دنیاست که در طول سال‌های حیاتش مقالات زیادی را تالیف کرده است.
او دو بار ازدواج کرد. حاصل ازدواج اول او سه فرزند دختر بود ولی با مرگ همسر اول، دوباره ازدواج کرد و این ازدواج تا انتهای عمر مرتون ادامه یافت. مرتون میلر در روز دوم ژوئن سال 2000 میلادی چشم از جهان فروبست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها