شناسه خبر : 9663 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیاست چه بلایی سر گردشگری ترکیه آورد؟

ترک ترکیه

ایرانی‌ها تعطیلات نوروزی خود را بدون سفر به آنتالیا و دیگر شهرهای توریستی این کشور گذراندند.

فریبا رسولی

ایرانی‌ها تعطیلات نوروزی خود را بدون سفر به آنتالیا و دیگر شهرهای توریستی این کشور گذراندند. از زمانی که روابط روابط میان روسیه و ترکیه شکرآب شد و مسائل سیاسی بر امنیت شهرهای ترکیه چیره شد، تمایل گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را داشتند نیز کاهش پیدا کرد. بی‌میلی ایرانی‌ها به ترکیه را می‌توان از پیامک‌های آژانس‌های هواپیمایی متوجه شد که هر روز هفته سر و‌کله‌شان در تلفن‌های همراه پیدا می‌شود و تخفیف‌های شدید خبر از ارزان شدن این تورها می‌دهند.
به طوری که هزینه سفر به ترکیه نزدیک به هزینه سفر به کیش شده است. بررسی‌ها از تبلیغات آژانس‌های هواپیمایی نشان می‌دهد اگر ایرانی‌ها می‌توانند با 399 هزار تومان به کیش سفر کنند، با 590 هزار تومان می‌توانند به استانبول سفر کنند. در حالی که سفر به استانبول ترکیه در سه ماه آخر سال گذشته 750 هزار تومان بوده است. قیمت تور آنتالیا نیز از حدود یک میلیون و 659 هزار تومان به طور تقریبی 999 هزار تومان شده است. اگرچه قیمت تور به نوع هتل‌ها نیز وابسته است، اما به نظر می‌رسد این کاهش قیمت به دیگر شهرهای توریستی ترکیه نیز سرایت کرده است. اما چه بلایی سر گردشگری ترکیه آمده است؟
کارشناسان بر این باورند ترکیه به دلیل مسائل امنیتی گردشگران خود را از دست داده است اما اظهارات دیگر کارشناسان صنعت گردشگری بر این تاکید دارد که عدم تمایل ایرانی‌ها برای مسافرت به ترکیه به دلیل سردی هوا طی ماه‌های اخیر بوده است. فروردین‌ماه که مصادف با ایام نوروز ایرانی‌هاست، ترکیه هوای بسیار سردی دارد که این نوع هوا برای ایرانی‌ها مطبوع نیست. اما آنچه کاهش سفر به ترکیه را دارای اهمیت می‌کند، فرصت‌طلبی ایران از موقعیت گردشگری ترکیه است که می‌تواند زیر سایه تنش‌های سیاسی و فرار گردشگر، گردشگرانی را که مقصدشان استانبول، آنتالیا، کوش آداسی، آنالیا و دیگر شهرهای توریستی این کشور بود به سمت خود جذب کند. اگرچه برخی می‌گویند در مقطعی که بین روسیه و ترکیه اختلاف پیش آمد، مشخص شد که ایران نمی‌تواند به خوبی از این فرصت به وجودآمده بهره ببرد و گردشگران روسی را به شهرهای خود جذب کند. چرا که در صنعت گردشگری ایران هتل‌های چهار و پنج ستاره کیفیت لازم را برای خدمات‌دهی ندارند و از سویی باید در بخش حمل و نقل، نوسازی ناوگان هوایی به اندازه‌ای ارتقا یابد که گردشگران خارجی بدون هیچ هراسی از آنها استفاده کنند. با وجود اینها ترکیه در همین مقطع فعلی نیز برای ایرانی‌ها هنوز جذاب است اما احساس ناامنی اجازه نمی‌دهد به رفتن و گشت و گذار در شهرهای توریستی این کشور تن بدهند. اگرچه کارشناسان، صنعت گردشگری را ورشکسته نمی‌دانند و معتقدند بازار جذاب گردشگری ترکیه مجدداً می‌تواند به رونق برگردد اما تحقق چنین امری نیاز به زمان دارد چرا که تنوع محصولات گردشگری که در ترکیه عرضه می‌شود، بالاست و باز هم ترکیه می‌تواند پس از اینکه آب‌ها از آسیاب افتاد مشتریان دیگری را برای تورهای خود جذب کند.
اما آیا تا آن زمان ایران می‌توان رفتارشناسی خود را از گردشگران داخلی و خارجی تقویت کند؟ از نگاه کارشناسان مهم‌ترین چالش‌های صنعت گردشگری ایران نبود پرواز مستقیم به مقصد ایران، وضعیت بازاریابی و تبلیغات گردشگری، تدوین استانداردها و ضوابط فنی، ضرورت شناخت ظرفیت‌ها و مناطق گردشگری و نبود نیروی انسانی کارآزموده و متخصص است که بهترین راهکار برای حل آنها در وهله اول ارتقای کیفیت و کاهش قیمت، نگاه اقتصادی به صنعت توریسم و تعریفی معین از اقتصاد توریسم است. با وجود اینها آیا ایران می‌تواند در سال‌های آینده سهم صنعت گردشگری خود را در تولید ناخالص داخلی بالا ببرد و جای ترکیه را در خاورمیانه از آن خود کند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها