شناسه خبر : 9987 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آینده بازار طلا با چهره جدید عراق

حمله تروریستی به سطح مقاومتی

«دولتی» خودخوانده، نه فقط دولت‌های پرشماری را نگران کرده، که بازارهای مالی جهان را هم گرفتار خود کرده است.

حمیدرضا آریان‌پور

«دولتی» خودخوانده، نه فقط دولت‌های پرشماری را نگران کرده، که بازارهای مالی جهان را هم گرفتار خود کرده است. حملات «دولت اسلامی عراق و شام» که به پیشروی‌های عمده‌ای در عراق انجامیده و حتی دولت مرکزی این کشور را در هراسی کم‌سابقه قرار داده، بر بازارهای مالی نیز تاثیر گذاشته، تاثیری که بر اساس ماهیت آن بازار خاص، متفاوت بوده است. قدرت‌گیری «داعش» در خاورمیانه -و نه فقط در عراق- در بازارهایی مانند بازارهای سهام به افت شاخص‌ها رسیده و در بازارهایی مانند بازار طلا، امید کوتاه‌مدت را به معامله‌گران بازگردانده است.
طلا بهترین عملکرد را در روزهای بحرانی- اقتصادی یا سیاسی- دارد، چرا که سرمایه‌گذاران ریز و درشت برای افزایش یا دست‌کم نگهداشت سرمایه، رو به این کالای ماندگار و ارزشمند می‌آورند. پس شادی طلا از جنگ داخلی عراق شگفتی‌آور نیست! پنجشنبه دو هفته پیش، نقطه عطف تاثیر «داعش» بر بازار این فلز گرانبها بود. نوزدهم ژوئن، اخبار ژئوپولتیک عراق و اخبار اقتصادی ایالات متحده، برخلاف پیش‌بینی‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا رشد 43دلاری قیمت‌ها در یک روز ثبت شود و سطوح مقاومتی کوچک و بزرگ 1280 و 1300دلاری شکسته شود. در حالی که گمان اقتصاددانان بر این بود که نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در جهت کاهش قیمت طلا عمل خواهد کرد، کاهش پیش‌بینی رشد اقتصاد آمریکا در گزارش این نهاد، به عامل «داعش» اضافه شد و در روزهای پنجشنبه و جمعه ارقامی را ثبت کرد که نتیجه‌اش بیشترین رشد هفتگی در سه ماه پیش از آن بود.
به این ترتیب هفته پس از آن، هفته منتهی به جمعه 29 ژوئن (6 تیر) نیز با افزایش قیمت‌ها آغاز شد. اما هم‌اکنون پرسش مهم کارشناسان و فعالان بازار، درباره توانایی فلز زرد در ماندن بالای مرز روانی 1300 دلار برای هر اونس طلاست. طلا تا اواسط هفته گذشته، با وجود افت و خیز بسیار، بالاتر از این سطح روانی حرکت داشت و این در حالی است که حتی این رفتار بازار نیز به رفع ابهام موجود برای روند میان‌مدت و بلندمدت کمکی نکرده است. نمودارهای کوتاه‌مدت فنی در حال حاضر بدون تردید افزایشی هستند. تداوم تنش‌ها در اوکراین و تشدید تنش‌ها در عراق عوامل ژئوپولتیک هستند که دارندگان طلا را به افزایش قیمت‌ها امیدوار می‌کند، اما عوامل بنیادین و مساله «اثر‌گذاری بحران‌های ژئوپولتیک» می‌تواند مخالف روندهای افزایشی باشد. از سویی ادامه احیای اقتصادی آمریکا مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند افت بلندمدت طلا را باعث شود و از سوی دیگر بازار ممکن است به بحران عراق نیز مانند تنش‌های محدود اوکراین عادت کند.
اما در هر دو مورد، تبصره‌هایی وجود دارد. اول آنکه رشد اقتصادی آمریکا از سوی برخی تحلیلگران و بعضی از آمار تازه مانند میزان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماه نخست سال جاری میلادی، مورد تردید قرار گرفته و دوم آنکه بحران عراق و حتی بحران اوکراین همچنان هر آن می‌توانند با گسترده شدن درون و برون مرزهای این دو کشور، بازار را تکان دهند. بدتر آنکه حتی در مورد اقتصاد جهان نیز مواضع متناقضی از سوی نهادهای عمده اقتصاد جهان اعلام می‌شود. برخی از روند قابل قبول احیای اقتصاد می‌گویند و برخی درباره آینده آن ابراز نگرانی می‌کنند. به این ترتیب ابهام موجود در بازار جهانی طلا که در بهار 2014 بسیار به چشم آمد، همچنان پابرجاست. حتی در مورد روندهای میان‌مدت نیز توافقی وجود ندارد و خیز «داعش ساخته» هم قادر نبوده عدم قطعیت در ترسیم نمودارهای میان‌مدت و بلندمدت را رفع کند. ابهام موجود در بازار را در اینجا می‌توان دید که در حالی که بانک «سوسیته‌جنرال» فرانسه در آخرین گزارش خود هشدار داده بهبود رشد اقتصادی جهان و تقویت ارزش دلار به همراه افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، موجب افت قیمت طلا و زیان سرمایه‌گذاران این بازار خواهد شد، «سیتی‌گروپ»، در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده میانگین قیمت جهانی طلا در شش ماه دوم امسال بیش از 1300 دلار خواهد بود.
حالا در شرایطی که بدبینان به فلز زرد از افت قیمت‌ها تا زیر 1200 دلار در درازمدت می‌گویند، طلا روزهای پرالتهابی را از سر می‌گذراند. اگرچه بازار طلا بخش قابل توجهی از سودی را که هفته گذشته به دست آورده بود، حفظ کرده، اما هنوز نتوانسته سازمان‌های عمده سرمایه‌گذار در طلا را به سوی خود جذب کند. تحلیل‌های تکنیکال اکنون دو سناریو اصلی را پی می‌گیرند. نمودارهای پیش‌بینی در حالت «محدود ماندن تنش‌های اوکراین و عراق» و در حالت «تشدید تنش‌ها» به شیوه‌های متفاوتی رسم می‌شوند. با این حال نشست فدرال‌رزرو آمریکا در اواسط ماه ژوئن باعث شده حتی نمودارهای کاهشی نیز با وسواس بیشتری ترسیم شوند، چرا که کاهش سرعت احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند باعث ورود سرمایه‌های بیشتر به بازار طلا شود. .

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها