شناسه خبر : 9441 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در اتاق ایران شرایط ویژه اقتصاد ایران را تشریح کرد

راوی روزهای سخت

ششمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران در شرایطی برگزار شد که قرار بود ۳۵ نفر از ۲۵ بنگاه اقتصادی کشور، رئیس‌جمهور را در سفر اروپا همراهی کنند که به دلیل حملات تروریستی داعش این سفر لغو شد. محسن جلال‌پور که از لغو این سفر دلگیر شده بود در حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور به بسته خروج از رکود دولت اشاره کرد و آن را صرفاً یک مسکن صرف برای اوضاع کنونی کشور دانست و تصریح کر

ششمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران در شرایطی برگزار شد که قرار بود 35 نفر از 25 بنگاه اقتصادی کشور، رئیس‌جمهور را در سفر اروپا همراهی کنند که به دلیل حملات تروریستی داعش این سفر لغو شد. محسن جلال‌پور که از لغو این سفر دلگیر شده بود در حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور به بسته خروج از رکود دولت اشاره کرد و آن را صرفاً یک مسکن صرف برای اوضاع کنونی کشور دانست و تصریح کرد؛ این بسته نگاه کوتاه‌مدت دارد و بخشی از دیدگاه‌های بخش خصوصی را دنبال می‌کند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی در رابطه با لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز خواستار نگاه ویژه دولت شد و از برگزاری کنفرانس قراردادهای جدید نفتی با هدف حضور فعالانه بخش خصوصی در وادی انرژی و نفت خبر داد.
جلال‌پور ارتباط جدی بین استانداری‌ها، اتاق‌های سراسر کشور و سفارتخانه‌ها را موضوع مهم دیگری دانست که باید مجدانه پیگیری شود. اما لغو سفر فرانسه به فرصتی تبدیل شد تا اتاق ایران فرصت را غنیمت شمرد و با دعوت از مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، روایتی نه‌چندان امیدوارکننده را از حال و روز اقتصاد ایران شنیدند.
مسعود نیلی در این نشست به فعالان اقتصادی کشور دریچه‌ای از اوضاع کنونی اقتصاد ایران را نشان داد و گفت در حال حاضر اقتصاد ایران با بحث کاهش تقاضا روبه رو است که در عین حال با کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه کشور همزمان شده است و امروز شاهد آثار ناشی از این چالش‌ها هستیم. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور آن‌گاه به این نکته اشاره کرد که برای رسیدن به درآمد سرانه سال 1390 اگر بتوانیم سالانه 5 /4 درصد رشد داشته باشیم تا سال 1397 به هدف خواهیم رسید.
نیلی شرایط نامساعد مالی دولت و انباشت بدهی‌ها را یکی از چالش‌های تمام‌نشدنی دولت اعلام کرد و گفت در این بین نظام بانکی و روند تامین مالی واحدهای اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مساله خودنمایی می‌کند. امروز نقدشوندگی درآمدهای بانکی با چالش جدی روبه‌روست و باعث افزایش وابستگی بانک‌ها به بانک مرکزی شده است.
او همچنین از سقوط درآمدهای نفتی سخن گفت و یادآور شد: میزان کاهش درآمدهای نفتی در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده و اقتصاد ایران هیچ‌گاه تا این اندازه در مضیقه منابع نبوده است به طوری‌ که تا پایان امسال 40 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد خواهیم داشت.
آن‌گونه که سایت اتاق ایران گزارش داده، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری با نگاهی به اقتصاد 93 و کاهش بهای نفت، تصریح کرد: مخارج دولت کاهش یافت و باعث شد کاهش تقاضا همه‌گیرتر شود. در عین حال با رکود در مسکن سرمایه‌گذاری‌ها افت کرد و مجموع این موارد موجب شد واحدهای تولیدی با کاهش فروش و افزایش موجودی انبار مواجه شوند.

index:2|width:300|height:200|align:center

index:3|width:300|height:200|align:center

index:4|width:300|height:200|align:center

index:5|width:300|height:200|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها