شناسه خبر : 9771 لینک کوتاه

هفته ای که گذشت

جمعه ۳ اسفند‌ماه / ۲۲ فوریه‌: در این روز‌ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در بحبوحه اوج‌گیری تنش‌ها با کشورهای همسایه، برای سومین روز متوالی از واحدهای نظامی این کشور دیدن کرد

سختی‌بیشتر برای مردم اروپا
جمعه 3 اسفند‌ماه / 22 فوریه‌: در این روز‌ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در بحبوحه اوج‌گیری تنش‌ها با کشورهای همسایه، برای سومین روز متوالی از واحدهای نظامی این کشور دیدن کرد. خبرگزاری مرکزی کره گزارش داد در روزهای بیستم و بیست و یکم فوریه نیز دیدارهایی مشابه صورت گرفته است.
به گزارش رویترز، دو مقام برجسته فدرال‌رزرو آمریکا،‌ در روز جمعه از برنامه بانک مرکزی برای خرید اوراق قرضه دفاع کردند. آنها بر این باورند این برنامه به بهبود مالی کشور کمک می‌کند. اریک روزنگرن و جروم پاول به افزایش بازده اقتصادی و به دنبال آن، افزایش عواید مالیاتی بر اثر این برنامه اشاره کردند. سی‌ان‌ان مانی در این روز گزارش کرد کمیسیون اروپا افول اقتصادی بیشتری را برای اتحادیه اروپا در سال 2013 پیش‌بینی می‌کند. این امر کار دولت‌ها برای اجتناب از استقراض را دشوارتر می‌کند و حاکی از سختی‌های بیشتری برای مردم بیکار اروپاست.

تحریم انتخابات مصر از سوی مخالفان

شنبه 4 اسفند‌ماه / 23 فوریه‌: بلومبرگ در این روز از تنشی دیگر میان اپوزیسیون و جریان حاکم مصر خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، محمد البرادعی، چهره شاخص اپوزیسیون مصر، از طرفداران خواست تا انتخابات پارلمانی را که قرار است در آوریل آغاز شود، تحریم کنند. پیش از این، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر،‌ از تغییر برنامه زمانی انتخابات، به خاطر همزمانی‌اش با یکی از اعیاد مذهبی قبطی‌های مصر خبر داده بود. ارزش دلار آمریکا نیز در این روز، پس از اینکه آخرین نشست فدرال‌رزرو نشان از تمایل مقامات به تغییر سرعت برنامه خرید اوراق قرضه داشت، نسبت به 16 ارز رقیب افزایش یافت و بهای یورو به پایین‌ترین حد خود در شش هفته اخیر رسید. بلومبرگ در گزارشی دیگر خبر داد چین قصد دارد برنامه فروش استقراضی را در بیست و هشتم فوریه گسترش دهد. خبرگزاری بورس شانگهای گزارش داد چین این کار را با اجازه دادن به چند کارگزاری گزینش‌شده برای استقراض سهام از نهادهای سرمایه‌گذار انجام خواهد داد.

تقویت بازارهای سهام ژاپن
یکشنبه 5 اسفند‌ماه / 24 فوریه‌: شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد هاروهیکو کورودا، یکی از حامیان سرسخت سیاست‌های پولی انبساطی را به عنوان رئیس بعدی بانک مرکزی معرفی کند. در صورت ریاست کورودا و اجرای سیاست‌های پولی انقباضی او، ین ضعیف‌تر می‌شود اما بازارهای سهام ژاپن تقویت می‌شوند. بلومبرگ در این روز از شکست جناح‌های سیاسی عراق برای توافق بر سر میزان پول پرداختی به شرکت‌های نفتی بین‌المللی که در کردستان عراق فعالیت می‌کنند، خبر داد. یکی از نمایندگان حامی جناح حاکم گفت قانونگذاران کُرد، مبلغ فوق را 6/3 میلیارد دلار تخمین زده‌اند، در حالی که اداره حسابرسی دولت مرکزی این مبلغ را 5/1 میلیارد دلار می‌داند. بلومبرگ در گزارشی دیگر از گسترش تولید در آمریکا خبر داد. به گزارش این خبرگزاری،‌ اقتصاددانان می‌گویند همراه با ثبات یافتن اقتصاد جهانی و سرمایه‌گذاری بیشتر کسب و کارها در تسهیلات و امکانات جدید، تولید در آمریکا احتمالاً برای سومین ماه در فوریه بهبود می‌یابد.

فشار بر فروشندگان ماری‌جوانای دارویی
دوشنبه 6 اسفند‌/‌25 فوریه‌: دنیس لاکهارت رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا اعلام کرد رشد اقتصادی ایالات متحده امسال می‌تواند از مرز انتظارات فراتر رود، اما بازار کار ضعیف هنوز نیاز به حمایت سیاست‌های پولی دارد. به گزارش رویترز، لاکهارت بر این باور است که نرخ رشد کنونی توان رفع ضعف در بازار کار را ندارد. سی‌ان‌ان مانی در این روز گزارشی از اثر فشارهای مالیاتی بر مبادله‌کنندگان ماری‌جوانای دارویی منتشر کرد. داروخانه‌های فروشنده ماری‌جوانا، باور دارند مالیات‌های سنگین ممکن است علیه مبادله‌کنندگان کوکائین و سایر مخدرهای سنگین موثر واقع شود، اما این قانون باعث می‌شود هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها یا فیش‌های حقوقی به عنوان هزینه‌های تجاری برای فروشندگان قانونی ماری‌جوانا به حساب نیاید. بلومبرگ در این روز خبر داد ارزش دلار کانادا برای هفتمین روز نسبت به همتای آمریکایی‌اش کاهش پیدا کرده است. این افت ارزش در حالی رخ داد که نگرانی‌ها نسبت به کاهش سرعت رشد اقتصادی کانادا در حال افزایش است.

دخانیات ژاپن به فروش می‌رسد
سه‌شنبه 7 اسفند‌ماه‌/‌26 فوریه‌: سی‌ا‌ن‌ان مانی در این روز خبر داد دولت ژاپن قصد دارد 17درصد از سهام صنعت دخانیات این کشور را به فروش برساند. دولت از فروش این سهام، حدود10میلیارد دلار عواید کسب می‌کند. صنعت دخانیات ژاپن سال‌هاست که یکی از دارایی‌های دولتی بزرگ این کشور و همین طور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیگار در جهان بوده است. سی‌ان‌ان مانی در گزارشی دیگر، به رابطه بین سهام وال‌استریت و معضلات سیاسی ایتالیا پرداخت. در این روز، با افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت ایتالیا، بازار سهام آمریکا در روز دوشنبه شاهد افزایش فروش ارزان سهام بود. اما در روز سه‌شنبه نشانه‌هایی از بهبود در بازارهای آمریکایی نمایان شد. رویترز در گزارش روز سه‌شنبه خود از اقتصاد آمریکا خبر داد که بن‌برنانکی رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، از اقدام بانک مرکزی برای خرید اوراق قرضه حمایت کرد. برنانکی همچنین از قانونگذاران خواست از کاهش شدید هزینه‌ها که قرار بود در روز جمعه تصویب شود، خودداری کنند.

تشدیدشکاف بین سیاهان و سفیدپوستان

چهارشنبه 8 اسفند‌ماه‌/‌27 فوریه‌: یک آژانس پژوهشی دولتی در چین گزارش داد که این کشور باید به سوی یک سیاست پولی منقبض‌تر حرکت کند. به گزارش بلومبرگ، این آژانس پژوهشی، که اصلی‌ترین سازمان برنامه‌ریزی اقتصادی در چین است اظهار کرد که مقامات باید پول بیشتری از نظام مالی بیرون بکشند تا بتوانند نقدینگی را کنترل کنند. بلومبرگ در گزارشی دیگر به اقتصاد آلمان پرداخت. این گزارش حاکی از آن بود که اعتماد مصرف‌کنندگان آلمانی، در ماه مارس برای دومین ماه بالاتر خواهد رفت. همزمان با بهبود چشم‌انداز اقتصادی و ثبات بازار کار، هزینه خانوارها و در نتیجه شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در آلمان افزایش خواهد یافت.
سی‌ان‌ان مانی در یکی از گزارش‌هایش به بررسی وضعیت شکاف ثروت بین سفیدپوستان و سیاهپوستان در آمریکا پرداخت. بر اساس این گزارش، شکاف ثروت بین سیاهپوستان و سفیدپوستان در‌
25 سال گذشته سه برابر شده است. سی‌ان‌ان مانی علت این امر را نابرابری در مالکیت مسکن، درآمد، آموزش و ارث می‌داند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها