شناسه خبر : 10411 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پروند‌ه‌ای درباره زندگی، اندیشه و رهیافت‌های علمی کنثراگوف متخصص مالیه بین‌الملل

شطرنج باز

کنثراگوف، اقتصاددان مطرح آمریکایی و استاد برجسته اقتصاد دانشگاه هاروارد، روز ۲۲ مارس سال ۱۹۵۳ میلادی در ایالات متحده آمریکا متولد شد. این استاد اقتصاد که تاکنون کمتر در موردش سخن گفته شده، دهمین اقتصاددان جهان بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت IDEAS است. کنثراگوف، در یک خانواده تحصیلکرده آمریکایی و در شهر نیویورک متولد شد.

شطرنج باز
مونا مشهدی‌رجبی
کنث راگوف، اقتصاددان مطرح آمریکایی و استاد برجسته اقتصاد دانشگاه هاروارد، روز 22 مارس سال 1953 میلادی در ایالات متحده آمریکا متولد شد. این استاد اقتصاد که تاکنون کمتر در موردش سخن گفته شده، دهمین اقتصاددان جهان بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت IDEAS است. کنث راگوف، در یک خانواده تحصیلکرده آمریکایی و در شهر نیویورک متولد شد. پدرش استاد رشته رادیولوژی در دانشگاه روچستر بود. مادر او نیز کتابدار حوزه علوم اجتماعی در دانشگاه روچستر بود و در سال‌های پایانی کارش به عنوان رئیس کتابخانه‌های این دانشگاه انتخاب شد. او فرزند دوم یک خانواده چهار‌نفره بود و برادر بزرگش، هال، هم در حوزه کتابداری فعالیت می‌کند. کنث علاقه زیادی به علم اقتصاد داشت و همین علاقه سبب شد در سال 1975 میلادی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ییل دریافت کند و برای ادامه تحصیل به موسسه تکنولوژی ماساچوست برود و در سال 1980 میلادی موفق به اخذ مدرک دکترای رشته اقتصاد شود.
این اقتصاددان آمریکایی که حوزه اصلی مطالعاتی و کاری‌اش اقتصاد مالی است و بسیار تحت تاثیر نظریات جیمز توبین - ‌استاد وی در دوره تحصیلش در دانشگاه ییل- و استنلی فیشر و جری هاسمن قرار گرفته، بعد از اتمام تحصیلاتش در مقطع دکترا، به عنوان اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول مشغول به کار شد و به دنبال آن عضو هیات رئیسه فدرال‌رزرو آمریکا شد تا در مورد تصمیم‌گیری‌های کلان پولی و مالی تاثیرگذار باشد. او مدتی را هم به عنوان استاد امور بین‌الملل در دانشگاه پرینستون سپری کرد تا اینکه در سال 2002 میلادی اختلاف دیدگاه‌های اقتصادی‌اش با جوزف استیگلیتز، نامش را به رسانه‌ها کشانید. استیگلیتز که در سال 2001 میلادی برنده نوبل اقتصاد شده و اقتصاددان سابق بانک جهانی بود، در کتابی با عنوان «جهانی‌سازی و ابعاد آن»، به سیاست‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرده بود ولی راگوف در نامه‌ای سرگشاده به این انتقادها پاسخ داد و همین مساله سبب شد دیدگاه‌های این دو اقتصاددان آمریکایی در رسانه‌های آمریکا معرفی شود. اما بیشترین توجه رسانه‌ها به کنث راگوف در سال 2013 میلادی بود. او به همراه اقتصاددان آمریکایی دیگری به نام کارمن راینهارت، کتابی با عنوان «این بار فرق دارد» (This Time Is Different) تالیف کردند و خلاصه‌ای از نتایج مهم این کتاب را هم در مقاله‌ای علمی منتشر کردند. در این کتاب به مطالعه رشد اقتصادی در زمانی که بدهی‌های اقتصادی در یک کشور افزایش می‌یابد، پرداخته شد و با استفاده از روابط ریاضی پیچیده اثبات شد افزایش بدهی‌های دولتی باعث ایجاد رکود اقتصادی می‌شود و از رشد اقتصادی جلوگیری می‌کند. ولی بازنگری‌های انجام‌شده توسط اقتصاددانان دیگر بر روی این کتاب نشان داد اشکالات محاسباتی‌ای در آن وجود دارد و نتیجه حاصل‌شده از این مطالعه قابل استناد نیست. هرندون و اَش و پولین سه دانشجوی دکترای اقتصاد، در تحلیل این مقاله و کتاب نوشتند: «خطاهای بزرگ، حذف انتخابی داده‌های موجود و وزن‌دهی نامناسب به داده‌های آماری باعث شد خطاهای جدی و بزرگی در این برآورد ریاضی ایجاد شود که زمینه را برای تشخیص نادرست رابطه رشد اقتصادی و میزان بدهی‌های دولتی در 20 کشور صنعتی دنیا فراهم کرد. برآوردهای جدید نشان داد کشورهای توسعه‌یافته‌ای که با حجم بالای بدهی‌های دولتی مواجه هستند در سال‌های مورد مطالعه با نرخ 2/2 درصد رشد کرده‌اند در حالی که راگوف و راینهارت این رشد را برابر با منفی 1/0 درصد برآورد کرده بودند.»
اما این دو اقتصاددان (راگوف و راینهارت) در مقاله‌ای دیگر اقدام به برطرف کردن ایرادات ریاضی وارد‌شده به مدل خود کردند ولی با وجود تغییراتی در اعداد محاسباتی نتیجه مشابهی به دست آوردند. آنها به این نتیجه رسیدند که رشد بدهی‌های دولتی زمینه‌ساز کاهش نرخ رشد اقتصادی و رکود می‌شود و این بار مشکلات سیاسی ناشی از این مساله را هم به عنوان باری روی مدل بیان کردند. به دست آمدن نتیجه مشابه باعث شد بحث‌های ایجاد‌شده پیرامون نتیجه این مطالعه ادامه داشته باشد. راگوف یکی از اعضای برجسته آکادمی ملی علوم آمریکاست و از اعضای اثرگذار در آکادمی هنرها و علوم ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. او عضو شورای روابط خارجی آمریکاست. او در سال 2011 میلادی موفق به دریافت جایزه مرکز مطالعات مالی و اقتصادی بانک مرکزی آلمان شد که از مهم‌ترین جوایز اقتصادی اروپا محسوب می‌شود. مطالعات گسترده او در حوزه اقتصاد مالی سبب شده است تا از راگوف برای سخنرانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و مالی در بانک‌های مرکزی، مراکز مطالعاتی و در حضور وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای مختلف دعوت شود. دیدگاه‌های او که ریشه بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر را جست‌وجو می‌کند و در پی یافتن دلیل این بحران‌ها و پیش‌بینی مدت زمان لازم برای برطرف شدن این بحران‌هاست، سبب شده است گزارش‌های بین‌المللی با ساختار تازه‌ای تهیه و ارائه شود. تاثیر سخنرانی‌های او روی موسسات تصمیم‌گیری مالی و اقتصادی و گروه‌های فعال در حوزه انرژی سبب شده نام او هر روز بیشتر از قبل در رسانه‌ها و در میان صاحبان علم بیان شود. راگوف در شطرنج نیز تبحر زیادی دارد و توانسته است در مراحل مختلف مسابقات جهانی شطرنج رتبه‌های قابل قبولی به دست آورد.

تالیفات راگوف

کنث راگوف علاوه بر مقالات علمی متعدد کتاب‌های زیادی هم تالیف کرده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «آشنایی با اقتصاد بین‌الملل» اشاره کرد که در سال 1995 میلادی و با همکاری جین گراسمن تالیف کرده است. کتاب دیگر او «بنیان‌های اقتصاد کلان بین‌الملل» نام دارد که در سال 1996 میلادی توسط انتشارات دانشگاه کمبریج چاپ شد. در تالیف این کتاب ماریس آبسفلد هم همکاری داشته است. او در سال 2001 میلادی در تالیف گزارش سالانه اقتصاد کلان هیات مطالعات اقتصاد ملی آمریکا مشارکت داشت. این گزارش که در کتابی توسط انتشارات دانشگاه کمبریج چاپ شده است یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مالی و اقتصادی در آمریکاست که توسط تمامی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی به عنوان گزارش مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین کتاب تالیف‌شده توسط او هم «این بار فرق دارد: هشت قرن بازی مالی در دنیا» نام دارد که در سال 2009 میلادی توسط انتشارات دانشگاه پرینستون چاپ شد. در تالیف این کتاب بحث‌برانگیز کارمن راینهارت هم با او همکاری داشته است. در مطالعه این کتاب داده‌هایی از 66 کشور دنیا طی 800 سال مورد استفاده قرار گرفته است؛ و در سال انتشار آن، این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین‌های آمریکا قرار گرفت. او مقالات مختلفی هم تالیف کرده ولی آخرین مقالات نوشته‌شده توسط راگوف را می‌توان «یک‌دهه بدهی» و «از فروپاشی مالی تا بحران بدهی دولتی» دانست که هر دو با همکاری کارمن راینهارت تالیف شده است. این مقالات از تاثیرگذارترین مقالات تالیف‌شده در سال‌های اخیر هستند و با وجود انتقادهایی که از روش‌های محاسباتی آنها شده است ولی هنوز هم در بسیاری از مطالعات از آنها به عنوان مقالات مرجع و قابل تامل یاد می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها