شناسه خبر : 9991 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منتقدان دستپاچه بازار ارز چه می‌گویند؟

قیمت دلار طی هفته گذشته بالاخره مرز روانی ۳۲۰۰ تومانی خود را بارها شکست و روز چهارشنبه به ۳۳۳۰ تومان رسید که بالاترین قیمت دلار در پنج ماه گذشته محسوب می‌شود.

حمزه بهادیوند‌چگینی
قیمت دلار طی هفته گذشته بالاخره مرز روانی 3200 تومانی خود را بارها شکست و روز چهارشنبه به 3330 تومان رسید که بالاترین قیمت دلار در پنج ماه گذشته محسوب می‌شود. هرچند در این نرخ ثابت نماند و تعدیل شد. در این بین برخی منتقدان با طرح این موضوع که دلار در اختیار دولت نیست و روحانی قادر به کنترل بازار ارز نیست سعی در زیر سوال بردن شرایط مساعد اقتصادی بازار دارند. این دسته معتقدند اگر روند کاهشی بازار ارز در مدت اخیر نشانه خوش‌بینی بازار ارز بود، روندهای اخیر این بازار نشان‌دهنده ریسک‌های پیش روی بازار و رفع خوش‌بینی‌هاست.
این افراد معتقدند دلالان به بازار برگشته‌اند و این بازگشت نشان‌دهنده آن است که دولت در بخش واقعی اقتصاد رویکردی ندارد و به همین دلیل برنامه‌های گذشته دولت با شکست مواجه است.
دکتر تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است اولاً ملاک توفیق یا شکست‌های دولتی بازار ارز نیست، چرا که بازار ارز مبانی خاص خود را دارد که مستقیماً به تجارت خارجی کشور و برنامه‌های بانک مرکزی مرتبط است. ثانیاً دولت و بانک مرکزی در این مدت هیچ اقدام خاصی در بازار ارز نکرده که بگوییم اقدامات دولت با شکست مواجه شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: دولت‌های نهم و دهم از انواع دخالت‌ها در بازار استفاده کرده‌اند و این مساله در نهایت نتوانست بازار را به تعادل برساند و رشد 135درصدی قیمت در یک سال رقم خورد، در حالی که دولت جدید بازار را بدون هرگونه دخالتی تنظیم کرده و این به معنای موفقیت کامل سیاست‌های ارزی دولت است.
وی افزود بازار دلار در مدت دو ماه گذشته با 10 درصد رشد روبه‌رو شده و این رقم زیادی نیست، این به آن معناست که فعالان اقتصادی بازار را کنترل می‌کنند نه دلالان. این تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید کشور با مشکل ارزی مواجه نیست و بانک مرکزی هرگاه اراده کند قادر به تزریق دلار به بازار ارز است، اما به عقیده من چنین ضرورتی وجود ندارد.
به گزارش تجارت فردا، بازار ارز در آرامش به سر می‌برد و جای نگرانی از بابت افزایش قیمت وجود ندارد به طوری که ارز موجود تکافوی تقاضا را می‌کند، با این حال فعالان بازار ارز معتقدند در صورت نیاز بانک مرکزی با تزریق دلار به بازار، قیمت را به سمت پایین سوق خواهد داد.
در این بین اما هدفمندی یارانه‌ها تنها دلیل افزایشی قیمت ارز در سال جاری است. در مدت اخیر مساله تعیین نرخ بنزین و گازوئیل و همچنین تعیین دهک‌های درآمدی برای پرداخت یارانه دو موضوعی بود که بازار ارز را نیز درگیر خود کرده بود، با این حال روشن شدن این دو مساله بازار را به تعادل بازمی‌گرداند. با این حال تحلیلگران معتقدند قیمت دلار حداکثر در سال جاری به 3500 تومان می‌رسد که البته احتمالی ضعیف محسوب می‌شود ولی قیمت 3300 تومان قوی‌ترین احتمال بازار دلار در سال 93 است.
پیش‌بینی‌ها حکایت از نرخ تورم 25درصدی در سال 93 دارند که این نرخ قابلیت آن را دارد که نرخ دلار را تا 3800 تومان برساند، با این حال دولت مطمئن است با تزریق ارز مانع از رسیدن دلار به این رقم خواهد شد.
طی هفته گذشته همچنین قیمت ارز اتاق مبادله‌ای کمی افزایش یافت که آثار این موضوع در بازار دلار بروز کرد. با این حال هنوز قیمت دلار پایین‌تر از قیمت مقرر در بودجه است و امکان افزایش قیمت از این منظر وجود دارد. کارشناسان معتقدند افزایش حدوداً 90تومانی قیمت ارز اتاق مبادلات به افزایش حدوداً 250تومانی ارز بازار آزاد منجر شده است و انتظار می‌رود افزایش این رقم به میزان 60 تومان دیگر قیمت را لااقل به 3300 تومان برساند.
آنچه از سیاست‌های دولت در ماه‌های اخیر می‌توان دریافت آن است که مسوولان قصد ندارند هیچ اقدامی بدون برنامه عملی شود. به همین دلیل برخی پیش‌بینی‌ها که منتقدان دولت از آینده نرخ دلار در بازار تا پنج هزار تومان دارند بدون شک هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.
در این میان برخی کارشناسان احتمال حرکت نقدینگی از بورس را به بازار ارز کاملاً منتفی می‌دانند و معتقدند این احتمال که نقدینگی بورس به سمت سیستم بانکی حرکت کند بالاست اما با توجه به ثبات و سکونی که در اقتصاد وجود دارد مطلقاً بعید به نظر می‌رسد نقدینگی هدفی همچون بازار ارز داشته باشد. این موضوع زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم طی هفته گذشته بازار ارز به رغم بهبود روند معاملات در بازار سرمایه مسیر افزایشی در پیش گرفت و تعدیل نشد. این بدان معناست که تحلیل‌هایی که بازارهای سرمایه و ارز را به هم متصل می‌کنند اساساً با اشکال مواجهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها