شناسه خبر : 9715 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معاون بین الملل وزارت نفت از آماده‌سازی زمینه بازگشت کمپانی‌های نفتی خارجی می‌گوید

فتح باب تحریم‌ها

غربی‌ها در ازای توافق ایران با اعضای گروه ۱ + ۵ مشوق‌هایی را در حوزه صنایع نفتی کشور مطرح کرده‌اند که بر اساس آنها امکان آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های آسیایی و رفع تحریم‌ها از محصولات پتروشیمی کشور فراهم می‌شود.

غربی‌ها در ازای توافق ایران با اعضای گروه 1+5 مشوق‌هایی را در حوزه صنایع نفتی کشور مطرح کرده‌اند که بر اساس آنها امکان آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های آسیایی و رفع تحریم‌ها از محصولات پتروشیمی کشور فراهم می‌شود. موضوعی که علی ماجدی معاون بین‌الملل وزارت نفت آن را فتح‌بابی برای توقف تمامی اشکال تحریمی علیه ایران می‌داند و معتقد است از این پس ما باید منتظر بازگشت مجدد کمپانی‌های بزرگ نفتی به کشورمان باشیم.
بخشی از مذاکرات اخیر ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی به آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ما در بانک‌های آسیایی اختصاص داشت که از محل فروش نفت به دست آمده است. گفته می‌شود در صورت به نتیجه نشستن این مذاکرات و حصول توافق ما شاهد رفع گام به گام تحریم‌های صنعت نفت و پتروشیمی خواهیم بود.
همین‌طور است. با این توافق ما دیگر مجبور نخواهیم بود منابع مالی حاصل از فروش نفت‌مان را در همان کشورهای خریدار هزینه کنیم و این امکان فراهم می‌شود که ایران به صورت آزاد از امکان دادوستد با کشورهای دیگر نیز برخوردار باشد. در حال حاضر به دلیل مسدودسازی پول‌های ما در برخی از بانک‌های جهان که البته کشورهای آسیایی نیز جزو آنها هستند مجبور به خرید برخی کالاهای خاص هستیم. این در حالی است که در صورت آزادسازی دارایی‌هایمان امکان نقل ‌و انتقال دارایی‌های خود و البته خرید کالاهای دیگر از کشورهای ثالث را خواهیم داشت. با این توافق ما دیگر مجبور نیستیم به سراغ کالاهای چینی یا هندی برویم یا چیزی را بخریم که اصلاً مورد نیاز ما نیست. مطمئناً با رفع همین تحریم‌های ابتدایی بخشی از مشکلات اقتصادی ایران که به جهت اعمال تحریم‌ها گریبانگیر کشور شده است نیز رفع می‌شود. با توافق جدید ایران و 1+5 ما از این امکان برخوردار می‌شویم که صنعت کشور را به حرکت بیندازیم و تکاپوی بیشتری در اقتصاد به وجود آوریم. علاوه بر این ما شاهد به وجود آمدن حس دلگرمی در طرف ایرانی نسبت به نتیجه‌گیری از حسن ‌نیت ایجادشده در مذاکرات هم خواهیم بود. در شرایط فعلی ایران مجبور است کالاهای اساسی و مورد نیاز خود مانند دارو یا حتی گندم را از کشورهایی مانند چین که دارایی‌های بلوکه‌‌شده ما در بانک‌های آن نگهداری می‌شود، تهیه کند اما در توافق اخیر ایران و 1+5 این امکان برای ما به وجود می‌آید که با درنظرگرفتن قیمت و تمامی شرایط مورد نظر کالای خود را از هر کشوری که خواستیم تهیه کنیم.

بخشی از توافقنامه جدید نیز معطوف به رفع تحریم از محصولات پتروشیمی می‌شود.
البته ما محدودیت چندانی در مورد کالاهای پتروشیمی نداریم اما با این اقدام دیگر مجبور نیستیم تمام پول‌های حاصل از فروش این محصولات را در حوزه پتروشیمی مصرف کنیم. با توافق جدید این امکان فراهم می‌شود که پول‌های حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را در اختیار بانک مرکزی قرار دهیم تا متناسب با نیاز اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. این روند کمک می‌کند تا بخشی از صادرات غیرنفتی ما که اتفاقاً به فروش محصولات پتروشیمی اختصاص دارد وارد دوران شکوفایی خود شود و منابع مالی آن نیز در اختیار دستگاه‌هایی قرار گیرد که به جهت اعمال تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

این امکان وجود دارد که گام بعدی در کاهش تحریم‌های یکجانبه ایران به آزادسازی موضوع فروش نفت اختصاص داشته باشد. یعنی اینکه ما بدون هیچ محدودیتی بتوانیم نفت‌مان را به کشورهای خریدار بفروشیم.
قطعاً این موضوع ایده‌آل وزارت نفت است. یعنی اینکه ما بتوانیم بازارهای نفتی را که به جهت اعمال تحریم‌ها بدون مشتری مانده است دوباره احیا کنیم و به راحتی نیز امکان انتقال پول‌های آن را به داخل کشور فراهم آوریم. در واقع این بهترین حالتی است که ما از توافق ایران و 1+5 به دست می‌آوریم. ما می‌خواهیم این سهمیه‌بندی که به ناحق در رابطه با اقتصاد ما اعمال شده است، متوقف شود و ما بتوانیم بازارهای گذشته خود را مجدداً بازیابیم.

اما همین حالا هم برخی از بازارهای نفتی ما توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصرف شده است. وزیر نفت هم چندی پیش در اعتراض به عملکرد کشورهایی چون عراق گفت که بغداد از فضای ایجادشده به جهت اعمال تحریم‌های ایران استفاده کرده و بازارهای سنتی ما را قبضه کرده است.
این واقعیتی انکارناپذیر است که برخی کشورها با سوءاستفاده از فضای ایجادشده بازارهای نفتی ما را تصرف کرده‌اند اما مطمئناً ما هم بیکار نخواهیم نشست و مجموعه کارشناسان و مسوولان وزارت نفت و آقای وزیر و دیگر مقامات تلاش خواهند کرد تا این بازارها را مجدداً به دست آورند. این تبحر در مجموعه وزارتخانه ما وجود دارد. واقعیت این است که برای بازگشت به وضعیت گذشته و به دست آوردن آنچه از دست داده‌ایم تلاش زیادی در راه است .

علاوه بر کشورهای همسایه چه کشورهای دیگری از تحریم نفت ایران منتفع شده‌اند.
ونزوئلا.

بنابراین بازار ایران عملاً توسط دوستان ما قبضه شده است و نمی‌توانیم به راحتی این بازارهای نفتی را مجدداً به دست آوریم و دیگر اینکه مطمئناً هزینه‌های فراوانی برای تغییر کاربری پالایشگاه‌ها و تاسیسات کشورهای خریدار نفت ایران به سمت کشورهای جدید صورت گرفته است که شاید به این راحتی‌ها نتوان از امکان تصاحب بازارهای نفتی سخن گفت.
مدت زمان زیادی از تحریم نفت ایران سپری نشده است که خریداران نفت ما بخواهند تاسیسات‌شان را با نوع سوخت خریداران جدید وفق دهند. بعد هم نفت ایران به لحاظ نوع جنس و قیمت مزیت‌هایی دارد که در صورت رفع تحریم‌ها خریداران نفت ما مجدداً به سوی ایران باز می‌گردند. بسیاری از کشورها به صورت سنتی مشتری ما هستند و قاعدتاً امکان بازگشت آنها بسیار زیاد است.

پس در این صورت وزارت نفت در حال آماده‌سازی شرایط است؟
بله، همین‌طور است. ما آماده هستیم با کمک وزارت امور خارجه زمینه حضور شرکت‌های بزرگ نفتی را فراهم کنیم. وزارت نفت در بخش بازبینی قراردادها درخواست شرکت‌هایی را که خواهان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران هستند مورد بررسی قرار می‌دهد. ما درصدد هستیم در فصل جدید قراردادها که امیدواریم با رفع تحریم‌ها همزمان باشد جایگاه واقعی خود را به دست آوریم.

آیا بر اساس پیش‌بینی وزارت نفت امکان بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی تا آوریل سال 2014 وجود دارد، یا این کمپانی‌ها همچنان منتظر چراغ سبز 1+5 می‌مانند؟
به گمانم این شرکت‌ها منتظر تعلیق یا لغو تحریم‌ها هستند و وزارت نفت نیز با درنظرگیری معادلات جدید جامعه بین‌الملل و امکان کاهش تدریجی تحریم‌ها در حال مهیاسازی شرایط هستند. ما معتقدیم توقف تحریم‌ها امر زمان‌بری نیست.

کدام حوزه‌های نفتی ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی است. ما می‌توانیم از توان کمپانی‌های بین‌المللی در حوزه پارس جنوبی برخوردار شویم یا در حوزه گازی مشترک با قطر برداشت‌های خود را به میزان برداشت قطری‌ها برسانیم.
برداشت یکجانبه قطری‌ها از حوزه گازی مشترک با ایران موضوعی غیرقابل کتمان است که متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌ها به وجود آمده است. اما در کل ما می‌توانیم از توان شرکت‌های خارجی در حوزه‌های نفتی دریایی و خشکی ایران استفاده کنیم و امیدواریم در فصل جدید قرادادها دیگر با مشکلی نسبت به حضور این شرکت‌ها در ایران مواجه نباشیم. ایران کشوری مستعد به لحاظ تمام منابع خدادادی است. ما به لحاظ منابع گازی و نفتی در میان 10 کشور نخست جهان قرار داریم و به لحاظ مرغوبیت نوع کالای ارائه‌شده و قیمت مناسب با بسیاری از تولیدکنندگان عمده جهان رقابت می‌کنیم و کشورهای بسیاری خواستار برخورداری از نفت و گاز ایران هستند. هرچند که واقف هستیم به دلیل اعمال تحریم‌ها تعدادی از مشتریان‌مان را از دست داده‌ایم و بر همین اساس نیز در شرایط فعلی ترجیح می‌دهیم که شرکت‌های بزرگی که از توان و دانش بالاتری برخوردار هستند به ایران بیایند. البته بازارهای نفتی ما به روی تمامی کشورهایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، باز است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها