شناسه خبر : 9747 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مشکلات پیش‌رو

بانک‌های ایتالیایی

هنگامی که موسسات مالی ایتالیا صندوق نجات بانکی ۳ / ۴ میلیارد‌یورویی آتلانته را به دستور دولت در سال گذشته تاسیس کردند به این خاطر بود که بتوانند فروش سهام بانکو پا پولاره(BPVi) دهمین بانک بزرگ کشور را تضمین کنند.

هنگامی که موسسات مالی ایتالیا صندوق نجات بانکی 3 /4 میلیارد‌یورویی آتلانته را به دستور دولت در سال گذشته تاسیس کردند به این خاطر بود که بتوانند فروش سهام بانکو پا پولاره (BPVi) دهمین بانک بزرگ کشور را تضمین کنند. آنها همچنین امیدوار بودند که صرف وجود آتلانته دیگر سرمایه‌گذاران را به پذیره‌نویسی تشویق کند. البته این اتفاق روی نداد. در دوم ماه می بازار بورس اعلام کرد تعداد تقاضا برای پذیره‌نویسی بسیار اندک بوده است. آتلانته (که از نام غول اساطیری نگه‌دارنده آسمان گرفته شده است) تمام سهام 5 /1 میلیارد‌یورویی را پذیره‌نویسی کرد و خود تقریباً مالک تمام این بانک شد.
دخالت آتلانته از بروز یک بحران قریب‌الوقوع پیشگیری کرد: پس از نجات نافرجام چهار بانک کوچک در ماه نوامبر که در آن سرمایه‌گذاران خرد متضرر شدند عدم جذب سرمایه جدید برای بانکو پاپولاره قابل تصور نبود. یونی‌کردیت که بزرگ‌ترین بانک ایتالیاست نیز نفس را‌حتی کشید چرا که از زیر بار تعهد پذیر‌ه‌نویسی کل سهام یک بانک آسیب‌دیده رهایی یافت. شکست بانکو پاپولاره زنگ خطری برای بانک ونتو دیگر بانک کوچک ایتالیایی است که قصد دارد در ماه ژوئن یک میلیارد یورو سرمایه خود را افزایش دهد. هرچند موضوع این بانک پیچیدگی کمتری دارد و یکی دیگر از بانک‌های قدرتمند ایتالیا پذیره‌نویسی سهام آن را به صورت سندیکایی متقبل شد. همان کاری که یونی‌کردیت نتوانست برای بانکو پاپولاره انجام دهد. مدیرعامل ونتو می‌گوید امیدوار است به کمک آتلانته نیازی پیدا نشود. بزرگ‌ترین آزمون توانمندی صندوق آتلانته برخورد آن با انبوه بدهی‌های معوق است. حجم ناخالص وام‌های معوق به 360 میلیارد یورو می‌رسد که 196 میلیارد یوروی آن مشکل ویژه دارد. بانک سرمایه‌گذاری مدیوبانک اعتقاد دارد که صندوق آتلانته حتی با کمک طرح‌های ضمانتی دولت فقط می‌تواند 21 میلیارد یورو از وام‌های معوق را جذب کند. بانک‌های دیگر این توانایی را تا حد 32 میلیارد برآورد کرده‌اند. بخشی از توانایی صندوق آتلانته به آن بستگی دارد که افزایش سرمایه در ونتو تا چه اندازه موفقیت‌آمیز باشد. اگر این صندوق مجبور به مشارکت شود آنگاه ذخایر کمتری برای خرید وام‌های معوق خواهد داشت. اصلاحات قانون ورشکستگی که به منظور تسریع در صدور اعتبارات در 29 آوریل به تصویب رسید می‌تواند اندکی مفید باشد چرا که تا حدی ارزش وام‌های معوق را بالاتر خواهد برد. سوالاتی نیز در مورد نحوه اداره صندوق آتلانته مطرح شده است: اینکه چگونه این صندوق بانک‌های تحت حمایت خود را متحول می‌کند و چگونه می‌تواند وام‌هایی را که خریداری می‌کند بازیابی کند. قرار است اداره بانکداری اروپا تابستان امسال آزمون‌های استرس بیشتری را در مورد بانک‌های تحت نظارت خود اعمال کند تا بتواند مقاومت آنها را در برابر تکانه‌های اقتصادی بسنجد. ایتالیایی‌ها امیدوارند این اقدام بار بیشتری بر دوش آتلانته قرار ندهد.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها