شناسه خبر : 9662 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا فروش رنو در ایران افزایش یافته است؟

راز رنو

زمانی که رنو وارد ایران شد کمتر کسی فکر می‌کرد این شرکت بتواند به وزنه موثری در بازار ایران تبدیل شود. خیلی‌ها رنو را جدی نمی‌گرفتند اما این شرکت به حرکت آرام و پر از دست‌انداز در ایران ادامه داد و سعی کرد ذهنیت مردم را تغییر دهد.

راز رنو
امین آزاد

زمانی که رنو وارد ایران شد کمتر کسی فکر می‌کرد این شرکت بتواند به وزنه موثری در بازار ایران تبدیل شود. خیلی‌ها رنو را جدی نمی‌گرفتند اما این شرکت به حرکت آرام و پر از دست‌انداز در ایران ادامه داد و سعی کرد ذهنیت مردم را تغییر دهد.
یکی از مشکلات رنو در ایران لابی قوی پژو بود. البته این لابی با تحریم ایران و خداحافظی پژو با ایران بزرگ‌ترین هدیه را به رنو داد. رنو هم که در سال‌های قبل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در ایران کرده بود سعی کرد با وجود تمام مشکلات در ایران بماند. رنو سعی کرد در این مدت داخلی‌سازی قطعات خود را با گزینش بهترین قطعه‌سازان ایرانی و انتقال دانش فنی به آنها همراه کند. این عامل در کنار نظارت شدید رنو بر روی تولیداتش در ایران سبب شد رنو با‌کیفیت‌ترین خودرو ساخت داخل باشد. این عامل سبب شد رنو تندر‌90 به آرامی در بازار جای خودش را باز کند تا امروز یکی از گزینه‌های اصلی مصرف‌کنندگان ایرانی به دلیل کیفیت مناسبش باشد. این روزها رایج شده که هر که می‌خواهد خودرو زیر قیمت 50‌‌میلیونی بخرد که آسوده باشد به سراغ تندر می‌رود البته همچنان چهره یکنواخت و نه‌چندان زیبای این خودرو کمی مشتریان را آزار می‌دهد.
حالا تولید رنو در ایران به روزی 400 دستگاه رسیده و قرار است تا دی‌ماه به روزی 800 دستگاه برسد. اگر این روند ادامه یابد تولید رنو تا سه سال آینده به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید. اگر فرض بگیریم در آن سال تولید خودرو ایران سالی 5 /1 میلیون دستگاه باشد می‌توان گفت از هر سه خودرو تولیدی در ایران یکی رنو خواهد بود. اما رنو چگونه می‌خواهد به این هدف برسد؟
فعلاً به غیر از وانت تندر‌90 و ساندرو، رنو در حال کار برای فروش رنو کیلیو و کپچر به‌‌وسیله ایران‌خودرو است. البته این فروش برای محک زدن بازار و شناخته شدن این خودروها در بازار است و پس از دو سال این دو خودرو تولید خواهند شد. برنامه کوتاه‌مدت رنو در سایپا هم به ساندرو برخواهد گشت. این خودرو دومین ستون محکم رنو پس از تندر‌90 در ایران است. برای واردات هم چون رنو از مدیریت پیشین نگین‌خودرو راضی نبود، فشار زیادی آورد تا مدیریت این شرکت تغییر کند. حالا پس از تغییر مدیریت، این شرکت شرایط بهتری دارد. رنو خودروهایی را که قصد تولید آن را ندارد اکثراً از طریق نگین‌خودرو وارد خواهد کرد.index:1|width:300|height:200|align:left
رنو طی دو سال رنو کپچر و کیلیو را در ایران‌خودرو و مدل جدید داستر را در سایپا عرضه می‌کند. با این محصولات به علاوه تندر معمولی، فیس لیفت تندر‌90، وانت تندر‌90 و ساندرو ظرفیت 150 هزار دستگاهی در کارخانه شمالی ایران‌خودرو که محصولات رنو را تولید می‌کند و 150 هزار دستگاهی در پارس‌خودرو پر می‌شود و در آن زمان باید خطوط و کارخانه‌های جدید وارد مدار تولید رنو شوند.
پیش‌بینی می‌شود شش ماه کار داشته باشد تا ساندرو به تیراژ حداکثری برسد. کپچر و کیلیو و داستر هم دو سال کار دارند.
در سال 2016 رنو حداقل 150 هزار خودرو رنو را در ایران تولید می‌کند و دو سال دیگر به تولید 300 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
خودروهای ارزان‌قیمتی که بر پایه رنو کوئید تولید خواهند شد در ایران‌خودرو و محصولاتی که رقیب اصلی محصولات پژو هستند از جمله رنو سیمبل جدید در سایپا تولید خواهد شد. با این کار عملاً رنو محصولات رقیب پراید را در ایران‌خودرو و محصولات رقیب پژو را در سایپا تولید خواهد کرد.
در سایپا بر روی پلت‌فورم x52 کار می‌شود. این پلت‌فورم توسعه‌یافته پلت‌فورم تندر‌90 یا همان x90 است. بر روی این پلت‌فورم خودروهای مدل جدید رنو سیمبل و داستر طراحی خواهند شد. رنو برای تولید در بن رو هم با سایپا بر سر تولید یک خودرو سدان و یک خودرو شاسی‌بلند بر روی پلت‌فورم x52 به توافق رسیده است.
محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. رنو اعلام کرده مانند بقیه خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ‌گذشته و قدیمی به ایران بدهد بلکه از این به بعد محصولاتی با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهد کرد.
پلت‌فورم 52 پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس 90 که متعلق به تندر‌90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.
رنو کوئید هم قرار است در ایران‌خودرو تولید شود. ایران‌خودرو قصد دارد با این محصول به رقابت با پراید و شرکت سایپا برود.index:2|width:300|height:200|align:left
کوئید برای اینکه بتواند جایگزین پراید شود، باید بالای 80 درصد در ایران ساخت داخل شود. این خودرو هم‌اکنون در هند 95 درصد ساخت داخل شده است. این خودرو با تکنولوژی روز و ایمنی بالا می‌تواند بهترین محصول برای جایگزین شدن با پراید باشد. قیمت این خودرو با توجه به امکاناتش 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود. رنو می‌گوید تولید این خودرو ظرف مدت کمی به 100 هزار دستگاه در سال می‌رسد و طی چند سال به تیراژ 300 هزار کوئید در سال خواهد رسید. استراتژی جدید رنو این است که یک پلت‌فورم را برای دو کلاس بسازد مثلاً پلت‌فورم مگان جدید با پلت‌فورم تالسمان یکی است. رنو لوگان جدید و رنو سیمبل هم همین‌گونه هستند. لوگان در کلاس B و سیمبل در کلاس C است. رنو سیمبل در بازارهای جهانی فاصله قیمتی بین 1500 تا دو هزار یورو با لوگان جدید دارد. در ایران رنو قصد دارد سیمبل را بین دو محصول تندر‌90 و مگان قرار دهد. در بحث قیمت هم، همان فاصله قیمتی را که لوگان و سیمبل در جهان دارند در ایران رنو حفظ خواهد کرد. در ایران برنامه جدی فرای تولید رنو سیمبل در سایپا وجود دارد. رقیب احتمالی این خودرو هم پژو 301 است که حداقل 60 تا 70 میلیون تومان قیمت خواهد داشت اما رنو سیمبل بین 50 تا 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. با این اوصاف رنو سیمبل و رنو کوئید دو بازوی اصلی رنو برای سه سال آینده در بازار ایران خواهند بود که یکی در سایپا و دیگری در ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

اما رنو کوئید چگونه خودرویی است؟
این خودرو از طریق رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود 98 درصد تولید شود. این محصول بر روی پلت‌فورم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. پلت‌فورمی که یک کلاس کوچک‌تر از پلت‌فورم تندر‌90 و هم‌اندازه با پلت‌فورم پراید است.
کارلوس گون در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی هند درباره این پلت‌فورم گفته است که این محصول با تجربه مشترک رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن به صورت محلی در هند و برای این بازار توسعه پیدا کرده است. وی البته سهم تجربه لوگان یا تندر‌90 را در این پروژه بسیار بالا می‌داند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اولین محصول روی این پلت‌فورم، یک مینی‌شاسی‌بلند است این‌گونه پاسخ می‌دهد که نیاز بازار هند این‌گونه طلب می‌کرد؛ البته در آینده بر روی پلت‌فورم این خودروها هاچ‌بک و صندوقدار هم طراحی خواهد شد.
شاید در صورتی که چنین خودرویی طراحی شود بتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولات کلاس پراید در ایران باشد.
رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی‌کراس‌اوور است. خودروهای کراس‌اوور معمولاً خودروهای شبه‌شاسی‌بلندی هستند که روی پلت‌فورم خودروهای هاچ‌بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.
از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال‌سی بزرگ و سیستم مرکزی چند‌رسانه‌ای می‌توان این خودرو را پرچم‌دار خودروهای ارزان‌قیمت که نیم‌نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودروها دارند دانست. مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان‌قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.
موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر‌90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که 50 اسب بخار کمتر از تندر‌90 است.index:3|width:300|height:200|align:left
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر‌90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.
رنو با این خودرو می‌خواهد سبد محصولات خود را در بازار ایران تکمیل کند. این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان و با محصولات خانواده تندر‌90 بازار خودروهای 30 تا 50 میلیون‌تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است. خودرو جدید رنو برای بازار 30 تا 50 میلیون‌تومانی رنو ساندرو است که بر روی پلت‌فورم تندر‌90 طراحی شده و یک خودرو هاچ‌بک در کلاس پژو‌206 با قدرت 110 اسب بخار است.
اما بزرگ‌ترین سوال چگونگی ادامه تولید تیباست. به احتمال زیاد اگر این خودرو با 25 میلیون تومان تولید شود کسی دیگر تیبا نمی‌خرد. به همین دلیل برخی معتقدند قیمت کوئید افزایش خواهد یافت و پراید هم همچنان تولید می‌شود و پراید با قیمت 18 تا 20، تیبا با قیمت 25 و کوئید با قیمت حدود 30 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
رنو قصد دارد کارخانه شمالی مگاموتور را بخرد تا در آن علاوه بر موتور تندر‌90 به ساخت موتور خودروهای جدید رنو در ایران یعنی کیلیو، کپچر و کوئید که از محصولات آینده این شرکت هستند بپردازد.
یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری مستقیم رنو در ایران در زمینه تولید موتور است. رنو هم‌اکنون با سایپا در حال مذاکره است تا کارخانه مگا‌2 را بخرد تا از تولیدات این کارخانه موتورسازی برای تولیدات رنو در ایران استفاده شود. رنو می‌خواهد موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کند. چون باید در این بخش به داخلی‌سازی بالایی دست پیدا کند تا بتواند نیاز ایران را تامین کند و اگر توانست به رنو هم صادرات انجام بدهد، برای همین می‌خواهد کارخانه شمالی مگاموتور را بخرد.
دیگر بازوی رنو در ایران شرکت aci پارس است؛ شرکت aci پارس که 73 درصد سهم آن در اختیار رنو و بقیه سهمش در اختیار شرکت رباط ماشین است، همچنان بازوی اصلی تولید شاسی رنو در ایران خواهد بود. رنو نمی‌خواهد به هیچ وجه تولید شاسی را به تولید‌کننده دیگری در ایران واگذار کند، چون ایمنی برایش مهم است و در این زمینه به شرکت‌های دیگر اعتماد ندارد، چرا که شاسی اصلی‌ترین موضوع در ایمنی است. تمام شاسی‌های محصولات جدید رنو در این شرکت تولید خواهد شد و هرچه تولید رنو افزایش یابد ظرفیت این شرکت هم بیشتر خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها