شناسه خبر : 9666 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فریبکاری خودروسازان ضد محیط زیست

رسوایی میتسوبیشی

به نظر می‌رسد هرچه قوانین مربوط به آلاینده‌ها و مصرف سوخت خودروها در کشورهای مختلف و در اغلب موارد توسط سازمان حفاظت از محیط زیست این کشورها سختگیرانه‌تر می‌شود، مثال‌های بیشتری از تلاش برای فریب این سازمان آشکار می‌شود.

به نظر می‌رسد هرچه قوانین مربوط به آلاینده‌ها و مصرف سوخت خودروها در کشورهای مختلف و در اغلب موارد توسط سازمان حفاظت از محیط زیست این کشورها سختگیرانه‌تر می‌شود، مثال‌های بیشتری از تلاش برای فریب این سازمان آشکار می‌شود. احتمالاً همه رسوایی بزرگ فولکس‌واگن را که تا آستانه ورشکسته کردن این شرکت پیش رفت، به خاطر داریم. تمام کارخانه‌های خودرو‌سازی آلمانی و حتی در مقطعی از زمان، تمام خودروسازان جهان، تحت تاثیر این رسوایی قرار گرفتند. هنوز اثر پس‌لرزه‌های این رسوایی از بین نرفته که داستانی جدید و این بار مربوط به شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی آشکار شده است. شرکت خودروسازی میتسوبیشی اعتراف کرده است در 25 سال گذشته قوانین مربوط به میزان مصرف سوخت خودرو در ژاپن را شکسته است.
در واقع مدیران میتسوبیشی ادعا می‌کنند هنوز خودشان هم از ابعاد این قضیه اطلاع دقیقی ندارند. اما سهام این شرکت در طول 10 روز گذشته حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است و الان در پایین‌ترین قیمت ممکن قرار دارد. اگرچه شرکت اظهار داشته خودروهای مشکل‌دار تنها در بازار ژاپن فروخته شده‌اند، اما این ادعا چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد، خصوصاً وقتی طول زمان 25‌ساله‌ای که این تقلب جریان داشته را هم در نظر بگیریم. تحقیقات نشان می‌دهند چهار مدل میتسوبیشی و نیسان جزو خودروهای معیوب محسوب می‌شوند که میتسوبیشی تولید هر چهار گروه را متوقف کرده است. این قضیه در صورت اثبات مطمئناً جریمه سنگینی را برای شرکت به همراه خواهد داشت، اما میزان جریمه تا قبل از روشن شدن ابعاد ماجرا قابل محاسبه نیست. میتسوبیشی در حال حاضر عملاً مجموعه‌ای از چند شرکت مختلف و مستقل است که تنها به دلیل داشتن ریشه‌های مشترک تحت یک نام واحد فعالیت می‌کنند. ریشه همه آنها به شرکت میتسوبیشی اولیه که در سال 1870 تاسیس شد، برمی‌گردد. این بدان معناست که شما آرم و نام میتسوبیشی را روی تهویه‌های هوا، خودرو، تجهیزات رآکتورهای اتمی و‌... می‌بینید. بخش خودروسازی این مجموعه، شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیاست. مقامی که البته معلوم نیست باز هم در اختیار این شرکت باقی بماند. اگرچه در تمام گفت‌وگوها و حتی اخبار، میتسوبیشی با فولکس‌واگن مقایسه می‌شود، اما عملکرد این دو شرکت بسیار متفاوت است. میتسوبیشی از روش ابتدایی و عجیبی برای فریب دادن تست‌های آزمایشی استفاده می‌کرد. لاستیک‌های خودرو بیش از حد مجاز باد می‌شدند تا اصطکاک کاهش یافته و مصرف سوخت کم شود، در نتیجه هنگام استفاده عادی میزان مصرف سوخت بیشتر و در نتیجه تولید آلاینده‌ها بیشتر بود. فعلاً سرنوشت میتسوبیشی را بیش از 600 هزار خودرو معیوبی تعیین می‌کنند که توسط این شرکت در ژاپن فروخته شده است. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده نیز فراخوانی برای خودروهای معرفی‌شده ارسال کرده تا برای محاسبه میزان مصرف سوخت مجدداً آزمایش شوند. اگر محصولات ارائه‌شده در بازار آمریکا هم مشکل‌دار باشد مطمئناً اروپا نیز به میدان وارد می‌شود و آن‌وقت نمی‌توان میزان جریمه‌های احتمالی را حتی برآورد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها