شناسه خبر : 9920 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شورش مناطق فقیرنشین در برزیل

فرودستان علیه جام جهانی

به دنبال آواره‌سازی ساکنان یک زاغه در نزدیکی استادیوم ماراکانا در شهر ریو، محل برگزاری فینال جام جهانی، درگیری‌های میان پلیس و مردم شکل گرفت. پلیس تا بن دندان مسلح طی حمله‌ای ناگهانی به یک زاغه در ریودوژانیرو فرودستانی را که در ساختمان‌های آن ساکن بودند، آواره کرد.

به دنبال آواره‌سازی ساکنان یک زاغه در نزدیکی استادیوم ماراکانا در شهر ریو، محل برگزاری فینال جام جهانی، درگیری‌های میان پلیس و مردم شکل گرفت. پلیس تا بن دندان مسلح طی حمله‌ای ناگهانی به یک زاغه در ریودوژانیرو فرودستانی را که در ساختمان‌های آن ساکن بودند، آواره کرد. طی این درگیری‌ها، نیروهای پلیس در حالی که می‌کوشیدند با زور مردم را از ساختمان‌های متروک و بی‌مصرف زاغه بیرون بکشند حداقل هفت نفر را زخمی کردند. برخی از ساکنان با پرتاب سنگ، کوکتل مولوتف و آتش زدن ساختمان‌ها و وسایل نقلیه به مقاومت در برابر نیروهای پلیس پرداختند. این گونه شورش‌ها پس از گسترش اقدامات امنیتی در شهر ریو افزایش یافتند. در چند هفته گذشته، هزاران نیروی پلیس و سرباز برای تخلیه زاغه‌ها ارسال شده‌اند؛ زاغه‌هایی که در سال‌های گذشته، همزمان با افزایش رشد چشمگیر اقتصاد برزیل، روندی رو به افزایش داشته‌اند. مقامات برزیلی مصمم‌اند تا با افزایش اقدامات امنیتی نرخ جرائم را پایین بیاورند اما انتقادات زیادی از رویکرد سختگیرانه آنان صورت گرفته است. آخرین عملیات هنگامی صورت گرفت که به دنبال درخواست صاحب یکی از ساختمان‌های متروکه بیش از 1600نیروی پلیس وارد زاغه شدند. از جرثقیل و تراکتور برای تخریب کلبه‌های چوبی اطراف ساختمان استفاده شد؛ کلبه‌هایی که برخی از آنها هنوز پر از ساکن بودند. بسیاری از ساکنان نیز نتوانستند وسایل و اموال ناچیز خود را از درون کلبه‌ها جمع کنند. صدها زاغه‌نشین خشمگین و ناامید و همسایه‌هایشان به خیابان‌ها ریختند و به نابودسازی خانه‌هایشان اعتراض کردند. درگیری‌های شدیدی رخ داد و ده‌ها جوان خشمگین به سوی پلیس سنگ و بطری پرتاب کردند. پلیس مجهز نیز با گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی واکنش نشان داد. اکثر ساکنان سریعاً پراکنده شدند، اما حدود صد معترض تا چندین ساعت از دستور پلیس مبنی بر ترک ساختمان‌ها سرپیچی کردند.
بنا بر گزارش نهایی رسانه‌ها، هفت تن از معترضان مجروح شدند. به گزارش پلیس، 22 نفر دستگیر شدند که 10 نفر از آنان ساکن زاغه نبودند اما در اعتراضات شرکت داشتند. در راستای تامین امنیت لازم برای مسابقات جام جهانی، ارتش برخی از زاغه‌های بزرگ ریودوژانیرو را کاملاً در کنترل خود گرفته است. این در حالی است که فرودستان منفعت چندانی از مواهب اقتصادی جام جهانی نخواهند برد. سربازان از اواخر ماه مارس وارد زاغه‌نشین‌ها شده‌اند و معاون اطلاعات و امنیت ریو، خوزه ماریانو بلترامه، کنترل زاغه‌ها را به ارتش سپرده است. مقامات امنیتی علت کنترل این مناطق توسط ارتش را مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر اعلام کرده‌اند. بلترامه می‌گوید: «باید قاچاقچیان را از محل بیرون کنیم. مشکل اصلی ورود به زاغه‌ها نیست، ماندن در آنجاست.» با وجود این، منتقدان بر این باورند که هراس عمده نیروهای نظامی و امنیتی، شکل‌گیری حرکت‌های اعتراضی از سوی فرودستان است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها